Max Verstappen tijdens de 'Racedagen' in Zandvoort, eerder dit jaar.
Max Verstappen tijdens de 'Racedagen' in Zandvoort, eerder dit jaar. © ANP

Formule 1 naar Zandvoort? Het is mogelijk, maar er valt geen droog brood mee te verdienen

Ja, de Formule 1 is best naar het circuit van Zandvoort te halen, bleek vrijdagmiddag uit een haalbaarheidsonderzoek, uitgevoerd door het circuit en de gemeente van de Noord-Hollandse badplaats. Maar op de grootste en belangrijkste vraag kwam geen antwoord: wie gaat in hemelsnaam de raceklasse onbezoldigd en met vele tientallen miljoenen euro's naar Nederland lokken?

Afgevaardigden van zo'n beetje alle landelijke tv- en krantenmedia waren vrijdagmiddag naar het circuit van Zandvoort afgereisd om de presentatie van het onderzoek bij te wonen. Vanwege het succes van Max Verstappen (20) is Formule 1 in iets meer dan twee jaar tijd in Nederland van nichesport naar volkssport gegaan.

Tienduizenden Nederlanders reizen jaarlijks af naar Verstappens thuisrace op Spa-Francorchamps in de Ardennen. Die oranje zeeën hebben het idee voor de wederopstanding van de GP van Nederland aangewakkerd. Uiteraard in Zandvoort, waar tussen 1952 en 1985 dertig keer een F1-race werd verreden. Maar ook het TT-circuit van Assen toonde al interesse.

Haalbaarheidsonderzoek

Als de toezegging voor de race binnen is, moet er een jaarlijks bedrag van zo'n twintig miljoen euro naar de F1 worden overgemaakt

Vrijdag was het Zandvoort dat met een haalbaarheidsonderzoek het eerste concrete document op tafel legde na jaren met vooral veel holle frasen. Uit het 24 pagina's tellende onderzoek bleek dat er 'geen onoverkomelijke technische, organisatorische of logistieke knelpunten' zijn voor de race. Maar, belangrijker: 'De exploitatie zonder bijdragen van derden is op zijn best kostendekkend'.

Vrij vertaald: het is mogelijk, maar er valt geen droog brood mee te verdienen. Allereerst zal bijvoorbeeld het circuit voor tien miljoen euro worden verbouwd om aan de eisen van autosportfederatie FIA en F1-rechtenhouder FOM te voldoen. Als de toezegging voor de race binnen is, moet er een jaarlijks bedrag van zo'n twintig miljoen euro naar de F1 worden overgemaakt.

Zelfs met meer dan 100 duizend bezoekers op de racedag is het evenement dan nog niet winstgevend, concludeert het onderzoek. Daarnaast is het de vraag of het Zandvoort überhaupt gegund wordt op de racekalender te komen, ook als de financiële hindernis is genomen. Het Amerikaanse mediabedrijf Liberty Media - sinds januari eigenaar van de Formule 1 - kreeg al aanbiedingen vanuit veertig landen een race te organiseren.

Bernhard van Oranje

Volgens Van Oranje zelf is het haalbaarheidsonderzoek 'stap één van nog heel veel stappen'

Toch is Jan Lammers, voormalig F1-coureur en Zandvoortenaar, optimistischer over het reanimeren van de GP van Zandvoort dan een paar jaar geleden. 'Ik schatte toen de kans groter dat ik door de bliksem werd getroffen, dan dat hier een race zou terugkeren', zei hij vrijdag lachend. Verstappens populariteit en Bernhard van Oranje, de prins die sinds februari vorig jaar mede-eigenaar is van het circuit, hebben zijn mening doen kantelen.

'Als iemand het kan, is Bernhard het', zegt hij over de Oranje-telg die te boek staat als een gewiekste zakenman met goede contacten bij onder meer multinationals. Volgens Van Oranje zelf is het haalbaarheidsonderzoek 'stap één van nog heel veel stappen'.

'En bij iedere stap kan het fout gaan', benadrukt hij. 'Nu is het zaak een breder consortium van overheid en bedrijven te enthousiasmeren om het benodigde geld op tafel te krijgen.' Het is hem in ieder geval gelukt de Zandvoortse wethouder Gerard Kuipers voor zich te winnen. Die zei vrijdag bereid te zijn 'serieus na te denken mee te helpen met de financiering'.

Maatschappelijke waarde

Duitsland en Engeland

De landen van recente kampioenen als Sebastian Vettel en Lewis Hamilton hebben grote moeite Formule 1-races te organiseren. In Duitsland werden de afgelopen drie jaar twee races wegens budgettaire redenen geschrapt, ook de GP van Engeland staat er slecht voor.

Hij vindt niet dat een gemeente juist ver weg moet blijven van een sportevenement waarvan de maatschappelijke waarde lastig te bepalen is, dat hoogstwaarschijnlijk niet winstgevend is en wordt aangezwengeld door één succesvolle Nederlander. Kuipers: 'Formule 1 is momenteel zo populair. Zelfs als Max een keertje ziek is, is er draagvlak voor zo'n evenement. Ja, er zijn risico's, maar het is ook een beetje ondernemen en uit het onderzoek blijkt dat er juist veel te winnen is voor de gemeente Zandvoort én Nederland. Het zet ons mondiaal op de kaart. Daarnaast is er in het nieuwe regeerakkoord geld beschikbaar voor dit soort evenementen.'

Max Verstappen trekt ieder jaar al naar Zandvoort voor de zogeheten Racedagen. Hij rijdt dan voor volle tribunes in een Formule 1-auto. Zo krijgt het circuit de lusten en niet de lasten van de Formule 1. Of dat niet het perfecte F1-evenement is voor Zandvoort? Bernhard van Oranje: 'Tsja. Met zo'n supertalent als Max ontkom je er niet aan meer te willen. Natuurlijk, er zijn een heleboel redenen dit niet te doen. Ik kijk liever naar redenen dit wel te doen.'