De adrenalinestoot

Motorrijden is hun ziel en zaligheid. Zonder motor is leven niet mogelijk. Als ze er niet op zitten dan praten ze erover....

PAUL: 'Ik praat tegen mijn motor. De motor is mijn vriendin.'

Albèr: 'Ik sta ermee op en ga ermee naar bed.'

Paulus: 'Soms zit ik de hele avond in de garage, heb ik niet gesleuteld. Alleen erover geouwehoerd. Hartstikke mooi.'

Bep: 'Ik heb mijn vakantie geannuleerd om op het circuit van Zolder te kunnen rijden.'

Paulus: 'Zolang ik rijd, blijf ik werken. Ik werk om te kunnen motorrijden.'

Michael: 'Je valt, motor kapot, je knapt 'm op en je rijdt weer. Dat is de passie, dat je dóórgaat.'

Paul: 'Het is ongeneeslijk, het laat je nooit meer los.'

Albèr: 'Ik ben opgejaagd, ik moet altijd gas geven.'

Robbert: 'Ik ben vrij rustig, maar ik rij wel door. Ik heb 'm nog nooit open gehad. 240 vind ik hard genoeg.'

Paul: 'Eén of twee keer per jaar rij ik zo hard als ik kan. Ik heb niet zo'n heel snelle: 230.'

Paulus: 'Hardrijden op een recht stuk is niet interessant. Het gaat om de bochten.'

Michael: 'Zo laat mogelijk remmen, de bocht in en weer op het gas. Je moet druk in je maag voelen.'

Robbert: 'Het gaat om de ideale lijn.'

Paulus: 'Je moet maar één keer platgaan. Knie aan de grond en als je 'm dan van achteren voelt driften, voel je je lekker.'

Paul: 'Daar word ik helemaal gelukkig van.'

Albèr: 'De adrenalinestoot die je dan krijgt. . .'

Paul: 'Dat je denkt: oei, oei, oei, oei, oei, dit ging maar net goed. En de volgende keer neem je 'm nog een beetje harder.'

Mark: 'Totdat je wordt aangetikt.'

Paul: 'Op het circuit van Zolder ging een jongen achter mij onderuit. Zijn motor gleed tegen de mijne en ik vloog eraf. Het was vlak voor de ziekenhuisbocht en. . .'

Albèr: 'Je had niet eens je stoot adrenaline gehad.'

Paul: 'Ik was van mijn knieën tot mijn navel blauw, mijn schaambeen was gebroken. Ik heb drie weken niet kunnen lopen. Mijn motor is weer rechtgetrokken en ik heb er al weer op gezeten. Even voelen of het allemaal nog past. Over een paar weken rijd ik weer. Ik moet een dwarslaesie hebben, wil ik niet meer rijden.'

Albèr: 'Volgend jaar ben ik ook weer van de partij. Dat lukt dit jaar niet meer met een gebroken rug. Die brak ik doordat een auto plotseling keerde. Ik vlamde er aan de zijkant in, vloog over de motorkap en lag zestig meter verderop te koekeloeren. Ik had ook nog een dubbele beenbreuk, mijn arm was op drie plaatsen gebroken en een elleboog en middenhandsbeentje waren gebroken.'

Robbert: 'Automobilisten houden geen rekening met ons.'

Albèr: 'Die zitten veilig in hun kooi.'

Paul: 'Ze zitten in hun huiskamer.'

Mark: 'Ze voelen zich onkwetsbaar. Ze toeteren, snijden en steken hun middelvinger op. Ze zitten door hun voorruit televisie te kijken en hebben amper in de gaten dat ze aan het verkeer deelnemen.'

Paul: 'De gemiddelde motorrijder houdt zich redelijk aan de regels en let veel beter op dan een automobilist.'

Albèr: 'Ik kijk constant in mijn spiegels.'

Paul: 'Wij houden overal rekening mee omdat we zo ontzettend kwetsbaar zijn. De automobilist denkt: ik win het toch wel.'

Albèr: 'Puur frustratie omdat wij langs de file kunnen rijden.'

Robbert: 'En ze denken dat alle motorrijders altijd te hard rijden.'

Paul: 'Nu weer die ontzettende hype over de Hayabusa, die motor die harder dan 300 kan en die ze willen verbieden.'

Albèr: 'Puur frustratie omdat wij sneller zijn.'

Mark: 'Het is politieke praat. Een onderwerp voor politici om in het nieuws te komen. Het slaat nergens op. Voor de verkeersveiligheid maakt het niet uit of je met 298 of 302 over de weg stuitert. Trouwens, geen motorrijder rijdt dat. Ooit één keer in Duitsland misschien. Het gaat niet om die 300 kilometer. Het gaat erom sneller te accelereren als je de bocht uit komt.'

Paul: 'Een mooie bocht heeft strak asfalt, goed zicht en liefst geen obstakels waar je tegenaan knalt als je onderuitgaat.'

Bep: 'Geen lantaarnpalen, geen vangrails.'

Paul: 'Andere jaren gingen we vaak naar de Bocht van Best. Daar was een vaste groep van twintig man. Er zijn er veel gevallen, die moeten hun motor opknappen of liggen zelf nog in de kreukels. Daarom is er een beetje de klad in gekomen.'

Mark: 'Het is een hangplek voor motorrijders. Er is altijd wel iemand.'

Paul: 'De Bocht van Best zijn twee bochten op de A2 bij de afslag Best-West, Sint-Oedenrode. Snelweg op, snelweg af. Tussendoor moet je drie kilometer op en neer rijden. Een mooi circuit.'

Paulus: 'Het is geen circuit.'

Paul: 'Het is een route. In Nederland zijn twee circuits: Zandvoort en Assen. In België heb je Zolder. En er zijn heel veel illegale circuits. Ongeveer elk klaverblad.'

Albèr: 'De Bocht van Best is snelweg, je mag er met 120 doorheen. Je moet alleen geen gekke dingen doen.'

Paul: 'Ik heb ooit gehoord dat iemand het met 130 probeerde. Die reed het talud af.'

Bep: 'Ik heb nog nooit een schuiver gemaakt. Vrouwen zijn verstandiger. Ik heb altijd alles heel mee naar huis genomen.'

Paulus: 'Het mooie is dat je overal vrienden hebt.'

Bep: 'Motorrijden is vrijheid, vriendschap en gezelligheid.'

Robbert: 'Ik heb het nog nooit meegemaakt: ruzie tussen motorrijders. Moet je bij het voetballen gaan kijken. Overal trammelant. Ze slaan zelfs de scheidsrechter in elkaar. Dat is bij een baancommissaris nog nooit gebeurd.'

Paulus: 'Motorrijders, goei volk. Als je op een parkeerplaats stopt, buurt het allemaal met elkaar.'

Paul: 'En er wordt stiekem gekeken of je stepjes afgesleten zijn, die dingen waar je je voeten op zet, en hoe ver je banden zijn afgesleten.'

Paulus: 'Goei volk, maar er zitten zwetsers tussen.'

Paul: 'Grote verhalen, maar de banden zijn dan wel in het midden mooi afgesleten en aan de zijkanten nog nooit gebruikt. De mannen worden op dat moment van de jongens onderscheiden.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden