Ergens aan de horizon lonkt de wereldtitel

Tijd, dat is wat ze bij Spyker nodig hebben. ‘Tijd én geld’, verbeteren ze vanuit het hoofdkantoor in het WTC in Amsterdam....

In dat verband komt de autofabriek uit Zeewolde graag met het bedrijfslogo aanzetten: Nulla Tenaci Invia Est Via staat er in het wiel dat samen met een propeller het vignet van Spyker vormt. ‘Voor de aanhouder is geen weg onbegaanbaar’, aldus oprichter Victor Muller.

De aanhouder Muller heeft sinds eind mei geen directe bemoeienissen meer met de Formule 1-tak van het bedrijf. Hij was de hoogste baas, wervelwind en aanjager, maar hij maakte plaats voor zijn kompaan Michiel Mol die nu algemeen directeur ad interim is.

Muller en Mol hebben steeds hetzelfde gezegd over de ambities van Spyker, de fabriek die in september verder ging met de boedel van Midland (voorheen Jordan). Die doelstellingen zijn voor de lange termijn. Op korte termijn is, behalve vergroting van de naamsbekendheid, nauwelijks iets te halen.

Voor Etihad Aldar Spyker-Ferrari is 2007 het overgangsjaar – het budget is gedekt –, waarin volgens de beleidsbepalers niks verwacht mag worden. ‘Met een beetje mazzel’ een puntje pakken in de herfst zou mooi zijn.

In 2008 moeten de eerste resultaten zichtbaar zijn van de aanpak door de Britse technicus Mike Gascoyne. Van de laatste plaatsen in het startveld opschuiven naar de middenmoot. En dan wachten op de grote dag dat er een zege komt.

Mol gaf vorig jaar in Sportweek zijn toekomstplanning: in 2007 een WK-punt (klassering in de topacht), in 2009 een podiumplaats (topdrie) en ten slotte twee jaar later een Grand-Prixzege. Muller sloot zich daarbij aan. ‘We zijn niet in de Formule 1 gestapt om aanwezig te zijn, we willen ook winnen.’

En ergens aan de horizon lonkt de wereldtitel. ‘Dat blijft het doel’, zegt woordvoerder Mike Mulder van Spyker Formule 1. ‘We gaan er komen’, zeggen optimisten in Amsterdam.

Maar eerst zijn er nog vele etappes in het leerproces te gaan. Aan testen werd deze winter te weinig gedaan. Deze week werd op Silverstone met de vierde wagen getest. Over twee weken rijdt de Nederlands-Britse renstal daar de ‘thuis’-GP.

In de Britse fabriek van Spyker, in de vallei van Northampton, wordt hard gewerkt aan een nieuwe auto, met naar verwachting veel winst op het gebied van aerodynamica.

John Volkers

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden