INTERVIEW

'De tattoo weerspiegelt hun identiteit'

Hoe ga je om met een generatie profvoetballers die allemaal uniek willen zijn? PSV-directeur Gerbrands probeert ze te doorgronden en duikt in hun wereld. 'We laten ze ook zelf hun regels bepalen.'

Toon Gerbrands, algemeen directeur PSV, en Hans de Jong, CEO Philips Benelux, tijdens een persconferentie van PSV in het Philips Stadion. Beeld ANP

Coaches zullen zich moeten aanpassen in de omgang met de sporter van de 21ste eeuw, zegt PSV-directeur Toon Gerbrands. 'Het is de grootste innovatie in de topsport om de nieuwe generatie te begrijpen.' Maar om dan ook zelf een tattoo te nemen? Gerbrands kreeg onlangs wel een aanbod. 'Toen Jürgen Locadia zich niet zo prettig voelde bij ons, vroeg hij aan mij: is dat niks voor jou? Als ik weg mag, betaal ik voor jou een tattoo. Gelukkig presteert Locadia nu uitstekend bij PSV. En hoef ik geen tattoo te dragen.'

De huidige generatie wil uniek zijn en de jonge topsporters zoeken middelen om zich te onderscheiden, vertelde Gerbrands vorige week tijdens het Nationaal Coach Congres van NLcoach op Papendal. 'Met tattoos, ringen of een hoed als Memphis Depay. Bij PSV hadden we een speler zonder tattoo. Ik was al verbaasd, maar hij droeg een gouden tand. Deze generatie is bezig met lifestyle, de jonge speler is individualistisch ingesteld.

'Zijn carrière staat centraal. Als de club daar ergens in past, is dat mooi. Zo niet, vertrekken ze weer. Loyaliteit is niet vanzelfsprekend, spelers zijn gevoelig voor conflicten. Ze vragen snel om respect, als ze directief worden gecoacht. Maar succes is een keuze, falen is iets van hen zelf. Ze hebben hang naar roem.'

'Ik wil kracht uitstralen'

'Ik wil een basisplaats afdwingen bij PSV, dat is mijn eerste droom. Elke jongen van mijn leeftijd wil de Champions League winnen, maar ik blijf liever bescheiden.' Lees hier het interview met Steven Bergwijn (18), rechtsbuiten van PSV.

Voetballerijsekte verstikt de vrije geest

De voetballerij mag zijn veranderd in een catwalk, de waarheid over voetballers is dat ze enorm op elkaar lijken. 'Het is echt copycat-gedrag. Je hoort er niet meer bij zonder tattoos.'

Geen keuze

Het maakt de iconen ook kwetsbaar, aldus Gerbrands. 'Toen ik hoorde dat Cristiano Ronaldo in Madrid een compleet restaurant huurt om met vrienden te gaan eten, was mijn eerste reactie: dit gaat nergens over. Nu begrijp ik dat hij geen andere keuze heeft. Voetballers van dat kaliber kunnen niet meer ongestoord ergens eten, dan staat meteen op Twitter waar ze zitten en wat ze bestellen. En voor de deur wachten drommen mensen op een foto.

'Ik ontdekte dat Memphis in Eindhoven zijn hond ging uitlaten met een zonnebril op, een petje over zijn hoofd of een capuchon op. Hij zei: als ik dat niet doe, wil ik de eerste twintig mensen nog een handtekening geven. Daarna loop ik door en krijg jij brieven, waarin ik een arrogante voetballer word genoemd die te veel verdient.'

De huidige bestuurders realiseren zich volgens Gerbrands onvoldoende dat de jonge sporters hun krachten niet meer bundelen. 'Vakbonden zullen aan invloed verliezen, deze generatie wil nergens lid van zijn. Ze willen hun droom volgen, maar dan wel op eigen kracht. Je kunt ze politiek ook niet meer indelen in verouderde termen als links of rechts. Voor de VVD en tegen de PvdA? Zo denken ze niet, ze bepalen per onderwerp hun standpunt. Daarom kan de jeugd zich ook niet identificeren met de meeste politici, ze zullen anders moeten gaan communiceren met hun achterban.'

Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

Identiteit

Wie een tattoo afwijst, is in de voetbalwereld een roepende in de woestijn. Gerbrands: 'Zijn voetballers zulke rare mensen dat ze hun lichaam beschilderen, hun haar laten verven en op gekleurde schoenen spelen? Nee, ze passen in het profiel van de sporters van de 21ste eeuw. De tattoo weerspiegelt hun identiteit.'

Al bij zijn vorige club AZ besloot Gerbrands zich te verdiepen in de betekenis van de tattoo. De naar Ajax vertrokken Nemanja Gudelj had als orthodoxe christen twee zinnen uit de bijbel laten tatoeëren. 'En verder de namen van zijn grootouders, zodat hij ze altijd bij zich had. Vraag naar de motieven en de ambities van de spelers en je komt hun wereld binnen.'

Gerbrands ervoer de andere benadering bij de jonge generatie, vorig seizoen voor de kampioenswedstrijd van PSV. 'Ik zorgde ervoor dat we niemand zouden schofferen. In de fan-shop mochten geen kampioensartikelen zichtbaar zijn, bloemen werden angstvallig verborgen gehouden. De spelers gingen er anders mee om. 's Middags kwam een slijter langs met dozen champagne, besteld door een speler.

'Nog geen twee minuten nadat PSV kampioen was geworden, deelde Memphis Depay aan iedereen een kampioenspetje uit dat hij had laten ontwerpen. Ik zei nog: we hadden toch afgesproken dat we ons alleen zouden richten op de wedstrijd? Focus op dat soort zaken was ouderwets. Oude economie, zeiden de spelers tegen mij. Maak je niet druk, we maken het toch waar? We zijn gewend om met afleidingen om te gaan.'

PSV hanteert een protocol voor het gedrag van de spelers op social media. Gerbrands: 'Maar we lieten ze ook zelf hun regels bepalen. Toen bleek dat ze hun koptelefoons meteen afzetten, zodra ze de kleedkamer betreden. Dan willen die jongens met elkaar communiceren. Ze willen zich niet isoleren.'

En lachend: 'Wij gaven alle spelers een koptelefoon van Philips. Vonden ze niet de meest moderne. Maar als ze hem dragen, moet die toch echt van de sponsor zijn. Over de kernwaarden van de club wordt niet onderhandeld. En dat begrijpen ze ook.'

Nieuw! Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden