analyse de graafschap - vitesse (2-2)

De Graafschap moet het hebben van de sfeer en minder van de punten

Het gepromoveerde De Graafschap heeft het moeilijk in de eredivisie. Maar het mag de pret bij de supporters van de club uit Doetinchem niet drukken. Tegen Vitesse zijn opnieuw vele manuren in enkele ‘sfeeracties‘ gestoken. Misschien dat het toch een beetje heeft meegeholpen, bij het pakken van een punt (2-2) tegen de club uit Arnhem.

De Graafschap spelers, teleurgesteld na de wedstrijd tegen Vitesse. Beeld ANP Pro Shots

‘As ’t effen niet lup geven wi-j nog gas d’r bi-j’ staat geschreven in witte letters ter grootte van een olifantenpuber op een 110 meter lang blauw stuk plastic. Bij de opkomst van thuisploeg De Graafschap en provincierivaal Vitesse wordt er een even lang, maar nog twee meter hoger, zwart dundoek boven gehesen. Daarop in witte kapitalen ‘De Graafschap’.

De Graafschap is de club die vorige week werd vernederd door Ajax: 8-0. Al vier wedstrijden wordt gesmacht naar een doelpunt. De Superboeren zijn na een superstart (1-0-winst op Feyenoord) weggezakt naar de laatste plaats. Dan kun je nog zo onverwacht gepromoveerd zijn via de play-offs, dan kun je nog zo’n matige selectie hebben, maar dan zakt de moed normaliter bij supporters richting schoenen.

Niet dus. Duizenden euro’s aan materialen en vele manuren aan huisvlijt werden geofferd aan de ultieme aanmoediging voor de streekderby tegen Vitesse (2-2). Hoewel het 27 oktober nog gekker was in stadion de Vijverberg toen een spandoek van 3.400 vierkante meter met daarop foto’s van clubiconen voor alle tribunes werden gehangen.

Dat had alles te maken met het vijftienjarig bestaan van supporterscollectief Brighata Tifosi, kortweg BT’03. Sinds de oprichting maakt dat naam met sfeeracties. De laatste jaren leidde BT’03 een wat stil bestaan na onenigheid met de clubleiding, maar ruim een jaar geleden pakte het, fanatieker dan ooit tevoren, de draad weer op.

Het meest indrukwekkende staaltje vond plaats voor de thuiswedstrijd vorig seizoen tegen NEC toen het spandoek ‘Deurdonderen’, Achterhoeks voor ‘doorpakken’, een rondje Vijverberg maakte. De ogen van een getekende De Graafschap-fan daarboven veranderden tijdens de opkomst van wit naar rood en achter het stadion gingen rode vuurballen de lucht in. Tijdens de nacompetitiewedstrijden werd er een even angstaanjagend als kunstzinnig concept bedacht met The Joker uit Batman als hoofdrolspeler.

‘Als je zoiets ziet als je het veld opkomt, spat je bijna uit elkaar van adrenaline,’ zegt aanvaller Youssef El Jebli. ‘Andere clubs maken ook spandoeken, maar hier is het echt niet normaal.’

De Utrechter met Marokkaanse roots verlengde afgelopen zomer zijn contract ondanks de kans op sportieve en financiële promotie elders. ‘Vooral vanwege die fans, dit gevoel.’ Hij zingt soms na wedstrijden clubliedjes door een luidspreker, staand voor de fans. ‘Om ze te bedanken. Als we erin blijven komt dat echt door hen.’

In feite dragen alle fans bij. 26.000 euro werd bij een jaarlijkse collecte opgehaald door BT’03 voor verf, doeken, spuitbussen en vuurwerk. Media worden geweerd. Mogelijk uit angst voor stadionverboden, maar het past ook bij de tifo-cultuur (een ‘tifo’ is een geregisseerde actie bij sportwedstrijden), die z’n eigen mores heeft. Een stelregel is bijvoorbeeld dat als het belangrijkste spandoek wordt ontvreemd, de supportersgroep zichzelf opheft zoals ‘Groningen fanatics’ overkwam.

De clubleiding van De Graafschap staat BT’03 toe om al een dag voor de wedstrijd voorbereidingen te treffen en laat bijpassende muziek door het stadion klinken. Vaak een lied van Normaal of Jovink & The Voederbietels waarop de geschreven aanmoediging is geïnspireerd, soms het karakteristieke lachje van The Joker.

‘Zie je die witte touwtjes over de Roodbergen-tribune? Dan weet je genoeg,’ zegt supporter André Eenink voor de derby tegen Vitesse, als het spandoek nog door een aantal BT’03’ers moet worden uitgerold, opgewonden. Vanuit zijn scootmobiel aan de rand van het veld heeft hij een prachtig uitzicht op het visuele spektakel. ‘Wat spandoeken betreft zijn we zeker eredivisiewaardig,’ meent Eenink.

Het houdt daar niet bij op, tijdens wedstrijden van De Graafschap is het immer rumoerig, vooral vanaf de Spinnenkop achter het doel. BT’03 zit ernaast, doorlopend wordt er gewapperd met een vlag met ‘Ultra’s’ erop.

‘Ze kleuren wel eens buiten de randjes, maar ze zijn er altijd en overal en blijven zelfs bij 8-0-achter zingen,’ prijst De Graafschaps communicatiemanager Marc Teloh.

Denk niet dat de pandoering in Amsterdam gelaten werd ondergaan. Op de site van Brighata Tifosi wordt geschreven over ‘een stel makke schapen dat onder leiding van knuffelboer Henk de Jong op schoolreisje is in de Johan Cruijff Arena.’ En: ‘Waar er vooraf werd gesproken over het ‘duur verkopen van onze huid’ wordt er door een enkeling nog bijna een strikje omgedaan’.

Coach De Jong heeft het niet gelezen, zegt hij voor De Graafschap - Vitesse. Hij voorspelt wel: ‘Wij gaan oorlog maken vandaag, samen met de fans.’

De spelers van De Graafschap gooien even later inderdaad hun hele hebben en houwen in de strijd. Met middenvelder Frank Olijve als personificatie. Met gekromde rug jaagt hij telkens de Vitesse-stilisten op. Tot zijn eigen verbazing tekent hij zelf voor de 1-0, waarna hij zich in de armen van de harde kern stort. Vijf minuten later moet hij zichtbaar nog bijkomen van de ruwe groepsknuffel.

Vitesse heeft overduidelijk meer pure klasse met spelers als Linssen, Beerens, Bero, Ødegaard en Serero. Maar de passie van de thuisploeg maakt zoveel goed dat iedereen met 2-2 kan leven. Ook bezoekende Vitesse-fans, een stuk rumoeriger dan in de eigen Gelredome, hebben genoten van de ambiance. Een van hen: ‘Je moet er toch niet aan denken dat ze degraderen, hé.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden