Door drie smakken tegen het asfalt verspelen drie Nederlandse wielrenners hun kans op een fraaie eindklassering

Wielrennen

Het kan een gebrek aan concentratie zijn, domme pech, een manoeuvre van een ander, gebrek aan stuurmanskunst - het scala aan oorzaken van een valpartij in de wielrennerij is bont. Feit is dat afgelopen week tijdens de vroege rittenkoersen drie Nederlandse klassementsrenners een potentieel fraaie eindklassering verspeelden door een smak tegen het asfalt.

Eerst was het de beurt aan Wout Poels, die vrijdag in de zesde etappe van Parijs-Nice tijdens een afdaling onderuitging en tegen de vangrail schoof. Hij stond op dat moment tweede in de rangschikking, op 15 seconden van de dan nog leidende Luis Léon Sánchez. De renner van Sky, die eindelijk voor het klassement mocht rijden, brak zijn sleutelbeen, kneusde de borstkas en moest opgeven. Zijn analyse na afloop: 'Ik ging te hard, er was geen houden meer aan.' Andere renners spraken van een verraderlijke bocht. De winst in de Rit naar de Zon, die zondag eindigde in de stromende regen, was voor de Spanjaard Marc Soler.

Dit weekeinde sloeg de rampspoed toe binnen de delegatie van Sunweb in de Tirreno-Adriatico. Nadat zaterdag Giro d'Italia-winnaar Tom Dumoulin na een crash uit de koers stapte, was het zondag schaduwkopman Wilco Kelderman die tijdens de etappe naar Filottrano twee keer viel. Hij stond na een sterk optreden in de koninginnerit naar het skioord Sassotetto derde in het algemeen klassement, op slechts 11 seconden van de leider, de Italiaan Damiano Caruso, en had in de afsluitende tijdrit op dinsdag kunnen meedoen voor de eindwinst.

Hij reed in de slotfase van de wedstrijd in op twee renners die voor hem met het stuur in elkaar haakten. Daarna kwakte hij tegen de grond tijdens een afdaling. Volgens hem had hij niet te veel risico genomen in zijn poging snel weer aan te sluiten. 'Ik schoof gewoon weg.' Kelderman fietste met een gebroken sleutelbeen over de finish. Er wacht hem een operatie. De breuk bevindt zich op een plek waar nog een plaatje zat van een eerdere fractuur.

Dumoulin schreef zijn schuiver van zaterdag, toen hij nog in de top-10 van het klassement stond, toe aan een provisorische reparatie van het wegdek. Hij reed op een tiende positie in het peloton, achter een groep Sky-renners, toen zijn voorwiel in een bocht weggleed op een recent geteerde plek. Hij liep kneuzingen en schaafwonden aan borst, hand, arm en been op.

Was het louter toeval dat de drie tegen de vlakte gingen? De Nederlandse teams zeggen waar mogelijk aandacht te besteden aan de gevaren die in het peloton op de loer liggen. Ploegleider Aike Visbeek van Sunweb: 'Maar er kunnen zoveel redenen voor een val zijn, dat is lastig te trainen. We wijzen er wel op dat een renner zijn focus moet houden, een moment van onoplettendheid kan fataal zijn. En we zien het snel genoeg als iemand niet goed stuurt. Daar kun je wat aan doen.' De ploeg heeft onder begeleiding van mountainbiker Oscar Saiz gewerkt aan de afdaling.

Visbeek twijfelt niet aan de capaciteiten van Dumoulin en Kelderman. 'Tom en Wilco zijn goede piloten. Aan hun bochtentechniek mankeert niks. Ze kunnen allebei uitstekend positie kiezen in het peloton en durven hun schouder of elleboog te gebruiken als het nodig is.'

Ploegleider Merijn Zeeman van Lotto-Jumbo vroeg zich eind 2016 na valpartijen van onder anderen Steven Kruijswijk in de Giro en de Vuelta, en Annemiek van Vleuten en Ellen van Dijk tijdens de Zomerspelen in Rio de Janeiro in de Volkskrant af of de huidige generatie wellicht moeite heeft met langdurige concentratie. Kunnen jongeren zich nog wel op één activiteit richten? Sommige renners zouden volgens hem baat kunnen hebben bij meditatie en ademhalingstechnieken.

De valpartij van Dumoulin in de Tirreno markeerde een ellendig voorseizoen. In de Ronde van Abu Dhabi was hij ook al onderuitgegaan, waarna een haperend versnellingsapparaat tijdens de tijdrit en een aanlopend achterwiel tot zijn grote frustratie zijn ambities om zeep hielpen. Tijdens de Strade Bianche liep hij een infectie aan de luchtwegen op, waardoor hij in de Tirreno al niet fit aan de start verscheen.

De precieze gevolgen van de valpartijen zijn nog niet duidelijk. Dumoulin zal na enkele dagen rust de training hervatten, maar zijn deelname aan Milaan-San Remo staat nog niet vast. Kelderman zal na de operatie enkele weken geen wedstrijden kunnen rijden. Hoe lang het herstel van Poels zal vergen, is evenmin zeker. Met een schuin oog kijkt hij naar de Giro d'Italia, waar hij in principe zal knechten voor Chris Froome. Maar als de Brit wegens overmatig gebruik van een anti-astmamedicijn wordt geschorst, hoopt hij weer op de status van kopman.

Christopher Froome (L) en Wout Poels (R) in actie tijdens de Tour de France in 2016 Foto anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.