NIEUWSVROUWENVOETBAL

Eredivisie vrouwen op zoek naar passende commerciële partners

De acht clubs in de eredivisie voor vrouwen hebben een verdrag gesloten met de KNVB om samen op zoek te gaan naar commerciële partners die passen bij de eredivisie. De partijen hopen een naamgever voor de competitie te vinden, een media- en maatschappelijk partner.

Een van de problemen is de competitie goed op de televisie te krijgen en daarmee interessanter te maken voor sponsors, zoals bij de mannen gebeurt met samenvattingen op een vaste tijd, op een vaste zenderBeeld BSR Agency

De KNVB hoopt de eredivisie daarmee naar een hoger plan te brengen, in kwalitatief en commercieel opzicht. Het aantal vrouwelijke leden bij de voetbalbond groeit nog steeds en de nationale ploeg presteert uitstekend. Grootste zorg is de ontwikkeling van de eredivisie, die zich in redelijke onzichtbaarheid voltrekt. Het convenant moet daaraan een einde helpen maken. De terugkeer van (ex)-internationals als Sari van Veenendaal, Stefanie van der Gragt en Mandy van den Berg is daarbij een bijkomend voordeel.

Manager voetbalzaken van de KNVB Kirsten van de Ven: ‘Dit convenant is een volgende stap in de professionalisering van de competitie. Dit is een sprekend voorbeeld van hoe clubs straks buiten het veld het collectieve belang vooropstellen. De KNVB zal het voortouw nemen in de exploitatie van de eredivisie, waarbij ook de commerciële rechten van de nationale ploeg kunnen worden toegevoegd.’

De KNVB wijst op de potentiële aantrekkingskracht van de competitie, onder meer vanwege de spanning bovenin. De laatste competitie is vanwege de coronacrisis in maart afgebroken. Voor de topper PSV – Ajax waren al 15 duizend kaarten verkocht. Een van de problemen is de competitie goed op de televisie te krijgen en daarmee interessanter te maken voor sponsors, zoals bij de mannen gebeurt met samenvattingen op een vaste tijd, op een vaste zender. 

Door samen te zoeken naar partners denkt de eredivisie, die bestaat uit ADO Den Haag, Ajax, VV Alkmaar, Excelsior, Heerenveen, PEC Zwolle, PSV en FC Twente, een slag te slaan. Al die teams hebben inmiddels ook een beloftenteam, wat het algehele niveau naar een hoger peil moet brengen.

Vrouwenvoetbal wegbezuinigen is maatschappelijk ondenkbaar
Ook het vrouwenvoetbal gaat gebukt onder de crisis. Toch is de sport sterk genoeg om te overleven. In 2011 schrapte AZ uit financiële nood de vrouwentak. Dat ziet Daphne Koster, manager bij Ajax, nu niet gebeuren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden