De Brazilianen doen het nog juist iets beter

De sponsorcontracten negen en tien van de KNVB, met Nationale Nederlanden en ING Bank, werden afgelopen woensdag onder vijf-sterren omstandigheden getekend....

JOHN VOLKERS

Dat was een mooi understatement want was ING niet de financier van een sportkanaal? En was er niet buitengewoon lang gesteggeld over die bankgarantie voor de voetbalbond? De 180 miljoen gulden, begin '96 toegezegd bij de geboorte van Sport 7, werd uiteindelijk 44 miljoen. De schikking kwam kort voor de rechter er een oordeel over zou vellen. ING hield na de afrekening met de overige ondernemers een rood cijfer van omtrent negen miljoen over.

De vrede tussen beide partijen bleek vorige week al weer zo innig geworden dat de ING Groep - want daar maken Nationale Nederlanden en ING Bank onderdeel van uit - de komende vier jaar in totaal een slordige zestien miljoen gulden gaat overmaken. De bank doet het per jaar voor 1,3 miljoen, de prijs van een normaal basispakket bij de KNVB, maar bepaald van een ander prijsniveau dat de sponsors tot voor kort gewend waren.

De verzekeringsmaatschappij uit Den Haag betaalt zeker het dubbele, maar mag daarvoor - naast relatiemarketing, meereisplaatsen, boarding, branche-exclusiviteit en om nog maar iets speciaals te noemen: commercial airtime - het shirt van het Nederlands elftal met zijn logo en bedrijfsnaam tooien. 'Helaas kan dat nog niet bij officiële interlands', merkte Van Eijden op.

Dat was een merkwaardige tussenwerping van de manager die eerder verklaarde toch zo blij te zijn met de fraaie oranje kleur die onze monarchie de nationale voetbalhelden ooit gratis heeft geleverd. Naar verhouding is het Nederlandse oranje net zo opvallend als het Braziliaanse kanariegeel.

Daardoor hebben we in de slag met de kledingfabrikanten de verhoudingsgewijs beste Europese deal kunnen sluiten, liet Van Eijden weten. Het contract van zijn bond met Nike, 66 miljoen voor 6 jaar, valt echter in het niet met dat van de Braziliaanse bond CBF met de multinational: achthonderd miljoen gulden in tien jaar. Wat een wereldtitel niet aan prijsopdrijving kan doen.

J.V.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden