NieuwsGrand Prix Melbourne

Formule 1-coureur Hamilton: ‘Het is schokkend dat we in Australië zijn’

De Formule 1 koerst af op een uiterst roerige seizoenstart vanwege het coronavirus, zondag in Australië. Voordat er ook maar een meter is gereden in Melbourne, heeft de Britse renstal McLaren zich donderdag teruggetrokken uit de race vanwege een besmetting met corona bij een teamlid. Daarmee staat een vet vraagteken achter het doorgaan van de race.

Beeld BSR Agency

De teambazen kwamen in de Australische nacht bijeen voor spoedoverleg na het besluit van McLaren, maar bij het ter perse gaan van deze editie was er nog geen duidelijkheid over de uitkomst daarvan. Ondertussen is het ongewis of het raceschema standhoudt nu in tal van landen crisismaatregelen worden genomen en wordt er steeds opzichtiger getwijfeld aan het crisismanagement van de raceklasse.

Cash is king.’ Lewis Hamilton was de enige die het donderdag hardop durfde te zeggen in Melbourne, nog voor het coronageval bij McLaren werd bevestigd. Met elke geschrapte race loopt de klasse tientallen miljoenen mis. ‘Het is schokkend dat we hier met z’n allen zitten’, reageerde Hamilton op een vraag tijdens een persconferentie. Verbijsterend ook omdat in het officiële deel van de bijeenkomst met geen woord werd gerept over het coronavirus.

‘Amerika sluit de grenzen, de NBA ligt stil. Maar de Formule 1 gaat gewoon door?’, vroeg hij zich af voor de wereldpers. De zesvoudig wereldkampioen presenteerde zich in Australië als het kompas van zijn sport, op een moment dat zijn raceklasse het meer dan ooit nodig heeft.

De kritiek op het handelen van de Formule 1 in de coronacrisis neemt met elke persconferentie van Wereldgezondheidsorganisatie WHO toe. Of meer: het gebrek aan handelen. Enkel door de GP van China ging vooralsnog een streep en afgelopen weekeinde werd bekend dat de race in Bahrein zonder publiek verreden zal worden. In Australië groeide donderdag na de terugtrekking van McLaren de ergernis over het gebrek aan daadkracht binnen de Formule 1. Een aantal uur voor de eerste vrije traning was er nog steeds geen besluit genomen.

Het is een contrast met de tegenhanger van de Formule 1 in de motorsport, de MotoGP. Die klasse stelde de seizoensopening al twee keer uit vanwege het virus. De volledig elektrische raceklasse Formule E trok uit voorzorg een streep door drie races. Terwijl die motorsporten aanzienlijk kleiner zijn dan de Formule 1.

Voor elke race neemt de Formule 1 zo’n tweeduizend man mee aan personeel uit alle hoeken van de wereld. Met Ferrari en Alpha Tauri heeft de sport ook nog eens twee teams uit Italië, dat momenteel afgegrendeld is van de rest van de wereld.

Renault-teambaas Cyril Abiteboul zei voor vertrek naar Australië zich te schamen voor de Formule 1-bazen, die hij struisvogelpolitiek verweet. ‘Wij reizen doodleuk de wereld over, terwijl overal reisbeperkingen van kracht zijn’, zei hij tegen Canal+. Volgens hem heeft de Formule 1 als mondiale miljardenindustrie een voorbeeldfunctie ‘naar teams, fans en sponsoren’. Abiteboul: ‘We moeten waken voor ons imago.’

Het lijkt niet mogelijk dat het Formule 1-seizoen kan doorgaan zoals de Amerikaanse eigenaren dat het liefst zou willen: met zo min mogelijk verstoringen. Formule 1-baas Chase Carey reisde deze week naar Vietnam om te overleggen over het doorgaan van de derde race van het seizoen. De verwachting is dat er uitstel volgt.

Achter de GP van Zandvoort op 3 mei staan ook de eerste vraagtekens, nu alle grote evenementen in Nederland tot 31 maart zijn afgelast. Het circuit zegt de genomen maatregelen ‘bijzonder serieus’ te nemen, aan diverse scenario’s te werken en verder de richtlijn van het RIVM te volgen. Een race zonder publiek, zoals in Bahrein, lijkt uitgesloten. Dat zou een verlies van vele miljoenen betekenen.

Hoewel racen met een rondwarend virus op de hielen waarschijnlijk sowieso niet iets wat het circuit moet willen. Op basis van berichten uit de paddock in Melbourne ademt de sfeer allesbehalve de gezelligheid die hoort bij de start van een jubileumseizoen, waarin de Formule 1 de 70ste verjaardag viert.

Coureurs mogen geen handtekeningen uitdelen of op de foto met fans. Journalisten moeten op twee meter afstand blijven bij persconferenties en bij de teams zijn de gezichten ernstig. De koningsklasse lijkt meer op ‘een ongenode gast’, schreef een journalist van het Nederlands magazine Formule 1 in een blog vanuit Melbourne.

Inmiddels beginnen aandeelhouders van de raceklasse het vertrouwen in hoe de Formule 1 omgaat met het coronavirus te verliezen. Het Formule 1-aandeel op de Nasdaq-beurs is sinds januari tientallen procenten gekelderd, wat neerkomt op een waardeverlies van ruim 2 miljard dollar.

Het lijkt het erop dat duidelijkheid voor de sport inmiddels beter is dan racen. Wat die duidelijkheid dan ook gaat worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden