Nieuws Formule 1 naar Zandvoort?

De grootste horde voor een Formule 1 op Zandvoort? Geld

Het circuit van Zandvoort heeft een aanbod op tafel liggen om vanaf 2020 Formule 1-races te organiseren. De grootste horde is nu voldoende geld binnen te halen.  

Max Verstappen tijdens de Jumbo Familie Racedagen op het circuit van Zandvoort in juni 2016. Beeld Klaas Jan van der Weij / de Volkskrant

Dat begint bij het circuit zelf. Om Zandvoort weer Formule 1-waardig te maken voor wat bijvoorbeeld de faciliteiten betreft, is zeker 10 miljoen euro nodig, schatte het circuit vorig jaar in een haalbaarheidsonderzoek. In 1985 verdween de koningsklasse van de autosport uit Zandvoort, omdat het circuit op alle mogelijke manieren verouderd was. 

Daarnaast moet er voor een Formule 1-race organisatiegeld overgemaakt worden aan Formule 1-eigenaar FOM. Zandvoort schat de jaarlijkse organisatiekosten op 20 miljoen euro en circuiteigenaar prins Bernhard van Oranje verwacht dat er een contract voor minimaal vijf jaar afgesloten zal worden. Daarmee moet er al minimaal 100 miljoen euro op tafel liggen voordat er een meter is gereden.

‘Ik geloof het daarom pas als die eerste auto op het circuit rijdt’, zegt sporteconoom Ruud Koning, verbonden aan de Rijksuniversiteit van Groningen, die overigens niet verrast was door de schijnbare toezegging aan Zandvoort. Hij begrijpt de wens van zowel de Formule 1 als het circuit een race in Nederland te organiseren vanwege de enorme populariteit van Max Verstappen. In heel Europa kleuren bij races de tribunes oranje.

Maar tussen droom en realiteit zit een flink verschil. Allereerst omdat het volgens Koning onduidelijk is hoe de Amerikaanse eigenaren van de Formule 1, die sinds vorig jaar de raceklasse bezitten, onderhandelen. ‘Bij de vorige eigenaar, Bernie Ecclestone, was het duidelijk: die ging gewoon naar plekken waar het meeste geld te verdienen was. Bij de Amerikanen weten we dat nog niet, maar dat zo’n toezegging komt zonder dat het circuit in Assen daar iets van weet, lijkt een beetje op de Formule 1 van de oude stempel. Oftewel: mensen een beetje gek maken, om te kijken wat er mogelijk is.’

Daarnaast is het nog een hele klus om überhaupt geld los te peuteren voor de race, verwacht Koning. Bijvoorbeeld bij de overheid. ‘Mensen gaan niet meer bewegen door een Formule 1-race of iets dergelijks. Ik zie weinig maatschappelijke redenen die een investering rechtvaardigen. Of het moet misschien de technologische ontwikkeling van Nederland zijn. Vanuit dat perspectief kun je beter een Formule E-race organiseren (de volledig elektrische raceklasse, red.) dan een Formule 1-race.’

Max Verstappen en teamgenoot Ricciardo tijdens de Jumbo Familie Racedagen in mei van dit jaar op het circuit van Zandvoort. Beeld EPA

Private financiering

In een eerste reactie noemde sportminister Bruno Bruins het al wel ‘fantastisch’ als Max Verstappen de eerste Nederlandse winnaar van een Formule 1-race in Nederland zou worden. Het kabinet heeft voor ‘uitzonderlijke sportevenementen’ een potje van 10 miljoen euro per jaar. Het is nog niet bekend of dat geld besteed zal worden aan een Formule 1-race. 

Koning stelt dat de Formule 1-race hoogstwaarschijnlijk grotendeels privaat gefinancierd zal moeten worden. Ook daar zullen hindernissen genomen moeten worden. Vanwege de hoge instapprijs voor een F1-race bleek uit het haalbaarheidsonderzoek van Zandvoort al dat het evenement zelfs met meer dan 100 duizend bezoekers op de racedag niet winstgevend zou zijn.

‘Er moet dus heel veel gelobbyd worden en het bericht in De Telegraaf over de race lijkt ook een beetje op laten zien dat het mogelijk is, om zo draagvlak te creëren en grote sponsoren te interesseren. Het is namelijk belangrijk één grote founding sponsor te vinden, in plaats van bijvoorbeeld dertig kleinere sponsoren die een miljoen euro overmaken. Dat werkt gemakkelijker.’

Wie die grote geldschieter dan zou moeten zijn? Koning komt al snel uit bij twee veelgenoemde Nederlandse bedrijven: biermultinational Heineken, sinds 2016 verbonden aan de Formule 1, en supermarktketen Jumbo, de eerste sponsor van Max Verstappen. Heineken heeft als sponsorbeleid dat het zich niet verbindt aan individuele sportevenementen of –clubs.

Het is de vraag of het bedrijf daar in het geval van een Nederlandse Formule 1-race vanaf stapt. Voor Jumbo is het vooral onzeker wat een investering van vele miljoenen in een F1-race concreet oplevert. Koning: ‘Stel dat ze bijvoorbeeld exclusief de catering mogen doen. Dan verkopen ze aan 100 duizend mensen misschien voor 20 euro aan eten per persoon. Dat levert 2 miljoen op. Ik weet niet of je daarmee je investering terugkrijgt.’

Beeld ANP

Assen verrast door aanbod aan Zandvoort

Jos Vaessen, die namens het TT Circuit al bijna een jaar onderhandelt over de komst van de Formule 1 naar Assen, moest even zijn bril poetsen toen hij vanochtend las dat de organisatie voor Zandvoort had gekozen. ‘We wisten van niets. Dat is vreemd, want het zijn erg correcte mensen’, zegt hij over de afgevaardigden van Formule 1-eigenaar FOM. ‘Dan zou je toch denken dat je bij zo’n groot besluit iets te horen krijgt.’

Vaessen zat met zijn projectgroep al twee keer om de tafel op het F1-hoofdkantoor in Londen om concreet te onderhandelen over een Formule 1-race in Drenthe. Het recentste contact was twee weken geleden. ‘We hebben het ook al over geld gehad. De financiering is bij ons zo goed als rond. Als het ging om problemen, was het enige dat kwam bovendrijven dat het moeilijk was een plekje op de kalender te vinden’, zegt hij. ‘Die zit namelijk stampvol.’

Geen moment had Vaessen het gevoel in de gesprekken met de FOM dat de Amerikanen neigden naar Zandvoort. ‘Maar ik mag toch aannemen dat als De Telegraaf er drie pagina’s voor inruimt, dat er een kern van waarheid in zit. We zijn nu druk bezig om contact te leggen met Londen, zodat we wat duidelijkheid krijgen. Er zitten namelijk wel veel vraagtekens in het bericht.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.