NieuwsGrand Prix Melbourne

Formule 1-race Australië geschrapt na klare taal kampioen Hamilton

Na een nacht vol wikken, wegen en vooral veel radiostilte heeft de Formule 1 vrijdag besloten een streep te zetten door de GP van Australië. Het definitieve bericht kwam pas rond het moment dat de auto’s voor de eerste vrije training op het asfalt in Melbourne zouden rijden en honderden fans voor de hekken van het circuit stonden te wachten.

Beeld BSR Agency

Op donderdag trok de Britse renstal McLaren zich terug uit de race vanwege een besmetting met corona bij een teamlid. Daarmee stond meteen een vet vraagteken achter het doorgaan van de race. Een aantal teams liet tijdens een nachtelijk overleg al weten niet aan de start te verschijnen, waarmee de race eigenlijk van de baan was.

Er moest alleen nog wel een partij daarover de knoop doorhakken; de Formule 1 óf de lokale organisatie. En degene die dat zou doen, was tientallen miljoenen kwijt. Daardoor duurde het uren voordat de raceklasse het definitieve besluit bekendmaakte. Met genante taferelen door de besluiteloosheid tot gevolg.

Zo hadden de wachtende fans voor de poorten geen idee dat ze uiteindelijk geen auto zouden zien, tot de Formule 1 uiteindelijk ruim in de Australische ochtend het persbericht de wereld instuurde: voor het eerst in de 70-jarige historie van de Formule 1 kan de openingsrace niet doorgaan.

 Hamilton

‘Cash is king’, zei Lewis Hamilton donderdag al in Melbourne, nog voor het coronageval bij McLaren werd bevestigd. ‘Het is schokkend dat we hier met z’n allen zitten’, reageerde Hamilton op een vraag tijdens een persconferentie. Verbijsterend ook omdat in het officiële deel van de bijeenkomst met geen woord werd gerept over het coronavirus.

‘Amerika sluit de grenzen, de NBA ligt stil. Maar de Formule 1 gaat gewoon door?’, vroeg hij zich hardop af voor de wereldpers. De zesvoudig wereldkampioen presenteerde zich in Australië als het kompas van zijn sport, op een moment dat zijn raceklasse het meer dan ooit nodig heeft.

De kritiek op het handelen van de Formule 1 in de coronacrisis neemt met elke persconferentie van Wereldgezondheidsorganisatie WHO toe. Of meer: het gebrek aan handelen. Naast de late annulering van Australië ging er enkel door de GP van China vooralsnog een streep. En afgelopen weekeinde werd bekend dat de race in Bahrein zonder publiek verreden zal worden.

Het is een contrast met de tegenhanger van de Formule 1 in de motorsport, de MotoGP. Die klasse stelde de seizoensopening al twee keer uit vanwege het virus. De volledig elektrische raceklasse Formule E trok uit voorzorg een streep door drie races. Terwijl die motorsporten aanzienlijk kleiner zijn dan de Formule 1.

Voor elke race neemt de Formule 1 zo’n tweeduizend man mee aan personeel uit alle hoeken van de wereld. Met Ferrari en Alpha Tauri heeft de sport ook nog eens twee teams uit Italië, dat momenteel afgegrendeld is van de rest van de wereld.

Renault-teambaas Cyril Abiteboul zei voor vertrek naar Australië zich te schamen voor de Formule 1-bazen, die hij struisvogelpolitiek verweet. ‘Wij reizen doodleuk de wereld over, terwijl overal reisbeperkingen van kracht zijn’, zei hij tegen Canal+. Volgens hem heeft de Formule 1 als mondiale miljardenindustrie een voorbeeldfunctie ‘naar teams, fans en sponsors’. Abiteboul: ‘We moeten waken voor ons imago.’

GP in Vietnam

Gezien de gang van zaken in Australië lijkt het niet mogelijk dat het Formule 1-seizoen kan doorgaan zoals de Amerikaanse eigenaren dat het liefst zou willen: met zo min mogelijk verstoringen. Formule 1-baas Chase Carey reisde deze week naar Vietnam om te overleggen over het doorgaan van de derde race van het seizoen. De verwachting is dat er uitstel volgt.

Achter de GP van Zandvoort op 3 mei staan ook de eerste vraagtekens, nu alle grote evenementen in Nederland tot 31 maart zijn afgelast. Het circuit zegt de genomen maatregelen ‘bijzonder serieus’ te nemen, aan diverse scenario’s te werken en verder de richtlijn van het RIVM te volgen. Een race zonder publiek, zoals in Bahrein, lijkt uitgesloten. Dat zou een verlies van vele miljoenen betekenen.

Hoewel racen met een rondwarend virus op de hielen waarschijnlijk sowieso niet iets is wat het circuit moet willen. Op basis van berichten van de afgelopen dagen uit de paddock in Melbourne ademde de sfeer allesbehalve de gezelligheid die hoort bij de start van wat een jubileumseizoen moet worden, omdat de Formule 1 de 70ste verjaardag viert.

Coureurs mochten geen handtekeningen uitdelen of op de foto met fans. Journalisten moesten op twee meter afstand blijven bij persconferenties en bij de teams waren de gezichten ernstig. De koningsklasse leek meer op ‘een ongenode gast’, schreef een journalist van het Nederlands magazine Formule 1 in een blog vanuit Melbourne.

Inmiddels beginnen aandeelhouders van de raceklasse het vertrouwen in hoe de Formule 1 omgaat met het coronavirus te verliezen. Het Formule 1-aandeel op de Nasdaq-beurs is sinds januari tientallen procenten gekelderd, wat neerkomt op een waardeverlies van ruim 2 miljard dollar. Het late schrappen van de openingsrace zal de aandeelhouders niet geruster maken.

Het lijkt erop dat duidelijkheid voor de sport inmiddels beter is dan racen. Wat die duidelijkheid dan ook gaat worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden