Collectebus moet leven van Cambuur rekken

De ene club uit Friesland, Heerenveen, staat tweede in de eredivisie en is naarstig op zoek naar de grenzen van de groei....

DE burgemeester van Harlingen die ook voorzitter is van Cambuur, draagt voor de tweede dag op rij zijn Cambuur-das. Geel en blauw overheersen, met een dartel hertje in het logo. Het hertje dat veerkracht verbeeldt.

Het zijn Cambuur-dagen voor Arlman. Donderdag was eerst de crematie van bestuurslid Heins, daarop kwam de teleurstellende uitspraak in het kort geding om miljoenen guldens sponsorgeld en ten slotte volgde het crisisoverleg om de club te redden.

Al tijdens de vergadering meldden zich supporters die tijdens de koopavond in Leeuwarden met collectebussen waren rondgeweest. Ze vroegen het bestuur dringend om geel-blauwe bussen, want het winkelende publiek wilde niet geloven dat ze voor Cambuur op pad waren. Binnenkort maakt Cambuur bekend welke acties het leven van de club moeten gaan redden.

En binnenkort gaat Cambuur gewoon naar Spanje op trainingskamp. Ja, het dure reisje is nog wel ter sprake gekomen, maar voor het trainingskamp is een sponsor gevonden. De kosten vallen buiten het budget van de noodlijdende club.

Ook met trainer Gert Kruys is donderdag uitgebreid overleg gevoerd. Kruys zei dat hij in zijn tijd bij FC Utrecht dezelfde situatie meemaakte. Ook hij bedelde tussen het winkelende publiek met de bus in de hand, als uitvloeisel van een zwartgeld-schandaal.

Cambuur zou ook, heel simpel, Sandor van der Heide kunnen verkopen, de speler voor wie belangstelling bestaat. 'Maar je moet wel voorkomen dat je paniekvoetbal speelt', zegt voorzitter Arlman met zekere gelatenheid.

De hamvraag is nochtans: gaat Cambuur op de fles?

In de begroting voor het lopende seizoen zat een gat van ruim een miljoen gulden en dat gat is er dus nog steeds, nu is gebleken dat de beoogde hoofdsponsor World Online geen hoofdsponsor bleek te zijn.

Cambuur heeft een miljoen of twee nodig, zodat niet alleen de gaten in de begroting kunnen worden gedicht maar er ook nog wat overblijft voor mogelijke versterkingen, want de Friezen willen tussen alle reddingsoperaties door in de eredivisie blijven voetballen.

Arlman, die zeven jaar preses was van Veendam, heeft slapeloze nachten van de sores. Natuurlijk vraagt hij zich af of de affaire bestuurlijke gevolgen moet hebben. 'Als mocht blijken dat het bestuur de sponsorwerving in de weg zou zitten, dan denk ik dat wij daaruit onmiddellijk onze conclusies moeten trekken. Maar daar is bij mij nog geen sprake van.'

Hij begon op 1 mei vorig jaar als voorzitter en ook toen waren er financiële problemen. Destijds schoot de gemeente te hulp.

Voor de buitenstaander is duidelijk dat het bestuur naïef is geweest door te denken dat het een contract had. 'Een overdreven dosis vertrouwen in de medemens', geeft Arlman toe. Maar híj zat midden in het proces, kreeg wekelijks informatie over de voortgang van de onderhandelingen en dacht dat alles goed zou komen.

CAMBUUR was overtuigd van een aanstaande overeenkomst met Voetbal Online, dat in drie seizoenen 4,5 miljoen gulden moest opleveren. 'Op een gegeven moment zei directeur Heerkens dat het niet ging om het hoofdsponsorschap. Toen is de zaak gaan rollen.'

Zoals Volendam wist wie het binnenhaalde met Peter van der Rijt (die vervalste zelf handtekening onder sponsorcontract, red), wisten Arlman en co dat Heerkens een niet volledig onbesproken reputatie heeft in de voetballerij. Toch was er vertrouwen, ook omdat tijdens Cambuur - Ajax een piekfijne ontvangst was georganiseerd door moederbedrijf World Online.

Een groot misverstand dus? Arlman: 'Ik denk niet dat het misverstanden zijn geweest. Het waren fake-verhalen van iemand die meer op tafel heeft gelegd dan hij in de portemonnee had. Er is wél over anderhalf miljoen gesproken. Cash. Ik ben niet vriendelijk over die man en ik vind het jammer dat ik moet constateren dat sommige mensen blijkbaar niet helemaal te vertrouwen zijn.'

'Maar als je de uitslag van het kort geding bekijkt, hebben wij niet kunnen aantonen dat er een directe lijn ligt tussen Voetbal Online en World Online. En we hadden na moeten trekken of Heerkens ten opzichte van World Online ook zeggenschap had.'

Ondanks de malaise van dit moment wil, nee móét Cambuur verder. Er is een plan gepresenteerd dat van de club een goed geleid voetbalbedrijf moet maken. Arlman geeft toe dat Cambuur dát nog niet is. 'Dat is ook duidelijk het verschil tussen de eerste divisie en eredivisie. De promotie is redelijk onverwacht geweest.'

En op weg naar professionalisering gaat wel eens iets fout. 'Dan krijg je ineens dit vuiltje erbij. Nou ja, vuiltje. Het is uitermate frustrerend.'

Toch is het frappant: het voetbal was nog nooit zo populair en Cambuur vindt niet eens een hoofdsponsor. Arlman wijt het aan het veredelde amateurisme: 'Sommige mensen zijn al tien jaar lang voor een redelijk bedrag sponsor bij Cambuur en die hadden in al die jaren nog nooit iemand van ons gezien. Ze hoorden alleen wanneer ze hun bedragen moesten overmaken en dan mochten ze op hun stoel zitten.'

'Er wordt uiteraard regelmatig met enige afgunst gekeken naar die andere club uit Friesland, waar het als een tierelier draait. Heel Nederland houdt van Heerenveen. Waarom zou dat bij Cambuur dan niet het geval zijn?'

Arlman geeft het antwoord zelf: 'Dat komt, en dat vind ik opvallend, omdat Cambuur een echte stadsclub is. Op zich vind ik dat jammer, omdat je volgens mij ook de omgeving mee moet trekken. Dat gebeurt wel, maar in verhouding te weinig. Cambuur is een club die in dat kleine oppervlak geworteld is. Mensen komen meteen overeind en houden zich aan elkaar vast. Het merendeel zegt: ze komen niet aan die club van ons.'

Maar wie weet, lachen de grote clubs wel om de situatie in het hoge noorden, want die vinden immers dat het te druk is in de eredivisie. Ze pleiten voor sanering. Arlman: 'Ik sluit inderdaad niet uit dat er mensen gniffelend langs de kant staan en handenwrijvend aanzien dat onder in de eredivisie zo af en toe een beetje pijn wordt geleden.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden