Eindelijk eens spektakel bij Formule 1

Kimi Räikkönen zette gisteren de kroon op een schitterende inhaalrace. In de laatste ronde haalde hij Giancarlo Fisichella in, die op dat moment de race leidde....

De nieuwe wereldkampioen Formule 1, Fernando Alonso, liet zondag zien dat hij die titel waardig is. ,Alonso, komend van plaats zestien, stuurde zijn Renault als derde over de streep.

De race bewees weer eens dat Suzuka, samen met Spa, tot de mooiste banen van de Formule 1 behoort. Beide circuits bieden vrijwel altijd spanning en inhalen is er schering en inslag. In de woorden van Alonso: ‘Ik heb in dit hele kampioenschap misschien twee of drie inhaalmanoeuvres uitgevoerd, hier wel veertien.’ De Ferrari van oud-wereldkampioen Michael Schumacher ging hij gisteren zelfs twee keer voorbij, één keer op een plek waar dat eigenlijk onmogelijk werd geacht.

Zoals zo vaak speelde het weer in Japan een grote rol. Halverwege de kwalificatie op zaterdag was de regen met bakken uit de hemel gekomen. De Nederlanders Albers en Doornbos zagen daardoor op de startrij coryfeeën als Alonso, Räikkönen en Montoya in de achteruitkijkspiegels van hun Minardi’s, terwijl ze gescheiden werden door Schumacher op een veertiende plek. De eerste startrij was, tot vreugde van de Japanners, voor Ralf Schumacher in zijn Toyota en Jenson Button in door een Honda-motor aangedreven BAR.

Lang konden zij en het thuispubliek daarvan echter niet genieten. Direct na de start rukten de snelle mannen op: Schumacher reed meteen naar de negende positie, Alonso naar de tiende en Räikkönen naar plaats dertien, achter zijn teamgenoot Juan Pablo Montoya. Die laatste, of eigenlijk Sauber-coureur Jacques Villeneuve, veroorzaakte al in de eerste ronde een safety car-situatie. Villeneuve duwde de Colombiaan in de laatste bocht van de baan. Montoya crashte zwaar. Villeneuve kreeg daarvoor na afloop een tijdstraf van 25 seconden.

Toen de safety car zes ronden later weer weg was, ontspon zich een duel tussen de oude en de nieuwe wereldkampioen. De Renault van Alonso was duidelijk sneller, maar Schumacher wist hem door een verdedigende lijn te rijden lang achter zich te houden. In de negentiende ronde had de Duitser echter geen antwoord op de gewaagde inhaalmanoeuvre van de Spanjaard.

Schumacher kreeg daarna direct Räikkönen onder zijn versnellingsbak. Het duo leidde de race zelfs even, toen de voorliggers een pitstop hadden gemaakt. De Duitser en de Fin gingen enkele rondes later tegelijkertijd de pits in, en kwamen daar in dezelfde volgorde weer uit.

In ronde 29 moest Schumacher echter ook in Räikkönen zijn meerdere erkennen en drie ronden later kwam ook Alonso, die na zijn pitstop was teruggevallen, de Ferrari weer voorbij. Schumacher eindige uiteindelijk als zevende.

BAR-rijder Takuma Sato liet opnieuw zien waarom hij bij dat team volgend jaar wordt vervangen door Rubens Barrichello. Nadat hij op Spa Schumacher van de baan had gereden, knalde hij nu bij een onbezonnen actie tegen de Toyota van Trulli. Sato kon door, de wagen van Trulli was te zwaar beschadigd. Na afloop van de race werd Sato gediskwalificeerd.

Albers en Doornbos vielen vooral op door chaos in de Minardi-pits. Doorbos remde bij een van zijn stops te laat – ‘een beetje verlies aan concentratie’, verklaarde hij – waardoor hij een van zijn monteurs aanreed. Een ronde later vloog de wagen van Albers bij een pitstop in brand door gemorste benzine. Albers sprong eruit, maar zette, nadat de zaak was geblust, de race toch voort. Hij einde als zeventiende en laatste, Doornbos werd vijftiende.

Met nog één race voor de boeg blijft het spannend om de strijd om het constructeurskampioenschap. Renault leidt die nu weer met 176 punten, maar McLaren volgt op twee punten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden