De Vuelta in Drenthe ging de hele wereld over

De Vuelta in Drenthe zit er nog maar net op, of Amsterdam en Rotterdam pronken al weer met de start van de Giro en de Tour in 2010....

Tjerk Gualthérie van Weezel

De Spaanse vlag wapperde vrolijk in De Punt, Westerbork en Grolloo, afgelopen augustus. Leuk allemaal, maar vindt u ook niet dat de Vuelta in Spanje moet starten?

‘Nee ik heb me er zelfs voor ingespannen hem in Drenthe te krijgen. De beelden uit Drenthe gingen de hele wereld over. De pr-waarde ervan wordt onderschat.’

Uit commercieel perspectief heeft u misschien gelijk, maar de gemiddelde wielerfan wil bij de ronde van Spanje gewoon Spanje zien, en niet Drenthe.

‘Dat ben ik niet met u eens. Sterker: het tegendeel is waar. Ik ben bij veel prologen en starts van de Vuelta, de Tour en de Giro geweest. De belangstelling van publiek en media is vele malen groter als het peloton in een vreemd land wordt weggeschoten.’

Toen ik de renners van Venlo naar Luik zag rijden in de stromende regen dacht ik, ik wacht wel tot de karavaan door gortdroge siërra’s en over zonnige cols trekt.

‘Dan heeft u te lang gewacht met het inschakelen van de tv. Het is drie dagen feest geweest in Nederland, met veel zon. Het was een prachtige sport- en publieksmanifestatie. En mag ik er even aan herinneren dat het pijpestelen regende toen de Tour dit jaar een uitstapje maakte naar Spanje en bij de etappe in de Vogezen ook.’

Touché. Ik wil Nederland als fietsland ook niet afschrijven, maar laten we dan investeren in een eigen ronde.

‘De Eneco-tour krijgt niet snel de uitstraling van een Ronde van Frankrijk of de Vuelta, dat zijn monumenten. Als zo’n instituut je wil aandoen, moet je die kans met beide handen aangrijpen. Je kunt er moeilijk over doen dat ze alledrie binnen een paar jaar hier gehouden worden, maar vat het op als een compliment.’

Ik wil er toch nog wel even moeilijk doen, want u zegt ‘een paar jaar’, maar in twaalf maanden is het drie keer raak.

‘Je kunt stellen dat de spreiding beter kon, maar de Giro, de Vuelta en de Tour kennen hun eigen toewijzing van start- en finishplaatsen, dus dat is niet te regisseren. Je kunt het alleen beter coördineren.’

Dat is niet echt gelukt. Utrecht en Rotterdam streden om de Tour. Amsterdam werd jaloers en haalde de Giro binnen.

‘De Giro in Amsterdam was een autonoom proces, de Italianen wilden daar graag starten sinds 2002 toen in Groningen gestart is. In Nederland is toen ook de gedachte van een Tourstart gaan leven, verschillende steden wilden wel. Uiteindelijk werd het een sportieve strijd tussen twee steden. Ik bestrijd dat het ongecoördineerd was. Dat zou ook slecht zijn want er zit veel belastinggeld in.’

Dan moet je vooral twee Nederlandse steden tegen elkaar laten concurreren.

‘Dat heeft geen invloed op de prijs van het evenement. Daarvoor gelden vooraf vastgestelde bedragen. Bij de verkiezing speelt vooral de uitstraling van de stad, het parcours en de accommodatie voor renners en organisatie’

Alsof dat geen geld kost.

‘Voor de rondedirecteur is het het belangrijkste of een stad er klaar voor is. De Tour heeft voor wereldstad Rotterdam gekozen. Dat had ook cultuurstad Utrecht kunnen zijn. Zo koos de Giro voor Groningen Bisschopsstad.’

Ook de grote wielersponsor Rabobank heeft geklaagd over de planning. Het kost ze klauwen met geld.

‘Ik begrijp hun klacht niet zo. Qua exposure doen zij toch goede zaken? En ook sportief zullen ze profiteren. Renners zijn beter gemotiveerd bij een thuiswedstrijd. Trouwens, voor de andere Nederlandse ploegen en sponsoren is dit een grote opsteker.’

Andere evenementen lijden er wel onder. De Zesdaagse van Amsterdam, een begrip in de wielerwereld, kreeg amper steun omdat die naar de Giro ging.

‘Dat de Zesdaagse lijdt onder de Giro is inderdaad geen goede ontwikkeling. De gemeenteraad moet dat maar corrigeren. Ik vind dat Amsterdam de stad moet worden voor de nominatie van de Olympische Spelen 2028, maar dan moeten ze niet op sport beknibbelen.’

De Spelen zijn steeds aanwezig in de strijd tussen Amsterdam en Rotterdam om zich als topsportstad te profileren. Zou die concurrentie verminderen als duidelijk is dat het Amsterdam wordt?

‘Dat denk ik niet. Je kunt voor je stad heel veel goeds doen door zo’n evenement naar je toe te halen. Dat is te meten aan tv-minuten. Je kunt ook in omzet tellen. Ik begrijp dat de Amsterdamse sportwethouder Gehrels bij de Giro spreekt van een opbrengst van 25 miljoen euro. De stad moet dan nog wel heel wat vrijwilligers en publiek op de been weten te krijgen. De Vuelta heeft zo’n 12 miljoen opgebracht, vooral in de horeca. Het kostte Drenthe enkele miljoenen en feitelijk kun je dus concluderen dat het rendeert.’

Kortom, er zijn volgens u alleen maar winnaars.

‘Ja, en met alle Nederlandse wielertalenten wordt het een mooi jaar.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden