AnalyseNieuw seizoen F1

Formule 1 begint met twee races in Oostenrijk aan een onzeker experiment

Met een 74 pagina’s tellend coronahandboek begint de Formule 1 vrijdag in Oostenrijk met de eerste vrije trainingen van het nieuwe seizoen aan een onzeker experiment. Hoofdvraag: hoe een globetrottend circus met meer dan duizend mensen in beweging houden tijdens een pandemie? 

Juni 2019, Max Verstappen ligt op kop van de GP van Oostenrijk tot vreugde van zijn fans, die de Red Bull-ring oranje kleuren.Beeld Getty Images

Boven alles wil de Formule 1 herhaling van het echec rond de valse start in Australië voorkomen, drieënhalve maand geleden. Toen blonk de sport na een positief coronageval binnen het team van McLaren uit in besluiteloosheid. Er ging pas een streep door het raceweekeinde toen fans voor de circuitpoorten stonden te wachten. 

Inmiddels zijn er tien races geannuleerd en heeft de Formule 1 de raceloze tijd gebruikt alsnog een seizoen op poten te zetten, onder meer dus via een speciaal coronahandboek vol maatregelen. Maar ook door voor het eerst in de historie meerdere races op één circuit te organiseren. Volgende week wordt er wederom geracet op de Red Bull Ring en in augustus staan er twee races op het Engelse Silverstone op het programma. 

Het grootste deel van het seizoen, dat nu tot begin september vastligt, vindt waarschijnlijk plaats in Europa, waar de meeste teams hun fabrieken hebben. De raceklasse denkt daarbij ook aan races op circuits die al jaren niet meer zijn aangedaan, zoals Mugello en Imola (Italië) of Portimão (Portugal).

De sport poogt op die manier zo min mogelijk afhankelijk te zijn van de grillen van het virus. Vooral om het magische aantal van vijftien races te halen. Dan pas krijgt de Formule 1 de tv-gelden van naar verluidt zeker 500 miljoen euro. Het is geld dat teams als McLaren en Williams, die hun teams vorige maand door de coronacrisis (deels) in de uitverkoop moesten doen, goed kunnen gebruiken. 

F1-kalender 2020

Definitief: Oostenrijk (5 juli), Oostenrijk (12 juli), Hongarije (19 juli), Groot-Brittannië (2 augustus), Groot-Brittannië (9 augustus), Spanje (16 augustus)België (30 augustus), Italië (6 september)

Nog geen datum: Canada, Verenigde Staten, Brazilië, Mexico, Rusland, Abu DhabiBahrein, China, Vietnam

Mogelijke extra races: Mugello en Imola (Italië), Hockenheim (Duitsland), Portimão (Portugal)

Geschrapt: Zandvoort, AustraliëMonaco, Singapore, Japan, Azerbeidzjan, Frankrijk

In het streven valt of staat alles alleen wel bij hoe goed het virus buiten de deur wordt gehouden. De toegang tot circuits is zodoende beperkt. Fans zijn vooralsnog niet welkom. Het zal met name voor Max Verstappen zondag wennen zijn. Jaarlijks trekken tienduizenden Nederlanders voor hem naar Oostenrijk, die hem de afgelopen twee seizoenen daar ook nog eens zagen winnen. ‘Het wordt vreemd’, zei Verstappen deze week daarover. ‘Hopelijk kunnen we er een mooie show van maken voor iedereen die voor de tv zit.’

Binnen de circuitgrenzen draait het om zogenoemde ‘bubbels’ van mensen, die zoveel mogelijk van elkaar gescheiden worden. Een handjevol pers dat door de Formule 1 is uitgekozen mag bij de eerste races aanwezig zijn; in Oostenrijk zitten zo’n 20 schrijvende journalisten in de perszaal, in plaats van de normale 200. Zij mogen het perscentrum niet verlaten en moeten alle reis- en verblijfsinformatie delen met de Formule 1.

Coureurs mogen enkel contact hebben met hun eigen teams, die maximaal tachtig man aan personeel meenemen. Podiumceremonies zijn er niet. De gigantische teamgebouwen in de paddock, waar teams normaliter hun vip-gasten ontvangen, zijn overbodig. In plaats daarvan heeft elke coureur zijn eigen witte schaftkeet.

Iedereen in de Formule 1-bubbel wordt om de vijf dagen getest op het virus en moet te allen tijde een mondkapje dragen. Ook moet elk teamlid zich houden aan afstandsregels, waardoor een handeling als bijvoorbeeld het wisselen van een motor naar verluidt twee keer zo lang zal duren. Zodoende is het monteurs toegestaan langer te sleutelen aan auto’s.

Teams kiezen er daarnaast voor met zogenoemde ‘subbubbels’ te werken, zodat bij een besmetting teamleden meteen geïsoleerd kunnen worden. In de fabrieken staat reservepersoneel klaar om in te vliegen, mocht het nodig zijn. Voor besmette coureurs zijn er reserverijders. Ook werkt de Formule 1 met een corona-app, zodat er snel bron- en contactonderzoek uitgevoerd kan worden. 

Verschillende renstallen hebben in de afgelopen weken op testdagen met oudere auto’s alvast geoefend met de nieuwe maatregelen. Volgens Laurent Mekies, sportief directeur bij Ferrari, is het voortdurend dragen van een mondkapje de pittigste uitdaging voor met name de monteurs. Zeker als het warm is en er snel moet worden gehandeld, bijvoorbeeld bij een pitstop.

Het zal een maatregel zijn die, net als de vele andere aanpassingen, nog wel een tijdje een noodzakelijk kwaad is in de koningsklasse, denkt Racing Point-teambaas Otmar Szafnauer. Maar ze zijn wel essentieel, zei hij tegen racesite Autosport. ‘Een uitbraak in de paddock kan het hele seizoen in gevaar brengen, en dat is het laatste wat we willen. Dat kunnen we ons simpelweg niet veroorloven.’

Verstappen over racismedebat: ‘Voor mij is iedereen gelijk’

Max Verstappen heeft zich voor het eerst publiekelijk uitgelaten in het anti-racismedebat, nadat zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton sinds de dood van George Floyd via sociale media meerdere malen anderen opriep zich uit te spreken over het thema. Volgens Verstappen doelde de Brit daarmee niet specifiek op zijn collega-coureurs, zei hij desgevraagd donderdag in een gesprek met de Nederlandse pers via Zoom.

‘Hij bedoelde de hele gemeenschap’, aldus Verstappen, die in tegenstelling tot Hamilton zich niet via sociale media uitliet over het thema. ‘Het is wel verstandig om iets naar buiten te brengen, maar je moet natuurlijk opletten dat het wel positief is en je moet heel voorzichtig zijn met wat je schrijft of plaatst’, zei hij daarover, om te benadrukken dat hij zich niet kan voorstellen dat er überhaupt iemand voor racisme is. ‘Voor mij is iedereen gelijk in deze wereld.’

Verstappen start zondag het Formule 1-seizoen in Oostenrijk met een regenboog op zijn bolide, als statement tegen onder meer racisme. Hamiltons team Mercedes heeft zelfs besloten het gehele seizoen met een zwarte auto te rijden in plaats van met een zilveren bolide.

Verstappen leeft ontspannen toe naar dat seizoen, dat dankzij de ontregelingen door de coronapandemie nu al de boeken zal ingaan als een uniek jaar. Het is bijvoorbeeld onduidelijk hoeveel races het kampioenschap zal tellen. ‘Maar mijn aanpak verandert niet’, benadrukte hij.

Dankzij zes weken onophoudelijk trainen is Verstappen naar eigen zeggen fitter dan hij ruim drie maanden geleden was, bij de valse seizoenstart in Australië. Daarnaast hebben zijn technici de raceloze maanden goed benut. Zo is zijn RB16, die al sterk oogde bij de testdagen in Barcelona in maart, verbeterd met een aantal aerodynamische updates en is er in Japan volop doorgewerkt aan het verbeteren van zijn Honda-motor.

Over zijn titelkansen hield Verstappen zich alleen op de vlakte. Hij beschouwt Mercedes al favoriet. Maar wie hem stopt op weg naar het wereldkampioenschap als hij vergelijkbaar materiaal heeft? ‘Helemaal niets.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden