Formule 1 keert in 2018 terug naar Frankrijk

Het definitief verdwijnen van de Formule 1-race in Duitsland was vorige week de nieuwste klap voor de autosportklasse in Europa. Maar het gat dat de race achterlaat, blijft niet lang leeg. Tien jaar na de laatste Formule 1-race in Frankrijk keert in 2018 de Grote Prijs van Frankrijk terug op de racekalender.

Vettel (Ferrari) in februari van dit jaar tijdens een testsessie op het Circuit Paul Ricard. Beeld ap

Christian Estrosi, bestuurder in de regio Provence-Alpes-Côte d'Azur, maakte het nieuws maandag bekend in Parijs. De organisatie bereikte een akkoord met Formule 1-baas Bernie Ecclestone voor minimaal vijf races. De Grote Prijs zal plaatsvinden op het Circuit Paul Ricard, gelegen in Zuid-Frankrijk op zo'n veertig kilometer ten oosten van Marseille.

Het circuit stond in de jaren zeventig en tachtig ook al regelmatig op de Formule 1-kalender. De bijna zes kilometer lange baan was in die tijd snel, met als opvallendste deel een recht stuk van een kleine twee kilometer. Omdat het circuit zo snel was, waren de races er vaak saai. Er kon maar op weinig plaatsen worden ingehaald.

Na 1990 deed de Formule 1 het circuit niet meer aan en vond de Grote Prijs van Frankrijk plaats op het Magny-Cours-circuit.

Dat de Franse Grote Prijs nu terugkeert op het Paul Ricard-circuit, is niet vreemd. Sinds 2002 is er zeker 80 miljoen euro in het circuit geïnvesteerd. De baan voldoet daardoor aan alle eisen van F1-baas Bernie Ecclestone, die een van de eigenaren is van het circuit.

Het Circuit Paul Ricard vanuit de lucht. Beeld reuters

Ideaal voor vakantievierende Nederlanders

De race neemt in 2018 waarschijnlijk de plaats in die altijd was gereserveerd voor de Grote Prijs van Duitsland: aan het einde van juli, als laatste race voor de zomerstop. Voor Nederlanders die op dat moment vakantie vieren in Zuid-Frankrijk en Max Verstappen eens in actie willen zien, is het een ideale race om te bezoeken.

Die andere race aan de Côte d'Azur, de Grote Prijs van Monaco, staat traditiegetrouw in mei op de kalender.

Problemen

Frankrijk was tot acht jaar geleden een vaste stop voor het Formule 1-circus. In 2008 ging de Grote Prijs als eerste van de 'traditionele' races in Europa wegens geldproblemen ten onder.

Met de terugkeer van de Grote Prijs van Frankrijk is het voor het circuit te hopen dat de Fransen hun liefde voor de Formule 1 hebben hervonden. Veel beter gaat het anno 2016 namelijk niet met de Europese races, getuige het verdwijnen van de Grote Prijs van Duitsland en de financiële malheur bij circuits als Spa (België), Monza (Italië) en Silverstone (Groot-Brittannië).

Momenteel heeft Frankrijk met Romain Grosjean en Esteban Ocon twee coureurs in de Formule 1. De 20-jarige Ocon, protegé van Mercedes, is een van de kandidaten om op het stoeltje van Nico Rosberg bij het Duitse topteam terecht te komen. Rosberg kondigde vrijdag, vijf dagen na het behalen van zijn wereldtitel, opeens zijn afscheid van de Formule 1 aan.

Olie en Formule 1

Het Formule 1-seizoen werd voor een derde opeenvolgende keer afgesloten in Abu Dhabi, vorige week zondag. Steeds meer Formule 1-races worden buiten Europa georganiseerd. De grenzeloze budgetten van rijke olielanden stuwen de prijs om een race te organiseren omhoog. Critici vragen zich af of het de sport goed doet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden