Eindelijk weer hoofdrol voor jongste Schumacher

Weer Schumacher dus. Maar ditmaal die andere. Ralf, de jongere broer van de wereldkampioen, bezorgde met Juan Pablo Montoya het team van BMW Williams een niet te verbeteren 1-2-zege tijdens de Grand Prix van Europa op de Nürburgring.

Het leek wel een perfect gearrangeerd dankjewel van de Engelse constructeursfirma voor de Beierse motorenbouwer, want de twee hebben juist vorige week besloten hun samenwerking voort te zetten tot 2009. Maar enig verschil komt er wel: BMW krijgt meer zeggenschap bij het bouwen van de wagens zelf.

Grote verliezer was McLaren-Mercedes. Kimi Räikkönen, de jonge Fin, die zijn geroutineerde stalgenoot David Coulthard al lang overvleugeld heeft en alleen nog niet in naam de eerste coureur van het team is, had verrassend op zaterdagmiddag de pole position van Michael Schumacher afgesnoept. En hij maakte niet alleen de beste start, maar kon ook rondenlang zijn voorsprong gestaag uitbouwen. Ook de eerste pitstop verliep vlekkeloos. Maar plotseling was het over. De Mercedesmotor ontplofte zonder enige waarschuwing vooraf en het Finse geluk stierf in een rookpluim en oliespoor. BMW Williams is nu ook McLaren-Mercedes gepasseerd in de strijd om het wereldkampioenschap der constructeurs. Ferrari leidt daar.

Michael Schumacher en zijn Ferrari (2de getraind) stonden bij die start op de plek die juist op de Nürburgring tamelijk ongelukkig is: een 'vuile' strook asfalt waarop tijdens de feitelijke races nauwelijks iemand komt en die navenant weinig grip geeft. De oudste Schumacher maakte bij het uitgaan van de rode lichten meteen een zwieper naar links. Die kon je op twee manieren uitleggen: hij zocht zo snel mogelijk goed contact voor zijn banden of hij wilde broertjelief (3de startplek) blokkeren. Ralf suste de journalisten na afloop: het was vanuit de auto gezien veel minder heftig geweest dan het van buitenaf leek. Hij had gewoon een veel betere start gehad dan Michael.

De wereldkampioen kwam, heel onkarakteristiek, in het stuk eigenlijk niet voor. Ook taktisch kon het Ferrariteam niet bijdragen aan meer succes dan een 3de plaats voor Rubens Barrichello. De oudste Schumacher stond heel even centraal in een merkwaardig spektakel. Hij weigerde opzij te gaan toen Montoya hem al, op de racelijn, gepasseerd wás en dat resulteerde in botsing en een tête à queu die eindigde met de achterwielen machteloos in de grindbak.

Baancommissarissen duwden de Ferrari weer de baan op (wat tegenwoordig weer mag als daarmee gevaar wordt voorkomen). Iedereen wachtte op Schumachers protest maar, tamelijk verbazingwekkend, was zijn uiteindelijke commentaar: 'Niemand had hier schuld. Ik had misschien een beetje meer ruimte willen hebben, maar ik heb er geen probleem over met Juan Pablo.' Schumacher had vriendelijk zijn hand opgestoken tegen de helpende baancommissarissen toen hij, eenmaal vlotgetrokken, weer langs koerste.

Maar meer dan een zesde plaats zat er niet in. Want Schumacher stiet in de laatste ronde ook nog op Fernando Alonso die eerder in de race door een ondoordachte (?) remmanoeuvre Coulthard uit de strijd had geworpen. De jonge Spanjaard maakte zich breed, op het randje van correct, en Schumacher bleef waar hij was. Alonso is momenteel de felste onder de jonge honden en weet zich de laatste Grands Prix herhaaldelijk voorin te manifesteren.

Jos Verstappen had 'een van de slechtste races die ik ooit heb meegemaakt. De wagen had zoveel overstuur en zo weinig grip, dat het leek alsof ik op ijs reed. Ik besloot na de eerste helft dat de beste strategie was de wagen heel aan de finish te brengen.' Verstappen werd laatste, nog ruim achter zijn teamgenoot Justin Wilson die voor zijn Minardi een andere, duidelijk betere set up had gekozen. Binnenkort gaat het team testen met de wagens die een sponsor voor een prikje uit de failliete boedel van Arrows heeft gekocht. Daarmee moeten waardevolle gegevens voor het seizoen 2004 kunnen worden gevonden. Het is niet de bedoeling dat de Arrows (vorig jaar herhaaldelijk sneller dan de Minardi's) nog dit seizoen worden overgespoten in Minardi-kleuren zoals geruchten willen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden