Feest overal

Ooit stonden voetbaltribunes vol met keurige heren in grauwe jassen die de hoed afnamen dan wel de pet hoog wierpen, wanneer een doelpunt viel....

John Volkers

Als we de afgeladen WK-stadions van Duitsland zien, dan doen de ogen haast pijn van de vele kleuren. De tribuneklant is van simpele supporter tot fan en afficionado geworden. Hij of zij kleedt zich op een manier die verwijst naar carnaval, bloemencorso of – naar Nederlands oriëntatie – schaatstoernooien.

Er wordt gekleed in de landskleuren, om de nationale ploeg te ondersteunen. Er wordt gekleed in confectie, omdat alle commerciële partijen – vooral brouwerijen – door de jaren heen een geweldige hoeveelheid WK-uitdossing op de markt hebben gebracht.

Bij kopen hoort tegenwoordig krijgen. En die gratis artikelen moeten dan worden gevouwen, geplakt of opgeblazen om de outfit in orde te brengen. Maar er wordt ook gekleed op een originele manier, net anders dan anderen om dan toch de aandacht te krijgen die de supporter ook verdient.

Zaterdag in de Allianz Arena van München zagen we een jonge Beierse vrouw in groen dirndl-jurkje met pofmouwtjes in voetbalmotief. Het zag er geweldig uit. Zou ze thuis nog een naaimachine hebben staan, of zou dit ook al uit de ateliers van China afkomstig zijn?

Een andere vrouw, scherp op de lens van de oplettende fotograaf; het ooglid opgemaakt in zwart, rood en goud, de Duitse kleuren. En bij elke streepje een klein oogsieraad in dezelfde kleur, mini-piercing in zwart, rood en goud.

Vrouwen halen, met mannen achter de camera’s en achter de regieknoppen, al gauw de rest van de wereld. Sinds de Braziliaanse vrouwen schaars gekleed gaan, tracht de rest van de wereld ze te imiteren, dan wel te overtreffen.

Bild Zeitung, de barometer van het Duitse volk, pakte zaterdag als voorbeschouwing op de achtste finale Duitsland - Zweden uit met een pagina over de Zweedse meisjes. Schop die Zweedse spelers naar huis, was de oproep, maar laat hun meisjes blijven. Bild had ook nog een traktatie voor de fans: de gratis Deutschland-tattoo. Op het gezicht plakken of iets lager, volgens de bijbehorende foto.

Hoe is het toch zo ver gekomen dat niemand meer gek opkijkt van mannen met oranje wuppies op hun hoofd en een leeuwenstaart uit de broek hangend? In 1970 moeten we geel geklede fans hebben gezien die Brazilië steunden op weg naar hun wereldtitel in Mexico. Misschien waren er wel Engelsen in 1966 die Sint Joris- vlaggen droegen.

Of misschien hebben de Nederlanders het zelf veroorzaakt, in 1974, die naar uit het schaatsen geleend voorbeeld een oranje gekleurde golf over Duitsland spoelden. Sindsdien is ‘Oranje’ een begrip en kun je niet in je knappe pak naar een grote voetbalwedstrijd.

Het is in Duitsland, met 32 landen aan de start, een oceaan van kleuren. De grootste aanhang is voor het thuisland. Huisfabrikant Adidas verkocht één miljoen Duitsland-tricots: 750 duizend meer dan bij het vorige WK. Dat zijn al die witte stipjes in de stadions. De andere landen hebben kleuriger uitrusting meegebracht.

Fans wisselen ook gemakkelijk van kleur. Duitsers kleedden zich dinsdag in Kaiserslautern massaal in het rood van Trinidad en Tobago. Ze wilden ‘het kleintje’ ondersteunen. De shirts van Kaiserslautern zijn trouwens ook rood.

De wereld is een dorp. De wereld is een bal. Als die bal rolt, is het overal feest, luidt de boodschap.

John Volkers

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden