Doornbos ervaring rijker na debuut op Duits circuit

‘Tjezus, wat een ervaring zeg’, was het commentaar van een van oor tot oor grijnzende Robert Doornbos zondag na de Grote Prijs van Duitsland in Hockenheim....

Het begon al met een goede kwalificatie. Zowel Doornbos als teamgenoot Christijan Albers wist de Jordans voor te blijven. Omdat McLaren-coureur Juan Pablo Montoya tijdens zijn rondje van de baan was gespind, vertrokken de twee Nederlanders als zestiende en zeventiende. De meer ervaren Albers was 0,8 seconde sneller geweest.

Doornbos had een wat problematische start omdat zijn launchcontrol niet werkte, waardoor hij scheeftrekkend en met hevig spinnende achterwielen van zijn plaats kwam. De start verliep als geheel nogal chaotisch, met links en rechts wagens die van de baan gingen, maar Doornbos wist ‘overal tussendoor te piepen’.

Vier ronden later werd hij echter van achter aangereden door de Sauber van Jacques Villeneuve. Volgens de Canadees de schuld van Doornbos. ‘Hij was zeker even vergeten dat hij in de Formule 1 zat. Je moet altijd op hetzelfde punt remmen.’ Doornbos was zich van geen kwaad bewust. ‘Ik voelde alleen een harde klap. Maar ik vergeef het Jacques.’

De aanrijding betekende voor beiden een bezoek aan pits. Doornbos had een lekke achterband opgelopen. Het team maakte echter de fout tijdens de bandenwissel ook te tanken, en dat mag niet meer. Het leverde Doornbos een stop-and-go-penalty op. ‘Allemaal huiswerk, dat ik ga opslaan in mijn koppie.’

Albers kende minder problemen en eindigde op de voor Minardi-begrippen mooie dertiende plaats. Teambaas Paul Stoddart keek dan ook tevreden terug op zijn eerste race met twee Nederlanders. Hij verwacht veel van de DoubleDutch. ‘Ze willen allebei de snelste Nederlander zijn, dus heb ik nu twee jongens die 110 procent geven om elkaar te verslaan.’

De race werd gewonnen door Fernando Alonso. De Spanjaard moest in zijn uitrijronde het stuur van zijn Renault loslaten om zijn traditionele zegegebaar te maken. De zesde overwinning van dit seizoen, en dus zes vingers omhoog.

Alonso had zijn zege overigens weer te danken aan het uitvallen van zijn naaste rivaal, Kimi Räikkönen. Diens McLaren gaf de geest nadat hij 34 ronden overtuigend op kop had gelegen. Het was voor The Iceman de zoveelste keer dat mechanisch malheur hem parten speelde. De Fin bleef steken op 51 punten, een bijna onoverbrugbare 36 minder dan Alonso.

Alonso erkende na de race dat de McLarens sneller zijn dan de Renaults en dat hij zich aanvankelijk al had neergelegd bij de tweede plaats. ‘Maar een race duurt nu eenmaal zeventig ronden en geen dertig.’ Räikkönens teamgenoot Juan Pablo Montoya maakte de dag voor McLaren nog enigszins goed. Hij was als laatste gestart nadat hij tijdens de kwalificatie van de baan was gespind, maar eindigde als tweede.

Het zag er geruime tijd naar uit dat Michael Schumacher weer eens op het podium zou belanden. Hij rukte direct na de start op van de vijfde naar de derde plaats. De tweede plaats werd hem in de schoot geworpen door het uitvallen van Räikkönen.

De wereldkampioen kreeg echter steeds meer problemen met de banden van zijn Ferrari. Montoya beroofde hem tijdens de pitstops van de tweede plaats. Op de baan werd Schumacher ook nog gepasseerd door Jenson Button (BAR) en Giancarlo Fisichella (Renault).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden