Ferrari lijkt over de top heen, net als Schumacher

Vorig jaar rond deze tijd was het wereldkampioenschap Formule 1 al een dikke maand beslist. Fans en vaklieden jeremieerden dat Ferrari en Michael Schumacher vele komende jaren de autoracerij van elke spanning zouden ontdoen....

Zelfs de FIA raakte in paniek: de kijkcijfers liepen terug. Er kwamen dus nieuwe regels, waarvan het (slechts) ene rondje kwalificatie de voornaamste was.

Was allemaal niet echt nodig geweest. Al meer dan een halve eeuw is de racegeschiedenis onverbiddelijk hetzelfde gebleken: een merk aan de top kan alleen maar naar beneden. Veel jaren achtereen aan de top blijven is hondsmoeilijk. De verslagenene werkt meestal harder dan de overwinnaar omdat hij een doel heeft. Aan de top blijven is ook een doel, maar psychologisch elke keer lastiger te bereiken. Ferrari lijkt, met of ondanks Schumacher, over de (huidige) top heen.

Het aardige is bovendien dat niemand weet of het aan de auto ligt of aan de banden. Parallel aan de merkenstrijd is ook de oorlog tussen Bridgestone en Michelin in volle gang. Het zou nóg mooier zijn als er twee of drie andere bandenconcerns bijkwamen.

Maar intussen is dit seizoen al fraai genoeg. Gisteren in Hockenheim, de Duitse Grand Prix, werden Michael Schumacher, Ferrari en Bridgestone ronduit gedegradeerd door Juan Pablo Montoya, BMW-Williams en Michelin. Beide wereldkampioenschappen, het persoonlijke klassement en dat der constructeurs, zijn, met vier wedstrijden in het verschiet, het stadium van koffiedikkijken nog altijd niet voorbij.

Het was gloeiend heet in Hockenheim en de temperatuur van het asfalt liep zelfs op tot vijftig graden Celsius. De enige die er geen last van leek te hebben was Montoya, de Colombiaan die al tevoren zijn schouders opgehaald had omtrent vragen naar de hitte. Hij zou er zeker geen last van hebben, verzekerde hij de vragenstellers.

Topfit stond de man uit Colombia op het podium en topfit stond hij de pers te woord. David Coulthard stond er (McLaren-Mercedes, 2de) puffend en zwetend naast en Jarno Trulli (Renault, 3de) kreeg nauwelijks de fles champagne omhoog. De Italiaan liet zich zelfs niet zien bij de persconferentie na afloop. Montoya had verklarende woorden voor het opzienbarende verschil: 'Ik heb zonder druk kunnen rijden, Jarno niet.'

Druk had Montoya misschien kunnen ondervinden van zijn eigen teamgenoot Ralf Schumacher. Maar die was al na enkele tientallen meters verdwenen, samen met Rubens Barrichello (Ferrari) en Kimi Räikkönen (McLaren-Mercedes). De laatste had een fantastische start gemaakt vanaf de derde startrij. Maar Barrichello en de jongste Schumacher verwachtten de Fin niet al zo vroeg naast zich, gaven elkaar geen ruimte en gedrieën tolden ze de baan af.

Räikkonen crashte het hardst en telde enigszins dizzy zijn blauwe plekken. Iets verder achterin klapte Ralf Firman (Jordan) bovenop Heinz-Harald Frentzen (Sauber). Ralf Schumacher werd bestraft voor het incident; hij had niet goed op de andere auto's gelet en was naar links gekomen om zijn eigen racelijn optimaal te maken. Hij krijgt over drie weken in Hongarije een 'aftrek' van tien startplaatsen vanaf de feitelijke plek waarop hij zich kwalificeert.

Genoeg wanorde op en naast de baan was er geweest voor een staande herstart, maar de wedstrijdleiding stuurde de safety car het circuit op. Bij de rijdende herstart liet Montoya (die ook het snelst getraind had) niemand meer in zijn buurt. Zelfs bij zijn drie pitstops verloor de Colombiaan de leiding niet, wat zelden voorkomt.

Michael Schumacher, de vijfvoudige wereldkampioen, zelf? Voor zijn doen zwak getraind, slechte start, maar vocht zich terug in de richting van de twee Renaults van Trulli en Alonso. Leek daar lange tijd niet voorbij te kunnen, maar toch naar een tweede plaats door een knap gevonden, maar toch twijfelachtige manoeuvre (in feite buiten de baan, wat bij een chicane als in Monaco deklassering tot gevolg zou hebben) rond Trulli.

Daarna was het pech: een geklapte achterband en de tweede plaats werd een zevende, wat voor de Schumachers WK-aspiraties rampzalig zou kunnen blijken. Maar de Duitser blijft optimist: 'Het wordt heel close en de strijd om de titel zal erg spannend worden, pecies zoals we verwachtten. Ik kijk er met verlangen naar uit.'

Jos Verstappen kwam niet verder dan 25 ronden, moest stoppen met een weigerende versnellingsbak. Zijn nieuwe teamgenoot Nicolas Kiesa (Denemarken) bracht de Minardi wel aan de finish, op vijf ronden van de winnaar. Die winnaar was rond 1 minuut sneller dan zijn eerste achtervolger. Dat is op de vernieuwde Hockenheimring bijna een volle ronde.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden