De voorbode van een nieuwe revolutie?

Een camera onder het zadel, een chip in het frame, het parkoers op een CD-rom: de wielersport staat volgens een belangrijke leverancier van communicatiemiddelen aan de vooravond van een revolutie....

Van onze verslaggever

Mark van Driel

LORIENT

Het kruisshot is nog niet gesignaleerd in de Tour. Maar de schokkige beelden van pompende dijen, bruine handen op een dansend stuur en het met grote snelheid naderen van de finishvlag zullen binnenkort ook in Frankrijk te zien zijn; daarvan is Tourdirecteur Jean-Marie Leblanc doordrongen. Het publiek is er dol op.

Leblanc zelf is niet erg enthousiast over het plaatsen van een vederlichte camera onder het fietszadel. De beelden uit het kruis van Mario Cipollini tijdens de Ronde van Italië, de eerste serieuze wielerwedstrijd waarin geëxperimenteerd werd met het cameraatje, konden hem niet bekoren. 'Wat voegt het toe. Het is een speeltje.'

Het 'speeltje' - bekend uit motor- en autoraces - rukt echter op in de wielersport. Het is een voorbode van een omvangrijke revolutie, voorspelt Henk Jacobs, een belangrijke leverancier van communicatiemiddelen aan wielerploegen. Zadelcamera's, chips in de frames van fietsen en CD-roms met complete parkoersen zullen volgens hem over een paar jaar gangbaar zijn in het peloton.

De apparatuur is niet alleen bedoeld om het publiek te behagen, zegt Jacobs. De camera, de chips en de CD-roms kunnen de koers volgens hem voor renners en publiek overzichtelijker en veiliger maken. En ploegleiders krijgen dankzij de apparatuur meer mogelijkheden om een tactiek uit te stippelen.

Jacobs ziet de communicatiemiddelen als een aanvulling op de zendertjes, microfoons en oordopjes waarvan wielerploegen al jaren gebruik maken. Die vederlichte apparatuur stelt de renners in staat om wedstrijdinformatie door te geven aan de ploegleider.

Valpartijen en materiaalpech worden gemeld en knechten kondigen bijvoorbeeld aan dat ze voedsel en drank komen halen voor een kopman. De ploegleider kan zijn renners ook opdrachten geven.

De ploegen gebruiken de zendertjes hoofdzakelijk om tijdverlies te beperken. Er worden seconden, zo niet minuten gewonnen, als een mecanicien weet wat er mis is met een fiets. In elke equipe rijden twee tot zes renners met microfoon en oordopje.

Zadel- of helmcamera's kunnen de ploegleiders nog meer informatie geven, meent Jacobs. De coureurs fungeren als fietsende cameramannen waardoor de ploegleider tot in detail kan zien wat de situatie in de koers is. Nu zijn ze afhankelijk van de Tourradio of de eigen, gebrekkige, waarneming. Ze rijden vaak op tientallen meters afstand van de renners.

De voordelen van de CD-rom en framechips, in combinatie met de camera, zijn volgens Jacobs nog groter. Als een parkoers is ingelezen op een CD-rom kan een ploegleider tot op de meter nauwkeurig zien waar zijn auto zich bevindt. Als op de koersfietsen een chip wordt gemonteerd, kan ook de locatie van elke renner worden bepaald.

Dat is nuttig, denkt ook Leblanc. Renners en ploegleider kunnen voordeel hebben bij meer informatie. En radio en televisie zullen ook profiteren. De chips en CD-roms kunnen de snelheid en exactheid van de verslaggeving volgens Leblanc ten goede komen. Maar de Tour heeft nog geen plannen met de communicatiemiddelen. 'We volgen de ontwikkelingen nauwlettend.'

Leblanc denkt niet dat de wijze van koersen erg zal veranderen door de introductie van CD-roms en chips, wat Jacobs voorspelt. 'De macht van de ploegleider zal toenemen, tot leedwezen van de liefhebbers van traditie. Hij kan de renners beter volgen en dus controleren. Voor eigenzinnig gedrag zal minder plaats zijn.'

De toekomstschets van Jacobs is bekend bij menig ploegleider. Maar ze zijn sceptisch. Hendrik Redant, assistent-ploegleider van TVM, denkt niet dat de apparatuur snel ingang zal vinden. De zadelcamera misschien, 'voor het spektakel'. Maar van de CD-roms en chips verwacht Redant weinig. 'Wat moet ik met al die informatie. Ik heb al een radio, tv en zendapparatuur in de auto. Straks kom ik niet meer aan sturen toe.'

Ook de Duitse Telekom-ploeg, een vaste klant van Jacobs, staat niet te springen om nieuwe apparatuur te gebruiken. In deze Tour wordt slechts op kleine schaal geëxperimenteerd. Zo staat de ploegleiderswagen nu en dan in contact met Telekom-roadshow die door Duitsland trekt tijdens de Tour. Het publiek kan zo kortstondig met ploegleider en renners meeluisteren.

Over de zadelcamera waarmee Cipollini furore maakte in de Giro, zijn de prominente Telekom-renners uitgesproken negatief. Tourwinnaar Bjarne Riis denkt er niet aan om de binnenkant van hun dijen aan de televisiekijker te tonen. Ook een shot uit het kruis van Jan Ullrich is uitgesloten. Assistent-ploegleider Rudy Pevenage. 'Mijn toppers weigeren er mee te rijden. Punt uit.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden