Dankzij Zabels notities kan Cavendish vliegen

De nieuwe drager van de groene trui dankte de kledingruil aan de man die er zelf zes in de kast heeft hangen. Mark Cavendish bracht woensdag het aantal gewonnen massasprints in de Tour de France op vier en Erik Zabel juichte ingetogen mee in Saint-Fargeau.

Van onze verslaggever Mark Misérus

De Duitser treedt in zijn nieuwe rol als adviseur bij Team Columbia-HTC niet graag op de voorgrond. Hij laat zich vooral gelden voordat de etappe tot een einde is gekomen. Van zijn verkenning van het parcours heeft Zabel een monnikentaak gemaakt, zegt Bob Stapleton, de eigenaar van de ploeg.

Naast Zabel in de auto degradeert de Amerikaan zichzelf met liefde tot notulist. Stapleton schrijft braaf op wat de oud-sprinter onderweg opmerkt. Zaken als windsterkte, rotondes, stukken waar de wind vrij spel heeft, de belangrijkste bochten en hoogteverschillen in de finale komen vervolgens per sms of telefoongesprek terecht bij de ploegleiders, een uur voordat de renners finishen.

Zabel is de eerste om zijn rol te bagatelliseren. Hij verstrekt alleen wat ‘kleine adviezen’ en geeft zijn ogen vooral goed de kost, zegt hij. Tegelijk weet hij dat de details bepalend zijn in de laatste meters, waarin elke beweging het verschil tussen winnen of verliezen betekent. Juist voor sprinters telt alleen de eerste plaats.

Daarom sturen de meeste sprintersploegen een verkenner vooruit in de etappes waarin ze succesvol kunnen zijn. Bij Rabobank is het woordvoerder Luc Eisenga die de belangrijkste informatie aan eerste ploegleider Erik Breukink doorgeeft om Oscar Freires kansen op een ritzege te optimaliseren. ‘Wind op de finish?’, luidde woensdag de laatste sms van Breukink. ‘Neen’, antwoordde Eisenga.

Het mocht niet baten. Freire eindigde als vierde en werd zo voor de achtste keer in een Touretappe verslagen door Cavendish. Zijn enige overwinning boekte de Spanjaard vorig jaar toen zijn rivaal al naar huis was om zich op de Olympische Spelen voor te bereiden.

Dit jaar hoeft Cavendish zich alleen te concentreren op het uitrijden van de Tour. Het naar Parijs brengen van de groene trui is het hoofddoel geworden. Hij zal zich er ook voor moeten weren in de tussensprints, het terrein waarop Thor Hushovd hem een week geleden de trui had ontnomen. Zijn adviseur weet het.

Daarom vermeldt Zabel tegenwoordig ook die sleutelmomenten in zijn voorbeschouwing. De Duitser denkt dat Cavendish de komende jaren nog beter op heuvelachtig terrein uit de voeten kan. Zijn onverwachte overwinning in Milaan-Sanremo, dit voorjaar, is er het meest overtuigende bewijs van, vindt de viervoudig winnaar van de wielerklassieker.

Gisteren verbaasde Cavendish opnieuw zijn ploeg. Stapleton dacht dat renners als Hushovd en Freire de beste kansen zouden hebben op de Rue du Stade. Cavendish wist wel beter. ‘Dit gaat een grote bonus worden voor Bob’, zei hij met een grijns.

Tyler Farrar was er nog het dichtst bij om de renner van het eiland Man van zijn stuk te brengen. De Amerikaan van Garmin-Slipstream leek woensdag zijn ritzege in de Tirreno-Adriatico eindelijk te kunnen herhalen, maar koos het wiel van Hushovd en verkeek zich ook nog eens op het steile slotstuk.

De dag ervoor was het hem ook al overkomen, somberde hij. In Issoudun was hij te voorzichtig in de laatste bochten geweest. De kaart van Google Earth had het hem niet verteld. Daardoor had hij 3 tot 4 meter per bocht verloren, rekende hij uit.

Cavendish was er juist met volle snelheid doorheen gegaan omdat Zabel hem dat had aangeraden. Zijn ploegmaat George Hincapie was de informatie hoogstpersoonlijk komen ophalen bij de auto van ploegleider Rolf Aldag op de dag dat de communicatieapparatuur in de doos bleef.

De uitkomst van de wandeletappe was precies zoals Zabel had voorspeld. ‘Met hem weet je dat je goed zit. We kunnen blindelings op hem vertrouwen’, zei Mark Renshaw, de laatste wagon in de trein van Columbia die Cavendish woensdag precies op 150 meter van de finish afzette.

Bij Columbia geloven ze in de filosofie om een zo gevarieerd mogelijke gereedschapskist aan te bieden waaruit de renners kunnen pakken wat ze nodig denken te hebben. De adviseursrol van Zabel, die vorig jaar zijn laatste wedstrijd reed bij Milram, heeft optimaal uitgepakt.

Jimmy Casper weet er alles van. Volgens de Franse sprinter is Cavendish 10 procent beter dan de rest: vanwege zijn snelheid en de uitgebalanceerde trein. En dan vergat hij Zabel nog.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden