Een record voor waaghalzen

Als vijfde wielrenner in krap een half jaar waagt Thomas Dekker zich vanavond aan een verbetering van het werelduurrecord. Heeft hij een kans?

De fiets waarmee Thomas Dekker het werelduurrecord aanvalt. Beeld -

Dertig jaar is hij pas, wielrenner Thomas Dekker, en nu al dreigt het einde van zijn loopbaan. Vanavond om 19.30 uur Nederlandse tijd gaat Dekker op een Mexicaanse wielerbaan zo hard mogelijk fietsen. Als een uur later 52,492 kilometer of meer is afgelegd, gloort er weer hoop. In dat geval heeft hij beslag gelegd op het werelduurrecord en is Thomas Dekker weer een interessante naam voor wielerploegen.

Over weinig wielrenners van zijn generatie valt zo verschillend te oordelen als over Thomas Dekker. Hij personifieert het verwarrende tijdperk dat het wielrennen een paar jaar geleden lijkt te hebben afgesloten met de bekentenis van Lance Armstrong. Dekker is een dader, maar misschien ook wel een slachtoffer van dat tijdperk waarin doping eerder regel dan uitzondering was.

In 2005 begon Thomas Dekker bij de profs als het zeldzame talent dat onmiddellijk klaar zou zijn voor het grote werk. Vier jaar later, nog lang niet ontbolsterd als talent, leek het alweer voorbij wegens een positieve dopingtest.

Garmin gunde hem een herkansing na zijn schorsing, maar al dat talent leek wel vervlogen. Vorig jaar verlengden de Amerikanen zijn contract niet. Daarmee leek een loopbaan ten einde, die nooit een loopbaan werd. Vandaar deze alles-of-niets-poging om alsnog het tij te keren.

Machine

Toen Thomas Dekker besloot het werelduurrecord aan te vallen, nam hij contact op met Dion Murk, met wie hij in zijn jeugd heeft gefietst. Murk is eigenaar van Dasia, een Haarlemse winkel in hoogwaardige racefietsen. Anders dan bij eerdere pogingen het werelduurrecord te verbeteren, is Dekker nu een vrij man. Hij is niet gebonden aan materiaal dat de sponsor aanlevert.

Dat is een voordeel, maar misschien ook wel een nadeel. Ontbreekt het hem nu niet aan de echte knowhow? Nee, antwoordt Dion Murk. Het zal Thomas Dekker aan niets ontbreken.

Het frame is van Koga Miyata, een verbeterde versie van de TeeTee Track. De fietsfabrikant verbindt zijn naam graag aan 'unieke' projecten en ziet dat in de recordpoging van Dekker weerspiegeld. Zijn fiets van 7.1 kilogram is door monteur Rob Rabe nog eens extra onder handen is genomen.

Rabe heeft onder meer de bescherming van de lagers weggehaald. Daardoor ondervinden de wielen, aangeleverd door Mavic, geen enkele weerstand. Murk: 'Geef het wiel een slinger en het blijft gewoon doordraaien.'

Omdat Dekker toch geen andere verplichtingen had, kon de afgelopen weken op de wielerbaan in Amsterdam eindeloos gesleuteld worden aan zijn houding op de fiets. Sturen in alle maten en vormen zijn uitgeprobeerd om de luchtweerstand tot het minimum te beperken.

Op het frame en op het aerodynamische pak van Bioracer dat Dekker draagt is een spinneweb zichtbaar, een verwijzing naar de speelfilm Spiderman. In zijn ongemakkelijke houding kan Dekker op de horizontale buis zijn lijfspreuk lezen: 'Rebel to the limit'.

Thomas Dekker. Beeld anp

Meesterproef

Het werelduurrecord was altijd het kenmerk van de ware kampioen. Fausto Coppi, Jacques Anquetil en zeker Eddy Merckx onderstreepten daarmee hun status, een meesterproef die zoveel vergde dat de subtop zich er niet aan waagde.

De voortdurende innovatie van materiaal en het gebruik van pepmiddel epo maakten van het werelduurrecord een onnavolgbare carrousel. In 2000 stelde de internationale wielerbond paal en perk aan de pogingen om er weer een menselijke krachtmeting van te maken. Het gevolg was dat niemand zich meer waagde aan het werelduurrecord.

Met een verruiming van de regels onlangs is de interesse opgelaaid. Thomas Dekker is de vijfde wielrenner die zich in krap een half jaar waagt aan het werelduurrecord.

De meesterproef is een gimmick geworden. Het record is in handen van de laatste waaghals: de Australiër Rohan Dennis met 52,491 kilometer.

Dekker waagt zijn poging in Aguascalientes, waar sinds kort een overdekte wielerbaan te vinden is. Doordat de stad in centraal Mexico op een hoogte van bijna tweeduizend meter ligt, is de baan volgens Dion Murk de snelste ter wereld. 'Met hetzelfde wattage kom je drie kilometer verder dan op een laaggelegen baan.'

De hoogte kan ook leiden tot een zuurstoftekort en snellere verzuring van de benen. Het is dus de vraag of het voordeel zwaarder weegt dan het nadeel.

Dion Murk schat de kansen op fiftyfifty. 'De laatste test in Amsterdam leverde een goede tijd op, terwijl Thomas niet voluit ging. Maar uiteindelijk komt het toch aan op de vorm van de dag.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden