Een reclame voor 3D-televisies van Sony. Het bedrijf vernieuwde zijn aflopende contract met de FIFA niet.
Een reclame voor 3D-televisies van Sony. Het bedrijf vernieuwde zijn aflopende contract met de FIFA niet. © AFP

FIFA raakt grote sponsors kwijt

De crisis bij de FIFA begint slachtoffers te eisen. De voetbalbond verloor in de afgelopen maand twee van zijn grote sponsoren; begin deze maand liet Emirates Airlines weten zijn contract niet te verlengen, vandaag deed Sony hetzelfde. Maar moet de FIFA zich wel zorgen maken? Nieuwe potentiële sponsors staan te springen om in te stappen.

Het Japanse Sony ziet geen heil in een hernieuwing van het contract, dat in december dit jaar afloopt. De waarde van het acht jaar durende contract van Sony was 280 miljoen dollar. Sony heeft tot op heden nog niet gereageerd op de beëindiging van het contract. Emirates Airlines, een luchtvaartmaatschappij uit Dubai, liet eerder deze maand bij de beëindiging weten dat het nieuwe contact van de FIFA niet 'aan onze verwachtingen voldeed.'

Kritiek Coca-Cola

Zo is FIFA in een maand tijd twee van zijn zes grote sponsoren kwijt. De andere vier, VISA, Adidas, Coca-Cola en Hyundai hebben aangegeven op dit moment nog geen reden te zien om de samenwerking te beëindigen. Coca-Cola, dat al sinds 1974 sponsor van het WK voetbal is en omstreeks 300 miljoen per WK bijdraagt, heeft echter wel kritiek geuit op de gang van zaken binnen de FIFA.

'Alles wat afleidt van de missie en idealen van het WK baart ons zorgen. De huidige conflicterende perspectieven rondom het onderzoek zijn teleurstellend. Onze verwachting is echter dat dit allemaal op een transparante en efficiënte manier wordt opgelost', aldus een woordvoerder van Coca-Cola.

'Dat Coca-Cola zich publiekelijk bemoeit met de discussie, zegt wel wat', stelt Ruud van der Knaap, sportmarketeer bij Triple Double. 'Het is een duidelijk signaal. Coca-Cola heeft een langlopend contract tot 2022, maar als de FIFA aantoonbare imagoschade oplevert, zal Coca-Cola de mogelijkheden om eruit te stappen onderzoeken. Dat moet de FIFA wel serieus nemen. Ze zullen er nu alles aan willen doen om de overgebleven vier hoofdsponsors te behouden.'

Samsung

Bijna 40 procent van alle inkomsten van de FIFA komt uit sponsoring en ticketverkoop. De overige inkomsten komen voort uit de verkoop van uitzendrechten. De afscheiding van de twee grote sponsors hoeft volgens van der Knaap niet meteen een aderlating te betekenen: 'Er liggen meer kapers op de kust.' Zo zou Samsung klaarstaan om het gat op te vullen dat Sony heeft achtergelaten en zou Qatar Airways graag de plek van Emirates in willen nemen.

Reden van alle ophef rondom de FIFA is het rapport rondom de toewijzing van de WK's in 2018 en 2022 aan respectievelijk Rusland en Qatar. In dit rapport zou de FIFA worden vrijgesproken van corruptie rondom deze toewijzingen. Het rapport werd al gauw bekritiseerd door Michael Garcia, de Amerikaanse advocaat die het onderzoek leidde. Hij stelde dat het FIFA's reactie op het rapport vol 'onwaarheden en fouten' zit. Sindsdien wordt er zware kritiek geuit op het feit dat het rapport niet openbaar wordt gemaakt.