Een nieuweling zonder al te veel perspectief

De wielerploeg van de BankGiroLoterij promoveerde naar de hoogste divisie. Het was een gok die verkeerd lijkt uit te pakken....

Van onze verslaggeefster Marije Randewijk

Maar hij had toch geen andere keuze? 'Zakelijk moest ik deze stap toch zetten?' Het antwoord geeft hij zelf: 'Iedereen lult maar wat, ze doen allemaal maar. Zakelijk maken ze mij niets.'

Zijn ploeg promoveerde dit seizoen naar de hoogste afdeling van het profwielrennen. Het mag zich nu Trade Team 1 noemen en heeft zich daarmee startrecht verworven in de grote wedstrijden.

In het peloton wordt smalend gedaan over de nieuweling in de hoogste divisie. Zelfs de eigen werknemers twijfelen aan de promotie. 'Ik begrijp dat er na dit jaar weer een jaar komt', zegt nationaal kampioen Rudi Kemna, 'maar als je mij vraagt of wij als ploeg iets te zoeken hebben in de grote rondes en de wereldbekerwedstrijden zeg ik nee. Dan vind ik het geen verstandige keuze.'

Ook Kemna werd verrast door de promotie. Hij koos juist voor BGL omdat het Trade Team 2 bleef en hij niet verplicht kon worden deel te nemen aan een grote ronde of de klassiekers. 'Maar met Scheppink weet je nooit waar je aan toe bent, dat is wel duidelijk', zegt Kemna nu.

Maandenlang had de manager de vurig gewenste promotie tegengehouden. Pas nadat zeven renners en ploegleider Johan Capiot waren opgestapt, nam hij toch de beslissing om Trade Team 1 te worden. Niet omdat hij dat zo graag wilde: hij zag zich ertoe gedwongen om de toekomst van de ploeg veilig te stellen. 'Ik moest me strategisch ingraven om een belofte na te kunnen komen.'

Die belofte deed hij aan de Italiaanse electronicagigant Stayer, die interesse toonde in samenwerking. Maar de nog op te richten ploeg wilde alleen maar fuseren als BGL over de Trade Team 1-status beschikte. Die status is van belang met het oog op de toekomst. Volgend seizoen ondergaat de wielersport een grondige hervorming en weten alleen de twintig grootste teams uit de topdivisie zich verzekerd van deelname aan de belangrijkste wedstrijden, de zogenaamde Pro Tour.

Alle geldschieters die belangstelling toonden werden daarom door Scheppink met open armen ontvangen. Temeer omdat BankGiroloterij al te kennen had gegeven na dit seizoen te stoppen met sponsoring. Het is zelfs bereid nu al een stap opzij te doen als zich een nieuwe geldschieter meldt. Daar spreekt geen grote betrokkenheid uit.

Scheppink zag zich door alle ontwikkelingen genoodzaakt te handelen. Hij geeft toe dat hij ook liever had gezien dat het allemaal anders was gelopen. De samenwerking met Stayer laat namelijk op zich wachten en eigenlijk heeft Scheppink er geen hoge verwachtingen meer van. 'Het is een bedrijf dat van de beurs gehaald wordt en wordt opgekocht door een grote beleggingsgroep. Daar hebben ze hele andere dingen aan het hoofd.' Morgen voert hij nog een gesprek met vertegenwoordigers van het bedrijf. 'Het is heel duister, heel Italiaans, het kan ook zo rond zijn. Ik weet het echt niet.'

Door de Italianen is hij in een situatie verzeild geraakt die hij de laatste jaren zo zorgvuldig heeft vermeden. Scheppink leefde nooit op te grote voet en zijn ploeg werd gekenmerkt door realiteitszin. Dat is niet veranderd, beweert hij. 'We gaan gewoon door, ik zie mogelijkheden om te overleven en volgend jaar weer een goed team neer te zetten. Ik gok op 2005.'

Scheppink zegt met meer serieuze sponsors te onderhandelen. Vorige week bezocht hij met een aantal van hen de Ronde van de Algarve. Hij heeft de afgelopen maanden echt niet 'op zijn kont gezeten', zoals wordt beweerd. Niemand moet hem ook vertellen hoe hij een wielerploeg dient te leiden. Zonder hem had de tweede formatie van Nederland waarschijnlijk niet eens meer bestaan. 'Ik blijf voor mijn ploeg knokken.'

Dit seizoen zal het niettemin behelpen zijn. De mecanicien in de Tour Down Under was een wereldreiziger uit Brabant die toevallig toch aan de andere kant van de wereld was. Maar ging het niet altijd zo? De profs baadden er nimmer in luxe. Wie jaloers was op collega's kon inrukken. Die nuchterheid en het aanvallende rijden werd door iedereen geroemd.

De tactiek zal onder de nieuwe ploegleider Jelle Nijdam ook niet veranderen. Alleen zullen onervaren neo-profs die verantwoordelijkheid op zich moeten nemen. Tien van de zestien renners zijn nieuw. 'Deze ploeg is met kunst- en vliegwerk tot stand gekomen, dat kan iedereen zien. Maar geef ons weer twee, drie jaar en dan kunnen we echt laten zien wat we kunnen.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden