Fietsen en schaatsen in geelzwart: een fusie van wielrennen en schaatsen

Vandaag wordt in Utrecht TeamLottoNL gepresenteerd, een fusie van de schaatsploeg van BrandLoyalty en de wielerploeg van Belkin. De route naar een unieke samenwerking. Door John Volkers

Sven Kramer op de fiets buiten de Adler Arena na de training van de Nederlandse schaatsers tijdens de Olympische Winterspelen. Beeld anp
Sven Kramer op de fiets buiten de Adler Arena na de training van de Nederlandse schaatsers tijdens de Olympische Winterspelen.Beeld anp

het idee

De gedachte over TeamLottoNL komt van de sportmarketeer Patrick Wouters, van House of Sports. Hij was ooit de man achter Sanex en Rintje Ritsma, de commerciële schaatsploeg die in 1995 de hele gevestigde bondsstructuur van schaatsbond KNSB omver wierp. Al tien jaar broedde Wouters op zo'n aanpak voor een forser smaldeel van de Nederlandse sport. Hij besprak het regelmatig met Arjan Bos, de directeur van TVM dat tot dit voorjaar 28 jaar actief was in (eerst) wielrennen en schaatsen. In de derde week van juni, Belkin bleek te stoppen met de sponsoring van de voormalige Rabobankploeg en TVM was al gestopt, kwam het idee weer boven. 'Je moet vaak het juiste moment afwachten voor het brengen van een idee. In 1988 wilden Leo Visser en Yvonne van Gennip een professionele schaatsploeg beginnen. Zeven jaar later, bij Sanex en Ritsma, bleek het pas het goede moment', aldus bedenker Wouters.

undefined

Patrick Wouters Beeld anp
Patrick WoutersBeeld anp

de inspiratie

De oorspronkelijke gedachte over commerciële samenwerking door verschillende sporten is van Joop Alberda, van 1997 tot 2004 de technisch directeur van sportkoepel NOC*NSF. Hij werkte aan een model met de naam Team NL waaronder tal van de 28 olympische bonden (zelfs commerciële ploegen) hun teams zouden samenbrengen. Nationale-Nederlanden, nu sponsor van de KNVB, was de beoogde geldschieter. 'De bonden hebben het plan verscheurd', zegt Wouters. Hij was het niet vergeten. 'Dat plan van Alberda uit 2003 heeft bij mij het zaadje geplant. Maar ik wil voorzichtig beginnen. Laat dit pas geboren kind eerst even wat groeien. Dan kijken we verder.'

undefined

de naam

Het Nederlands team voor de Olympische Winterspelen van Sotsji had Team NL op de rug staan. Maurits Hendriks, chef de mission, sprak in de Russische stad ook niet meer van Nederland of het Nederlands Olympisch Team. Het was Team NL voor en Team NL na. De Lotto, met 50 miljoen euro de grootste geldverschaffer van de Nederlandse sport, voelde sterk voor deze naam. Daarom werd het al direct, zonder discussie, TeamLottoNL. Er was de lastige klip te omzeilen dat in het wielrennen al een Belgische ploeg met de naam Lotto-Belisol bestaat. Voor de schaatsploeg komt er de toevoeging 'Powered by BrandLoyalty' om de bestaande sponsor tevreden te stellen.

undefined

Team NL, de Olympische medaille-winnaars verzamelen zich in de Ridderzaal voor de huldiging. Beeld anp
Team NL, de Olympische medaille-winnaars verzamelen zich in de Ridderzaal voor de huldiging.Beeld anp

de gang van zaken

De Lotto, kampend met afnemende inzetten en dus uitkeringen aan de sport, wilde met sponsoring nadrukkelijker aan zijn naamsbekendheid werken. De eredivisie in het profvoetbal was het aanvankelijke doel, vertelde Gerard Dielessen, directeur van NOC*NSF en commissaris van De Lotto. Toen kwam Wouters met de schaatsers en wielrenners aanzetten. Op 30 juli volgde de intentieverklaring. Belangrijk was dat Robert van der Wallen, de baas van BrandLoyalty, van het eerste moment de voordelen zag voor zijn schaatsploeg die hij tot wielerstal kon promoveren.

undefined

de hobbels

Er waren veel vergaderingen nodig vanaf eind juli om tot de definitieve overeenkomst van 29 september te komen. Er zaten vier partijen aan tafel: BrandLoyalty, De Lotto, Jac Orie en Richard Plugge, teammanager van Belkin. De samensmelting vond plaats onder regie van Erik Romijn van House of Sports. De contracten van de schaatsploeg van Orie waren overzichtelijk. Die van de wielerstal zeer talrijk, omtrent dertig. Het lastigst was volgens Marco van Bilsen, marketingman van Brand, de paragraaf over wat te doen bij een dopinggeval. 'Als je aan NOC*NSF verbonden bent met De Lotto als sponsor, kun je je weinig permitteren. Dat kost extra stappen voor het proces van intentieverklaring naar het finale contract', aldus Van Bilsen die ook wijst op het verschil tussen een onderneming als zijn bedrijf en een organisatie als De Lotto.

undefined

het pak

Het schaatspak en de wieleroutfit worden vandaag in Vredenburg onthuld. 'Maar de geelzwarte modellen die over internet zijn gegaan, benaderen het definitieve ontwerp', aldus manager Ton van der Leeden van Brand. Van Bilsen zegt dat op de muts, de cap, van het schaatspak 'BrandLoyalty' komt te staan. De belettering van de auto's, de fietsen en de trainingspakken zijn volgens hem 'in een prima proces' tot stand gekomen.

undefined

de naschokken

In de zomer voelden drie belangrijke bonden zich gepasseerd, de gymnastiekunie (KNGU), de zwembond (KNZB) en de Atletiekunie. Als de 'echte' olympische topsportbonden zouden juist zij gesteund moeten worden door De Lotto, het liefst onder de vlag van één gezamenlijke ploeg. De vergadering waarin de protestbrief geschreven zou worden, werd geschrapt, aldus Jaap Wals, directeur van de KNGU. 'Ons alternatief, is van de baan.' Patrick Wouters ziet de uitbreiding met de drie grote olympische sporten 'als een stip aan de horizon'.

undefined

de epiloog

De ploeg presenteert vandaag zijn schaatsers en vier van zijn wielrenners. Om het budget van 7 miljoen euro (2 van BrandLoyalty, 5 van De Lotto) op te krikken naar 10 miljoen wordt in Utrecht de naam van de derde sponsor onthuld. De Nederlandse sportwereld neemt aan dat het supermarktgigant Jumbo is. De kleur is alvast goed: geel.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden