De Red Bull is de snelste in Barcelona, maar Verstappen en Ricciardo waken ervoor te hoog van de toren te blazen

Bij Red Bull zijn ze na de testweek voorzichtig optimistisch

Hij was dinsdag nog ziek. Een dag later stond de glimlach weer als vanouds gebeiteld op het gezicht van Daniel Ricciardo (28). Hij had er een reden voor.

Daniel Ricciardo woensdag op het circuit van Barcelona Beeld getty

De teamgenoot van Max Verstappen reed woensdag harder over het circuit van Barcelona dan iemand ooit had gedaan. De vooralsnog snelste tijd van de testdagen zorgde voor voorzichtig optimisme bij Red Bull met oog op het aankomende Formule 1-seizoen. Met de nadruk op voorzichtig.

De tijd van Ricciardo, 1:18.047, was een kleine drietiende sneller dan het circuitrecord van Felipe Massa uit 2008. Maar tijden zijn gedurende de testdagen niet het belangrijkste.

Ieder team werkt zijn eigen testprogramma af en laat precies datgene zien aan de concurrentie wat het wil tonen. Daarnaast reed Ricciardo zijn toptijd op een dit seizoen nieuwe bandensoort en ligt er sinds januari een verse laag asfalt op het circuit van Barcelona, waardoor de tijden uit andere jaren lastig vergelijkbaar zijn met die van nu.

Max Verstappen was woensdag daarom duidelijk toen hem werd gevraagd wat de snelle tijd van Ricciardo zei: 'Niks.' Voor Verstappen draait het deze dagen vooral om zo veel mogelijk ronden rijden, om zo zijn nieuwe auto zo goed mogelijk te leren kennen voordat het seizoen over tweeënhalve week start in Australië. Dinsdag reed hij er 130. Dat waren er meer dan in de twee testdagen van een week eerder bij elkaar.

Verstappen bestempelde de eerste testweek als 'nutteloos'. Vanwege het slechte weer en de lage temperaturen werd er amper gereden en konden er weinig relevante data worden verzameld.

Dat is deze week anders dankzij de volop schijnende Spaanse voorjaarszon. Volgens Verstappen is er nog wel een flink aantal ronden nodig om de nieuwe auto te doorgronden. 'We zien het wel in Melbourne', was dinsdag het credo van de Formule 1-coureur als hij werd bevraagd over de huidige pikorde in de raceklasse.

Ricciardo sprak woensdagavond in soortgelijke woorden over de kracht van zijn team. De coureur was met name verheugd met het aantal ronden dat hij had gereden: 165 (768 kilometer). 'We beginnen echt ergens te komen. Ik sta hier heel positief', zei hij. De Australiër denkt wel dat in ieder geval Mercedes nog een voorsprong heeft op Red Bull: 'Maar ik denk dat we er een stuk dichter op zullen zitten in vergelijking met vorig jaar.'

Verstappen en Ricciardo waken ervoor te hoog van de toren te blazen. Het verloop van vorig seizoen zit nog vers in het achterhoofd bij de coureurs. Een jaar geleden was Red Bull voor de testdagen door vriend en vijand gedoopt als favoriet voor de titel na een sterk slot in 2016. Toen het seizoen startte, bleek de RB13 een opvallend trage, wispelturige en vooral onbetrouwbare auto.

De Renaultmotor bleek het grootste zorgenkind. Zowel op het gebied van betrouwbaarheid als vermogen was die minder dan de krachtbronnen van Mercedes en Ferrari. Het team wist de auto zelf nog wel te verbeteren en Verstappen won in het najaar nog twee races. Zijn rol in de strijd om de wereldtitel was toen al een tijdje uitgespeeld.

Verstappen: 'De auto is nu zeker sneller. Maar het is gewoon afwachten wat de anderen hebben gedaan.'

Kijkje in de fabriek van Red Bull

Tegenover een koffiegroothandel en naast een badkamerwinkel in de Engelse groeistad Milton Keynes - een soort Almere - staan op een anoniem industrieterrein de drie fabrieksgebouwen van Red Bull Racing. Dit is de plek zijn waar het gebeurt: het ontwerpen van de hightech-racewagen van Max Verstappen (+).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.