Britten zeggen 'leave', wat gaat de sportwereld merken?

Als een schokgolf trekt de Brexit door Europa. Het vertrek van Groot-Brittannië uit de Europese Unie heeft grote gevolgen voor de politiek, economie en ook de sport. Het zal nog zeker twee jaar duren voordat het Britse afscheid definitief is, maar wat gaat de sportwereld merken van het Britse 'leave'? Drie zaken onder de loep.

De Spaanse topdoelman David de Gea krijgt na de brexit op basis van de huidige regels geen werkvergunning in Engeland, want hij speelde niet genoeg interlands voor Spanje in de afgelopen twee jaar. Beeld epa

Premier League

De grootste en rijkste voetbalcompetitie van de wereld, de Engelse Premier League, hanteert strenge regels voor buitenlandse spelers. Een Brexit betekent dat de spelers uit de EU ook onder die regels vallen.

Deze regels zijn in 1999 voor het laatst sterk gewijzigd. Toen zag de competitie dat clubs jonge Engelse spelers steeds vaker links lieten liggen ten faveure van talenten van buiten de EU. Om een werkvergunning te krijgen, moesten voetballers van buiten de EU vanaf dat jaar zeker driekwart van de interlands van zijn land hebben gespeeld in de afgelopen twee jaar. Daarnaast moest hun land minimaal zeventigste staan op de FIFA-ranglijst in die periode.

Uitzonderingen op de regel waren mogelijk als clubs bezwaar aantekenden. Regelmatig kregen ze gelijk. Maar juist aan die uitzonderingen heeft de Premier League vorig jaar een einde gemaakt.

Het zijn maatregelen die met name jonge Afrikaanse of Zuid-Amerikaanse voetballers hinderden. Straks zullen ook Nederlandse, Italiaanse en Spaanse spelers er last van krijgen. Voor hen geldt nu nog een vrij verkeer van arbeid. Straks niet meer, als de regels blijven zoals ze zijn. Dus zullen er aanzienlijk minder buitenlandse spelers op de Engelse velden te bewonderen zijn, en meer Britse.

Vorig jaar stond er een recordaantal van 21 Nederlanders onder contract bij clubs in de Premier League bij de start van het seizoen. Op basis van de huidige criteria krijgen na de Brexit slechts drie van die spelers - Daley Blind, Memphis Depay en Georginio Wijnaldum - een werkvergunning in Engeland.

De Nederlanders die op een lager niveau dan de Premier League voetballen kunnen een werkvergunning helemaal vergeten.

Volgens onderzoek van de Britse krant The Guardian voldoet op dit moment bijna tweederde van de Europese spelers in de Premier League niet aan de huidige voorwaarden om voor een werkvergunning in aanmerking te komen. Een topkeeper als David de Gea van Manchester United speelde bijvoorbeeld te weinig interlands voor Spanje. Hetzelfde geldt voor de EK-sterren Dimitri Payet en N'Golo Kante, die te weinig interlands speelden voor Frankrijk.

Manchester United-talent en Nederlander Timothy Fosu-Mensah krijgt op basis van de huidige regels in de Premier League na de brexit geen werkvergunning. Hij speelde te weinig interlands voor Oranje. Beeld afp
Mensah's teamgenoot bij United, Memphis Depay, is een van de weinige Nederlanders die wel een werkvergunning zou krijgen. Beeld EPA

Brexit-slachtoffers

Deze Nederlandse voetballers zouden in de toekomst geen werkvergunning meer krijgen in Engeland als de regels niet worden veranderd: Ibrahim Afellay, Erik Pieters, Maarten Stekelenburg, Marco van Ginkel, Steven Berghuis. Jordy Clasie, Jeremain Lens, Virgil van Dijk, Daryl Janmaat, Michel Vorm, Siem de Jong, Tim Krul, Nathan Aké, Michel Vorm, Leroy Fer, Patrick van Aanholt, Jeremain Lens, Vurnon Anita, Maarten Stekelenburg, Leandro Bacuna, Marvin Emnes en Timothy Fosu-Mensah.

Formule 1

Voetbal is niet de enige sport die getroffen wordt door de Brexit. In de Formule 1-wereld zal er vrijdagochtend ook peinzend naar het ochtendnieuws zijn gekeken. Acht van de elf Formule 1-teams hebben fabrieken in Engeland. Onder die teams zitten topteams als Mercedes en Max Verstappens team Red Bull.

Voor die teams werken honderden mensen, vaak met allerlei verschillende nationaliteiten in hun paspoort. Zij zullen, net als de voetballers, een werkvergunning moeten aanvragen. Daarnaast is de Formule 1 van alle sporten de koning van logistiek. Onderdelen, auto's en catering. Alles moet worden in- en uitgevoerd, ook naar de Europese races, die straks voor de in Engeland gevestigde teams in een vreemde unie plaatsvinden. Al dat vervoer en de bijbehorende bureaucratische rompslomp zal na de Brexit flink duurder en tijdrovender worden.

Formule 1-baas Bernie Ecclestone, fel voorstander van een Brits vertrek uit de EU, verkondigde de afgelopen maanden meerdere malen dat de Brexit geen gevolgen zou hebben voor zijn sport. Teambazen hielden hun kaken op elkaar door te stellen zich niet met politieke zaken te willen bemoeien. Maar de kans bestaat dat teams na de Brexit hun thuisbasis naar andere autosportnaties verplaatsen, zoals Duitsland of Italië.

Formule 1-baas Bernie Ecclestone. Beeld epa

Amerikaanse sport

De brexit zou een streep kunnen zetten door de plannen van Amerikaanse sporten om via Londen voet aan de grond te krijgen in Europa. American footballcompetitie NFL speelt ieder jaar een aantal competitieduels in Wembley om de populariteit van de sport in Europa aan te wakkeren. De Amerikanen zien Londen als poort naar Europa. Het is de vraag of dat zo blijft. De NFL wilde nog niet reageren op de uitslag van het Brexit-referendum.

Hetzelfde geldt voor de plannen van de Amerikaanse honkbalcompetitie Major League om voor het eerst competitieduels in Europa te spelen. Het Olympisch Stadion in Londen leek de belangrijkste gegadigde voor die primeur.

NFL-fans in Wembley. Beeld ap
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.