Brutaliteit loont op nat circuit

Verrassende winnaars, maar races zonder kraak of smaak. Dat was zaterdag de Dutch TT 2003. De wedstrijddag werd geteisterd door regenbuien...

Zo'n natte race kan niet meer tussentijds worden afgebroken om van banden te wisselen. Elke rijder wisselt dan op eigen risico en met tijdverlies. De beide andere Grand Prix-klassen waren van meet af tot wet race verklaard.

Manuel Gibernau (30) bijgenaamd 'Sete' was onmiskenbaar de beste regenrijder. Onvervaard slingerde de Spanjaard zijn motor ver de Drentse heide. Niet foutloos, af en toe vervaarlijk glibberend, dat deden de anderen ook, maar Gibernau was de brutaalste.

Gibernau is bezig aan een sterk seizoen. De afgelopen jaren werd hij beschouwd als een behoorlijke subtopper, goed hulpje indertijd van wereldkampioen Kenny Roberts junior toen beiden nog voor Suzuki reden. Met 118 Grands Prix' kan hem ook ervaring niet worden ontzegd. Maar hij werd nooit van dezelfde klasse beschouwd als zijn gestopte landgenoot Alex Crivillé die ooit wereldkampioen werd. Dit jaar had Gibernau voor zijn succes in Assen al twee onverwachte zeges geboekt (in het Zuid-Afrikaanse Welkom en het Franse Le Mans).

Het waren weer eens erbarmelijke omstandigheden in Assen. De hektiek voor de start van de MotoGP-klasse was groot. Welke banden kiezen we? Naar de hemel kijken. Komt de bui echt of waait hij over? De meeste rijders kozen slicks, want het was droog geworden en de baan leek snel te verbeteren. Maar prompt begon het toch te regenen. En meteen snoeihard. Bij de herstart, twintig minuten later, was het Gibernau die, gevolgd door Max Biaggi (Honda), op kop de eerste bocht bereikte. Daarachter wereldkampioen Valentino Rossi (Honda) die vrijwel onmiddellijk daarna coureur Troy Bayliss om zijn oren kreeg. Dat viel temeer op omdat juist Bayliss in de training uitermate zwak had geopereerd.

Nog meer viel op dat de man die voor het eerst het TT-circuit in minder dan twee minuten had gerond, Loris Capirossi (eveneens Ducati), pas op de 12de plaats reed. De in Assen debuterende Ducati's konden niet goed op regen worden geprepareerd, domweg omdat ze eigenlijk nog nooit in de nattigheid hadden gereden en er hier twee dagen lang onder stralende omstandigheden was getraind. De Italiaanse machines hebben een hoger vermogen dan de andere MotoGP-machines en dat is geen voordeel op een natte baan waar een voorzichtig rechterhandje en een vloeiende rijstijl belangrijk zijn.

Het koppel Gibernau-Biaggi bleef rondenlang bijeen op respectabele afstand voor Rossi die Bayliss na een vermetele inhaalpoging in de modder had zien duikelen. Maar Biaggi miste de aansluiting toen Kawasakirijder Gary McCoy wel voor Gibernau aan de kant ging maar niet voor de Italiaan. McCoy verontschuldigde zich later dat hij Biaggi in de opspattende watermassa's niet had opgemerkt.

Wereldkampioen Rossi, toch ook een regenrijder van meer dan behoorlijke klasse, wenste niet door onnodige risico's zijn nieuwe wk-aspiraties in gevaar te brengen en consolideerde zijn 3de plek. Maar de zege ging terecht naar Gibernau die op zijn raceoverall het nummer '74' heeft staan, als eerbetoon aan zijn stalgenoot Dajiroh Katoh die eerder dit jaar verongelukte tijdens een crash in Japan.

Dat startnummer 74 zal nooit meer mogen worden gebruikt in de MotoGP-klasse. De kleinere klassen startten minder hektisch, omdat het daar van meet af nat was en het hele bandenspektakel achterwege kon blijven. De 250cc ging naar de jonge Australiër Anthony West (21) die terug is na een jaar afwezigheid. Na aanvankelijk geduelleerd te hebben met Manuel Poggiali en Fonsi Nieto sloeg West een gat dat de anderen niet meer konden overbruggen.

Lange tijd leek wild card-rijder Arie Vos snelste Nederlander te worden, maar de wedstrijdleiding bestrafte een vermeende valse start met een stop-go. Nu werd Henk van de Lagemaat de Nederlander met een 16de plaats, waarmee hij net buiten de wereldpunten bleef. Hij was niet tevreden: een slechte start, geforceerd de eerste ronden door en verder op safe uitrijden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden