Dankzij nieuwe sponsor kunnen bobsleeërs zich misschien kwalificeren voor Spelen

Er wordt steeds sneller afgedaald in de olympische bobsleewedstrijden. Op die snelheid zijn volgens ervaren remmer Bror van der Zijde drie beslissende factoren van invloed. 'Eenderde van het resultaat wordt geleverd door de start. Want eenhonderdste sneller gestart is driehonderdste bij de finish. Eenderde komt voor rekening van het sturen. En eenderde wordt geleverd door de slee.'

De bob van Edwin van Calker en Bror van der Zijde tijdens de derde run in het Sanki Sliding Center tijdens de Olympische Winterspelen 2014. Beeld ANP

De uit Zwitserland teruggekeerde spierbonk Van der Zijde is, met piloot Ivo de Bruin, zojuist in Amsterdam gepresenteerd als de Nederlandse tweemansbob die zich zou kunnen plaatsen voor de Olympische Winterspelen van Pyeongchang 2018. Zich gaat plaatsen, zegt coach Tom de la Hunty, in een bui van overmoed en grootspraak.

De mannen vertellen honderduit over hun verbeterde mogelijkheden door de financiële inbreng van sponsor Holland Casino. Dat benoemt zichzelf tot 'gastvrijheidsbedrijf'. De aardigheid een stel armlastige bobsleeërs onder de vleugels te nemen strekt tot eer. Het waren jongens die in het buitenland soms op luchtbedden moesten slapen. Er was geen geld. Er was ook ruzie, tussen Van der Zijde en De Bruin, maar dat is allemaal voorbij en vergeten.

Het meeste geld van het gokbedrijf zal, als het verstandig wordt uitgegeven, worden besteed aan de slee. Het huidige vehikel op vier ijzers is van Eurotech, het Limburgse bedrijf van Wim Noorman, die tegenwoordig ook de voorzitter is van de kleinste sportbond van Nederland, de nationale bobslee-bond (BSBN). Er werken via CCC Engineering in Nederland en België tussen de tien en veertien technici aan de ontwikkeling van de Pyeongchang-slee.

'Updates' van de slee

De mannen staan elkaar in het Holland Casino in Amsterdam te verdringen om te vertellen van 'updates' die er aan komen. Kort achter hen wacht de man die het verschil kan maken. Na enig aandringen stapt hij naar voren. Het is Wiet Huidekoper. Twintig jaar vertoefde hij in Engeland. Hij bouwde raceauto's. 'Alles behalve de motor die erin geplaatst werd', zegt de Loosdrechtse Adrian Newey zoals hij plagend genoemd wordt. Newey is hoofd techniek bij Redbull in de Formule 1.

Huidekoper heeft forse prestaties op zijn naam staan. Hij bouwde in zijn Britse garage in de omgeving van het circuit van Brands Hatch tal van Formule Fords, Formule Renaults, open eenzitters die gereden werden door de talenten die later racewagens in de Formule 1 bemanden. Zijn grootste succes als raceconstructeur had hij met een Porsche GT1 in de 24 uren van Le Mans. Het was 1998. De auto had stuk moeten gaan, maar haalde de finish in handen van het onervaren trio Aïello, McNish en Ortelli.

Bror van der Zijde. Beeld ANP

Nu, terug in Nederland, is Huidekoper geïnteresseerd, meekijkend adviseur bij het ontwerp van een snelle Nederlandse bobslee. Hij zegt als buitenstaander meer bij zo'n bob te zien dan in zijn eigen wereld van de auto. 'Ik had gedacht dat ik over twee of drie zaken een opmerking zou maken. Maar intussen heb ik een hele waslijst opgesteld.'

In 1984 had hij zich met Job van Oostrum willen bemoeien, die met John Drost de Nederlandse tweemansbob in Sarajevo naar beneden stuurde. Van Oostrum, later NOS-commentator, werd zestiende op de als rampzalig aangemerkte Winterspelen die Nederland nul olympische medailles opleverden.

Het technische verhaal is een groot onderdeel van de sleesport op de Spelen. Er worden veel doeken over de bobs geplooid. Tegenstanders mogen niets oppikken van mogelijke innovaties. Geheimzinnigheid is troef, alsof het America's Cup dan wel Formule 1 betreft.

Ivo de Bruin. Beeld Klaas Jan van der Weij

Atletische prestatie

Uiteindelijk wordt veel bepaald door de atletische prestatie. Bror ('mijn naam is Zweeds, betekent broer') van der Zijde is net als Ivo de Bruin een voormalig atleet. De Gouwenaar deed aan kogelstoten en kogelslingeren. Hij is 1.93 lang en weegt schoon aan de haak 110 kilogram. Hij werpt zich na de start achter piloot De Bruin om de G-krachten ('6G') op de borstkas te weerstaan. 'Door de kombochten voel je die recht op de borstkas. Het is zaak zo stil mogelijk achter je piloot te zitten.'

Het Nederlandse bobproject - tegenwoordig zonder steun van NOCNSF - zou ook uit een vierpersoonsslee moeten bestaan, zo luidt het plan. Er is haast bij. Het seizoen staat na de zomer al snel voor de deur. Het team De Bruin moet in de eerste zes World Cups een plaats onder de beste twaalf hebben bereikt. Het is wel een geschoonde lijst. Landen met drie bobs in de top moeten er één laten vallen. Half januari valt het verdict of Nederland met een mannenteam naar het olympische ijskanaal afreist. Van groot belang zal zijn of de nieuwe Eurotechslee beter zal zijn dan de concurrerende bobs van BMW, BTC en Citius. Dat wordt de job van Huidekoper.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden