Ferrari moet het van zijn illustere verleden hebben

In de Formule 1 is er geen team succesvoller, populairder of bekender dan Ferrari. Maar dit seizoen piept en kraakt het bij de Italiaanse brigade. Na negentien races staat Ferrari op nul zeges. De oogst in de met vier races volgepropte maand oktober, na de Grote Prijs van Mexico van zondag: een derde plaats.

De Finse Scuderia Ferrari coureur Kimi Raikkonen trapt zijn wagen op de staart tijdens de Formule 1 Mexico Grandprix in Mexico City, 29 oktober. Foto afp

Begin dit jaar kreeg Max Verstappen in de Volkskrant de vraag voorgelegd of zijn favoriete kleur misschien rood was. Hij begreep de hint meteen. Na zijn doorbraak bij Toro Rosso was Verstappen door de wereldpers gedoopt tot 'het meest gewilde bezit in de Formule 1'. Met een stoeltje bij het kwakkelende moederteam Red Bull nog ver weg, was een overstap naar Ferrari geen gek scenario.

Dat team leek op dat moment wel het gat naar topteam Mercedes te dichten, met drie zeges in 2015. En wie wil er nou niet in de wereldberoemde rode auto rijden? Verstappen hield zich op de vlakte en zei dat zijn favoriete kleur Red Bull-blauw was.

Acht maanden later blijkt niets zo veranderlijk als de Formule 1. Verstappen rijdt voor Red Bull, heeft een grand prix gewonnen en zijn team kruipt elke race dichter naar Mercedes. Ferrari is terug bij af. In Mexico ging het zaterdag bij de kwalificatie al mis. Op de op papier snelste banden kwamen Sebastian Vettel en Räikkönen niet verder dan plaats zes en zeven, waarmee het duo vooraf zo goed als kansloos was voor de racezege.

Het voelt als een eeuwigheid geleden dat het team aan het begin van deze eeuw met Michael Schumacher vijf opeenvolgende wereldtitels scoorde.

Ferrari is het enige team dat sinds het allereerste Formule 1-seizoen in 1950 onafgebroken deelneemt aan de bekendste autosportklasse. Het team bezit records voor meeste constructeurstitels (16), leverde de meeste wereldkampioenen (15), won de meeste races (224) en sleept ook de meeste pole positions (208) in de wacht.

Vanwege die rijke, lange historie mag het team de grootste greep doen uit de prijzenpot van Formule 1-eigenaar Bernie Ecclestone. Voor de resultaten in de 2015 kreeg Ferrari 175 miljoen dollar. Mercedes, dat vorig jaar zestien van de negentien races won, kreeg achttien miljoen dollar minder. 'Ferrari is Formule 1', zei Ecclestone in april nog tegen het Britse Sky Sports.

Wet van Murphy

Maar al dat geld en die status zijn geen garantie voor succes, blijkt dit jaar. Op het asfalt zit Ferrari er wat betreft racestrategie, in de Formule 1 toch een cruciaal aspect, opvallend vaak naast. In Canada gooide het team een mogelijke overwinning weg door Vettel onnodig vroeg in de race van de banden te laten wisselen.

Vorige week leek het team in Amerika dankzij het uitvallen van Max Verstappen eindelijk eens in te lopen op Red Bull op de constructeursranglijst, totdat een pitstop van Kimi Räikkönen helemaal misliep. Een wiel werd niet goed vastgeschroefd, de Fin viel uit en Ferrari kreeg een boete.

De wet van Murphy lijkt van toepassing op Ferrari. Toevallig is dat niet, volgens oud-topengineer Luca Baldisserri. Hij deed begin deze maand in sportkrant Corriere dello Sport een boekje open over de gang van zaken binnen de renstal. Er zou een 'cultuur van angst' heersen. 'Ze zijn niet langer een team, het is een groepje bange mensen', zei Baldisserri. 'Niemand durft risico's te nemen uit angst voor ontslag.'

Teambaas Maurizio Arrivabene wuifde de kritiek weg. Hij vergeleek het wel en wee van zijn Formule1-team met dat van de nationale voetbalploeg van Italië. Als het goed gaat, kan het beter. Als het slecht gaat, kan het niet slechter.

Volgens Ferrari-voorzitter Sergio Marchionne ging het dit seizoen mis bij het doorontwikkelen van de auto. Voor de zomerstop stond Ferrari negen keer op het podium. Daarna vooralsnog maar twee keer. Marchionne denkt dat zijn team er in 2017 weer staat. De spectaculaire wederopstanding van Red Bull is dit seizoen pijnlijk voor Ferrari. Het is tegelijk een baken van hoop voor de tifosi.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.