De vanzelfsprekendheid is niet meer

Zondag zullen 22 Formule 1-coureurs op de grid verschijnen van het Albert Park in Melbourne. Het is zo’n beetje het enige dat vaststaat aan de vooravond van een nieuwe jaargang van ’s werelds meest prestigieuze autosportklasse....

Van onze verslaggever Mark Misérus

Vorig seizoen was het eenvoudig. Wie Fernando Alonso of Michael Schumacher noemde als kanshebbers op de titel, werd door niemand voor gek versleten. De Spanjaard en de Duitser zouden in veertien van de achttien Grote Prijzen als eerste door de finishvlag worden binnengehaald.

Maar aan voorspellingen durft menigeen zich niet (meer) te wagen. Een wisseling van de wacht bij de drie grootste teams, de verwachte opkomst van onbevangen jonge rijders en het toewijzen van één vaste bandenleverancier maken het inzetten bij de wedkantoren tot een hachelijke operatie.

De pensionering van Schumacher heeft verwarring veroorzaakt. De zevenvoudig wereldkampioen werd geliefd en tegelijk verguisd wegens zijn nietsontziende rijstijl. Maar sinds de succesvolste coureur aller tijden alleen nog reclame maakt voor auto’s, is ook de vanzelfsprekendheid van zijn successen uit de racerij verdwenen.

De reputatie van Ferrari als ontwikkelaar van de snelste auto, wordt niet betwijfeld. Maar bij de Scuderia wordt gevreesd voor de gevolgen van het afscheid van Ross Brawn, de technische baas die aan een half woord genoeg had om Schumacher te begrijpen.

Ferrari hoopt dat de felle concurrentiestrijd de coureurs tot grootse prestaties stuwt en heeft daarom geen uitgesproken kopman aangewezen. De verwachte strijd kan echter ook nadelige gevolgen hebben voor de teamprestatie. Giancarlo Fisichella gruwt nog steeds van de stalorder dat hij Schumacher moest laten passeren, maar die tactiek heeft Ferrari en de Duitser wel de nodige successen opgeleverd.

De Braziliaan Felipe Massa, die in het kielzog van Schumacher tot grote prestaties is gekomen, is geliefd bij de monteurs en de staf wegens zijn beheersing van de Italiaanse taal en heeft goede contacten met de grote baas. Jean Todt is de vader van zijn manager.

Massa heeft concurrentie van de van McLaren overgekomen Kimi Räikkönen. De Finse ‘man van ijs’ wordt nog immer beschouwd als een topcoureur, maar kreeg bij zijn vorige werkgever keer op keer te maken met onwelwillende mechanica en ander technisch leed. Het was eerder ondanks dan dankzij de auto dat hij in 2006 vijfde werd in het rijdersklassement. De testritten beloven nochtans niet veel goeds voor Räikkönen.

Het jaar van de waarheid is ook aangebroken voor Alonso. Na zijn geruchtmakende overgang naar McLaren-Mercedes zal de Spanjaard antwoord moeten geven op de vraag in hoeverre het vakmanschap bij Renault invloed heeft gehad op zijn twee wereldtitels.

Wie Räikkönen van frustratie op zijn stuur zag slaan na weer een defect aan de auto, weet dat Alonso niet de veiligste carrièrewending heeft genomen. Het past bij de man uit Oviedo, die aan een ander avontuur toe was na vier vertrouwde jaren bij Renault. Als hij dit jaar de verwachtingen als kampioen waarmaakt, zal niemand zijn grootheid meer betwijfelen.

Veel wordt verwacht van het gevecht tussen twee debutanten. Heikki Kovalainen (Renault) en Lewis Hamilton (McLaren) hoeven nog niets te laten zien, maar mogen zich uitleven in auto’s die tot de top behoren. ‘Kleine namen bij een groot team kunnen in hun eerste jaar niets verkeerd doen’, zegt voormalig Formule 1-coureur Jan Lammers. Kovalainen heeft ook het voordeel dat zijn kopman Fisichella over zijn top heen is.

Waar Lammers de Fin tipt als revelatie van het seizoen, schuift racer en tv-commentator Allard Kalff de teamgenoot van Christijan Albers bij de nieuwe Nederlandse Spyker-stal naar voren.

Adrian Sutil heeft een reputatie opgebouwd in de Formule 3, het voorportaal van de F1. Hij wordt in Duitsland beschouwd als de langverwachte opvolger van Schumacher, omdat diens broer Ralf die erfenis niet heeft kunnen overnemen. Met Sutil naast hem zal Albers het in zijn derde seizoen veel zwaarder krijgen dan met de terzijde geschoven Portugees Monteiro.

Formule 1-baas Ecclestone heeft op technisch vlak vooral voor rust gekozen na alle wijzigingen van de afgelopen jaren. Werd vorig jaar de inhoud van de motoren beperkt, in 2007 mag er slechts op een merk banden worden gereden. Het is een gevolg van de roep om een uniform soort rubber, na de riskante ‘bandenoorlog’ die de fabrikanten Bridgestone en Michelin uitvochten. De Engelse maker heeft daarin aan het langste eind getrokken.

De bijna mathematische formule was altijd: wonnen teams op Bridgestone-banden de eerste races van het seizoen, dan was het daarna de beurt aan de Michelin-rijders. Ook die vanzelfsprekendheid is vanaf zondag verdwenen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden