Dankzij zege is Schippers goud waard

Geld heeft volgens Dafne Schippers nooit een rol gespeeld in haar keuze voor de sprint. Haar Duitse manager Ulli Knapp beaamt dat. 'Ze zou dit ook voor niets doen', zegt hij als de kersverse wereldkampioene op zwarte sokjes bezig is aan een zegetocht langs cameraploegen.

Dafne Schippers viert haar zege op de 200 meter in Peking.Beeld EPA

Juist vanwege die oprechte liefde voor rennen zal geld een grotere rol gaan spelen in het leven van Schippers. De 60.000 dollar (ongeveer 54.000 euro) aan overwinningspremie van de IAAF, plus de 40.000 dollar voor de tweede plaats op de 100 meter, vormen slechts de opmaat tot een inkomen dat volgens atletiekmanagers met marktkennis kan uitgroeien tot tonnen per jaar, mogelijk zelfs een half miljoen.

In de aanloop naar de WK atletiek boden de wedstrijdorganisatoren al tegen elkaar op om haar aan de start te krijgen. Ze trachtten haar te verleiden met lucratieve startpremies: 10.000 tot 20.000 euro per 11 en 22 seconden. Die bedragen zullen stijgen door haar uitzonderlijke prestaties in Peking. Haar uiterlijk speelt daarbij een rol.

'Ze is blond, ze ziet er goed uit, ze heeft uitstraling en ze loopt hard, wat wil je nog meer?', zegt een Belgische wedstrijdorganisator, die eerder dit jaar tevergeefs met duizenden euro's zwaaide. Volgens hem ziet het atletiekpubliek graag een divers startveld. Blanke topsprintsters zijn schaars.

Nu Schippers zich volledig richt op de sprint, zal ze vaker kunnen meedoen aan de Diamond League. Naast startgeld is daar prijzengeld te verdienen. De eerste plaats levert 10.000 dollar op, de tweede 8.000, enzovoort. Er is ook een hoofdprijs van 40.000 dollar voor de beste sprintster na zeven wedstrijden. Aangezien Schippers op de 100 en 200 meter kan meedoen om de zeges, 14 wedstrijden in totaal, kunnen die bedragen oplopen als ze vaak meedoet.

Ook lucratief zijn zogeheten stratenraces, die vooral in Groot-Brittannië populair zijn. Sprinters lopen dan op een tijdelijke baan die door een winkelstraat is gelegd. Dit voorjaar liep Schippers zo'n showrace in Manchester.

Op de sponsormarkt moet ze het vooral hebben van Nike. In de atletiek zijn de mogelijkheden om reclame te maken beperkt. De IAAF verbiedt het plakken van logo's. De markt is vrijwel volledig in handen van kledingsponsors als Nike, Adidas, Puma en Asics.

Nike heeft de twee belangrijkste concurrenten van Schippers al onder contract: Shelly-Ann Fraser-Pryce, olympisch kampioen 100 meter, en Allyson Felix, olympisch kampioen 200 meter. Als sprintster is ze veel meer waard dan als de zevenkampster die ze was.

Toptijden en mondiale titels zijn Nike al snel tienduizenden euro's aan bonussen waard. Ook overwinningen in de Diamond League leveren vaak extra premies op. Schippers ontvangt daarnaast een basishonorarium, dat zal stijgen door de prestaties in Peking.

Nederland is een kleine afzetmarkt voor Nike, maar Schippers kan nu ook op de internationale markt worden ingezet. Ook voor Nike is haar zeldzame status, blanke atlete met een schone reputatie, commercieel interessant.

Mogelijk hebben ook Nederlandse bedrijven interesse om Schippers in te zetten bij commercials. 'Ze is heel benaderbaar en heeft een laagdrempelige uitstraling', zei haar Nederlandse manager Ralph van Baasbank deze week in het AD. De atlete heeft volgens haar website al verscheidene 'partners': AA Drink, Virtuoos en Nuon.

Hoe lucratief de mogelijkheden ook zijn, Schippers zal ook na haar wereldtitel voorrang geven aan haar sportieve ambities. De Zomerspelen van 2016 zijn belangrijker dan startgelden, recordbonussen of sponsorpremiers.

Goud blijft belangrijker dan geld.

Dafne Schippers is wereldkampioen geworden op de 200 meter sprint, tijdens de Wereld Kampioenschappen atletiek in Beijing.Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden