De nieuwe auto van Max Verstappen is veiliger, zwaarder én heeft een halo - maar hoe goed is de motor?

Als het maar geen voorbode was voor de rest van het seizoen. Ruim een uur later dan gepland toonde Formule 1-team Red Bull maandag de nieuwe auto van Max Verstappen (20) aan de wereld. Het opvallendste aan de buitenkant van Verstappens nieuwe auto is de veiligheidsbeugel op zijn cockpit. De coureur zelf zal vooral nieuwsgierig zijn naar wat er onder die buitenkant zit: hoe goed is zijn motor dit seizoen?

De RB14 met de tijdelijke kleurstelling. Foto Red Bull

Red Bull presenteerde de RB14 maandagochtend via een drietal foto's op de website. Met name de kleurstelling was opvallend: donkerblauw en wit in plaats van de vertrouwde kleuren geel, rood en donkerblauw. Het team liet meteen weten dat dit niet de definitieve kleurstelling is. Die wordt volgende week gepresenteerd bij de testdagen in Barcelona.

Red Bull heeft vaker voor afwijkende kleurstellingen gekozen bij de presentatie van een nieuwe auto. Met een andere kleur zijn aerodynamische foefjes makkelijker te maskeren.

Het opmerkelijkste element van Verstappens nieuwe auto is de zogenoemde halo, een titanium constructie op de cockpit die het hoofd van de coureur moet beschermen tegen rondvliegende brokstukken. De maatregel zorgt al een tijdje voor beroering in de raceklasse. Coureurs zoals meervoudig wereldkampioenen Fernando Alonso en Sebastian Vettel omarmen de halo om de simpele reden dat het een leven kan redden.

Andere coureurs, zoals Verstappen, vinden de halo lelijk en onnodig. De raceklasse is volgens hen al veilig genoeg en met snelheden van ruim 300 kilometer per uur is gevaar nooit geheel uit te bannen.

Foto Red Bull
Foto Red Bull

Verstappen moet op de kilo's letten

Daar komt bij dat de halo zo'n veertien kilo weegt en het minimumgewicht van auto plus coureur dit seizoen met slechts zes kilo is verhoogd, naar 734 kilo.

Netto hebben teams dus minder speling als het gaat om gewicht. Het betekent dat de langere, zwaardere coureurs zoals Verstappen (1 meter 80) nog meer op hun gewicht moeten letten dan ze al deden. Geen team wil boven het minimumgewicht uitkomen. Elke onnodige extra kilo kost snelheid. 'Het is zeker geen voordeel voor mij, maar ik heb mijn training niet aangepast. Anders voel ik me niet goed in races', zei Verstappen over het gewichtsdilemma in een voorbeschouwing op het nieuwe seizoen.

Max Verstappen. Foto photo_news

Koerswijziging

Red Bull presenteerde maandag als eerste van de drie topteams zijn auto. Mercedes en Ferrari trekken donderdag pas de lakens van hun nieuwe auto's. Daarmee bewijst Verstappens team het dit jaar meteen anders aan te pakken dan vorig seizoen. Toen werd de auto als allerlaatste gepresenteerd, een dag voor de eerste testdag, door middel van een wazig filmpje op de website van het team.

Dit om zo lang mogelijk zaken in de windtunnel te kunnen testen, een strategie die Red Bull jarenlang volgde. Met als risico dat problemen te laat ontdekt worden. Zoals vorig jaar, toen tijdens de testdagen bleek dat windtunneldata niet correspondeerden met hetgeen de auto op het circuit liet zien. Het kostte het team een half seizoen om de opgelopen achterstand te repareren.

Dit jaar is Verstappens auto eerder in elkaar geschroefd zodat tijdens de testdagen zo vroeg en veel mogelijk getest kan worden, in de hoop dat eventuele ontwerpfouten snel boven water komen. Teambaas Christian Horner zei eind vorig jaar in de eerste testweek te mikken op zo'n honderd ronden per dag. Gemiddeld tekende het team in de afgelopen vier seizoenen voor net iets meer dan de helft van dat aantal.

Verstappen in zijn auto van vorig seizoen, de RB13. Foto ANP

Dezelfde regels, hopelijk niet dezelfde motor

Voordeel voor Red Bull is dat de regels wat betreft de auto's dit seizoen grotendeels gelijk zijn gebleven, waardoor het team kan voortborduren op de sterke auto uit de tweede helft van afgelopen seizoen. Verstappen won in die auto in Maleisië en Mexico twee races op dominante wijze.

In de Formule 1 zijn er alleen geen garanties voor succes, weten ze bij het Oostenrijkse team. Het is bijvoorbeeld de vraag of de Renault-motor - het zorgenkindje van vorig seizoen - dit jaar wel krachtig en betrouwbaar genoeg is om met de Mercedes- en Ferrari-krachtbronnen te concurreren. Sinds de introductie van hybride V6-motoren in 2014 worstelt Renault met de complexe technologie in de krachtbronnen.

Verstappen viel vorig seizoen maar liefst zeven keer uit. Drie keer was een haperende Renault-motor de oorzaak. Daar komt bij dat teams dit jaar nog maar drie motoren mogen gebruiken in plaats van vier. Als een motor vaker vervangen moet worden, wordt de coureur teruggezet in de startopstelling. De Nederlandse coureur versleet vorig jaar zes motoren.

Verstappen - die de afgelopen maanden te vinden was op de skipiste in Oostenrijk, in zijn woonplaats Monaco of in de Red Bull-fabriek in Milton Keynes - benadrukte vorige week in een interview op de site van zijn team 'geen verwachtingen' of doelstellingen voor aankomend seizoen te hebben.

Verstappen: 'Het is afwachten. Sommige circuits zullen ons goed liggen. Andere minder. Dat moeten we met de nieuwe auto uitvinden.' Volgende week maandag rijdt Verstappen zijn eerste meters in de RB14, wanneer in Barcelona de eerste van de twee zogeheten testweken begint.

Wat betreft zijn kansen op de wereldtitel is die maandag meteen de belangrijkste dag van het seizoen, aangezien Verstappen begin deze maand in een vraaggesprek op de Nederlandse site van Red Bull zei dat hij 'na één testdag' weet of hij dit jaar direct een auto heeft waarmee hij kan strijden om zeges. Het Formule 1-seizoen start op 25 maart in Australië.

Verstappen op het podium bij zijn zege in Mexico. Foto AFP

In deze fabriek moeten ze Max Verstappen kampioen maken

In zijn vijfde Formule 1-seizoen wil Max Verstappen niets liever dan de wereldtitel. Maandag wordt zijn auto gepresenteerd. Belangrijk, want de Formule 1 wordt vooral gewonnen in de fabriek. Een kijkje in de keuken bij Verstappens team, Red Bull. (+)

Spuiterij. De samenstelling van de verf is geheim. Foto Red Bull
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.