VOORBESCHOUWING Tour de France

Drie Nederlandse kopmannen tasten hun mogelijkheden af in de Tour

Het is een lang niet vertoonde weelde: zeker drie Nederlandse renners gaan voor een rol van betekenis tijdens deze editie van de Tour de France. Hoe liggen de kansen van Tom Dumoulin, Steven Kruijswijk en Bauke Mollema?

Tom Dumoulin Foto Klaas Jan van der Weij

Als het peloton zich vandaag op het schiereiland Noirmoutier voor de Franse westkust in beweging zet voor de 105de Tour de France, gaat ook de hartslag van menig wielerliefhebber in Nederland de hoogte in. Het is lang niet vertoonde weelde: te midden van het hobbelige zeetje aan 176 gekromde ruggen bevinden zich zeker drie renners uit eigen land die hopen een rol van betekenis te kunnen spelen in de strijd om het podium, dat drie weken later op de Champs-Élysées zal worden opgetrokken.

Zeker, viervoudig winnaar Chris Froome is er gewoon weer bij. Vincenzo Nibali, Mikel Landa, Nairo Quintana en Richie Porte behoren tot de vele favorieten. Maar hoe ver reiken de mogelijkheden van de Nederlandse kopmannen Tom Dumoulin, Steven Kruijswijk en Bauke Mollema?

De voorbereiding

Er is tegenwoordig een universele methode waarmee renners zich voorbereiden op de Tour: de hoogtestage. In de bergen kweken de renners de extra rode bloedcellen die een verbetering van het zuurstoftransport naar de longen moeten bewerkstelligen. Bijkomend voordeel is dat de fietsers er kunnen trainen op lange beklimmingen. Dumoulin benutte vorige maand het verblijf in La Plagne om alvast delen van enkele Alpenetappes te verkennen.

Nog een adagium: niet te veel koersen. Mollema en Kruijswijk hebben de laatste maanden voor de Tour maar weinig wedstrijden gereden. Beiden namen na hun hoogtestages deel aan de Ronde van Zwitserland, om zich daarna weer terug te trekken in bergland. Dumoulin week af van dat patroon. Hij fietste veel wedstrijdkilometers bij elkaar in een slopende Giro d’Italia. Een goede week nietsdoen was voldoende om vertrouwen te tanken voor een vervolg in Frankrijk.

Steven Kruijswijk tijdens het losfietsen op de rustdag van de Giro d'Italia. Foto ANP

De staat van dienst

Van de drie kan Mollema voor de Tour het overtuigendste cv overleggen. Hij nam zeven keer deel en eindigde drie keer in de top-10: 6de in 2013, 10de in 2014 en 7de in 2015. Een jaar later stond hij met nog twee etappes tweede, maar zakte hij weg in het klassement na een val. Vorig jaar won hij de rit naar Le Puy-en-Velay, maar toen was hij niet uit op een klinkend eindresultaat.

Dumoulin bleef in de definitieve ranglijsten van de Tour tot dusver in de marge. Vier verschijningen leidden tot een 41ste (2013) en 33ste (2014) plek, gevolgd door twee opgaven. Wel won hij in 2016 twee etappes. Zijn winst in de Giro d’Italia van 2017 en het zilver van 2018 bevestigden dat hij is uitgegroeid tot een ronderenner van formaat, al houdt menigeen vol dat voor winst gaan in de Tour toch echt nog meer vaardigheden van een renner vraagt. De druk en de hectiek zijn er groter.

Net als Dumoulin heeft Kruijswijk meer affiniteit met de Giro dan met de Tour. Hij was in 2016 dicht bij winst in Italië, totdat hij in een afdaling op een sneeuwmuur botste. Een revanche op zichzelf, een jaar later, bleef uit. Hij wil het nu in Frankrijk proberen. ‘De Tour is in alles groter. Het zou zonde zijn het niet een keer te proberen.’ Eerdere deelnames leverden deze statistiek op: 33ste in 2012, 15de in 2014 en 21ste in 2015.

De ambities

Kruijswijk is het meest precies: top-5 zou mooi zijn. Hij ziet geen reden om terughoudend te zijn. De lat mag hoog liggen. Mollema plakt er geen etiket op,  ‘dat leidt alleen maar af’. De ploeg van Dumoulin, Sunweb, beklemtoont dat hij er is om te leren. Zelf toont hij wat meer eerzucht. ‘Leren doe je overal en altijd. Ik ben hier om te presteren.’

Bauke Mollema voorafgaand aan de start van de zestiende etappe van de Tour de France in 2017. Foto ANP

De kansen

Het geldt als een nauwelijks te nemen horde: achtereenvolgend in zowel de Giro als de Tour rijden voor de hoogste trede. De vraag is dan ook of de week extra tussen beide koersen voor Dumoulin volstaat om de inspanningen in Italië te verteren. Dat zijn ploeg geen hoge verwachtingen schept, zegt weinig. Ter herinnering: toen Dumoulin de Giro won, zei hij van tevoren dat een zevende plek ook prima was geweest.

Mollema zal willen bewijzen dat hij na het vertrek van Alberto Contador de terechte kopman van Trek is. Dat hij in de laatste bergrit in de Ronde van Zwitserland moest afhaken, baart hem geen zorgen. Toen hij in 2016 een ijzersterke Tour reed, moest hij in het voorbereidende Critérium du Dauphiné met een keelontsteking opgeven. Probleem kan zijn dat hij in het hooggebergte steun mist. Maar aanklampen kan hij als geen ander.

Kruijswijk reed in eerdere etappewedstrijden dit seizoen telkens top-10. Zijn positie als kopman bij Lotto-Jumbo is onbetwist, hoewel de ervaren Alejandro Valverde zei dat Kruijswijks ploeggenoot Primoz Roglic een grotere kanshebber voor de eindzege is. Maar de Sloveen kan hem zeker bijstaan, net als de geroutineerde Robert Gesink.

Het parcours speelt ook een hoofdrol. In de eerste week liggen in een ploegentijdrit en een kasseienetappe tegenslag en noodlot op de loer. Dumoulin lijkt in die periode met zijn extra lengte en gewicht licht in het voordeel. Mollema en vooral Kruijswijk zullen het meer van de ritten in de bergen moeten hebben, waarin ook twee korte, explosieve etappes zitten. De voorlaatste etappe, een individuele tijdrit van 31 kilometer door Frans-Baskenland, is dan weer op het lijf geschreven van Dumoulin.

Aldus belooft het voor de Nederlandse renners de Tour van de kerende kansen te worden. Als het hart van de liefhebber dat maar aankan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.