Degenkolb-trein moet een heuvel aankunnen

Geen Marcel Kittel, maar John Degenkolb als speerpunt in de sprintetappes. Voor de Duits-Nederlandse formatie van Giant-Alpecin zal het in de komende Tour de France anders dan andere jaren zijn.

Iwan Tol
Sfeerbeeld van Albert Timmer, Ramon Sinkeldam, Geord Preidler, Koen de Kort, Simon Geschke, Tom Dumoulin, John Degenkolb die met supporters van Team Giant-Alpecin en stuk van het parcours te gaan fietsen. Beeld anp
Sfeerbeeld van Albert Timmer, Ramon Sinkeldam, Geord Preidler, Koen de Kort, Simon Geschke, Tom Dumoulin, John Degenkolb die met supporters van Team Giant-Alpecin en stuk van het parcours te gaan fietsen.Beeld anp

Dat de ploegleiding de met zijn vorm worstelende Kittel heeft thuisgelaten, heeft vooral consequenties voor het zogeheten 'treintje', de renners die hun sprinter zo gunstig mogelijk moeten afzetten in de finale.

Een goed ingewerkte trein is van levensbelang tijdens de Tour. Veel ploegen zullen hun sprinter in stelling willen brengen, maar de ruimte op de wegen is beperkt. Het wordt dringen geblazen.

Alles moet kloppen

Kittel was de afgelopen twee jaar goed voor acht ritzeges in de Tour. Dat zal Degenkolb, wiens erelijst in de Ronde van Frankrijk nog maagdelijk is, niet gaan evenaren. 'John is intrinsiek minder snel', zei ploeggenoot Koen de Kort woensdag tijdens de presentatie van de Tourploeg van Giant-Alpecin. 'In die zin wordt ons werk in de trein belangrijker: Marcel kon vanuit een redelijke positie nog winnen, maar bij John moeten we een héél goede positie creëren. Alles zal moeten kloppen.'

Het voordeel van Degenkolb in plaats van Kittel is wel dat Giant-Alpecin nu ook in de etappes heuvelop voor de eindzege kan mee meedoen. Bovendien is Degenkolb, als winnaar van Parijs-Roubaix, een serieuze kanshebber in de vierde Touretappe. Die voert over liefst zeven kasseienstroken in Noord-Frankrijk.

Hoge verwachtingen

Degenkolb temperde gisteren in Utrecht al te hoge verwachtingen. Hij zei vooral te willen toeslaan als de Tour wat langer onderweg is. 'Hoe lastiger de ritten worden, hoe meer mijn kansen zullen stijgen', aldus de Duitser.

Net als Kittel ontbreekt ook Tom Veelers in de formatie. Veelers kampt met een knieblessure. Hij is normaal gesproken de laatste man in de sprinttrein.

Ramon Sinkeldam debuteert in de Tour. Is hij de vervanger Veelers of zal De Kort die rol nu op zich nemen? 'Ramon is sneller dan ik, maar ik heb meer ervaring', aldus De Kort. 'We zullen gewoon van dag tot dag moeten bekijken wat het beste is voor de ploeg.'

undefined

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden