‘FIFA behandelt ons als sardientjes’

‘Ik was te aardig voor mijn Uruguayaanse collega’s naast me’, schrijft persfotograaf Michael Kooren woensdag op zijn weblog. ‘Die zaten zo hinderlijk te duwen en te trekken dat ik ze direct een stomp op hun bek had moeten geven in plaats van terug te schelden.’

Kooren, werkzaam voor persbureau Reuters, was een van de minstens tweehonderd fotografen tijdens de halve finale van het WK tussen Nederland en Uruguay.

Samen maken al die fotografen duizenden foto’s per wedstrijd, die soms een minuut na een doelpunt al op internet te zien zijn. De persbureaus – Reuters, Getty Images, AP en AFP – sturen meerdere fotografen naar elke wedstrijd. Reuters minimaal acht per wedstrijd, en tijdens de finale wel elf, volgens een woordvoerder. Kooren, op zijn weblog: ‘Vier fotografen in de hoeken op het veld, twee op de tribune, vier remote camera’s achter het doel, twee extra remotes op de tribune, gericht op het doel. De afgekeurde goal van Engeland tegen Duitsland kon zo perfect vastgelegd worden met een 300 mm, handmatig scherpgesteld op de doellijn.

Zo snel mogelijk

Krantenfotografen hebben wat langer de tijd, maar de foto’s van persbureaufotografen moeten zo snel mogelijk na een belangrijke actie ‘op het net’, zoals dat heet. Reuters liet een speciaal programma ontwikkelen om foto’s vanaf de zijlijn naar het perscentrum te kunnen seinen. Kooren spreekt op zijn camera een ‘voicecaption’ in, waarin hij aan zijn redacteuren uitlegt wat er gebeurt op de foto. Dat kan binnen 15 seconden, volgens een Reuters-woordvoerder. Redacteuren bekijken dan de hele geheugenkaart en selecteren de foto’s die geschikt kunnen zijn voor publicatie. De fotograaf zelf heeft daarover niets te zeggen.

Volgens fotograaf Guus Dubbelman, in Zuid-Afrika voor de Volkskrant, zijn de persbureaus verwikkeld in een enorme competitieslag om de snelste te zijn. ‘De concurrentie is moordend. Snelheid is tegenwoordig het belangrijkst. Ik ben, zeg ik in alle bescheidenheid, een van de betere sportfotografen, maar de jongens van Reuters zijn net zo goed en die zijn met z’n tienen. Het is op zo’n toernooi erg moeilijk om een bijzondere foto te maken.’

Iets makkelijker

De persbureaufotografen hebben het wellicht iets makkelijker dan de anderen, blijkt uit het weblog van Kooren. ‘Ik kan wel een klein geheim verklappen als ik zeg dat de grote bureaus al voor het toernooi hun fotoplaatsen mogen aanwijzen. Wij hebben dus vaste plaatsen en hoeven niet zoals andere fotografen drie tot vier uur voor de wedstrijd in de rij te gaan staan bij een balie waar ze de resterende tweehonderd fotokaarten uitdelen.’

Dubbelman was dinsdagochtend al om elf uur in het stadion, terwijl Nederland-Uruguay om half negen ’s avonds begon. ‘En toen waren de beste plaatsen al weg. Het blijft gokken: je krijgt een nummer en op die stoel moet je de hele wedstrijd blijven zitten. Maar je weet van tevoren natuurlijk nooit aan welke kant de mooiste acties zullen plaatsvinden. Het is heel moeilijk werken. De FIFA behandelt ons als sardientjes.’

Wie denkt dat de persfotografen ook nog ontspannen van de wedstrijd kunnen genieten, heeft het mis. Tijdens een wedstrijd kan het Dubbelman niks schelen of Nederland wint of verliest. ‘Toen ik een actie van Uruguay mooi kon fotograferen, was ik heel blij dat daar uiteindelijk een doelpunt uit voortkwam, de 1-1. Ik bouw tijdens zo’n wedstrijd zoveel stress op dat ik eigenlijk vijf dagen moet bijkomen.’

Noot: Het citaat uit het weblog van fotograaf Michael Kooren staat op de website van DIGIFOTO Pro.

Demy de Zeeuw (L) krijgt de schoen van Martin Caceres van Uruguay in zijn gezicht tijdens de halve finale (EPA) Beeld EPA
Demy de Zeeuw (L) krijgt de schoen van Martin Caceres van Uruguay in zijn gezicht tijdens de halve finale (EPA)Beeld EPA
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden