Betere auto, weer pech: Max Verstappen heeft zijn oude spoken nog niet verjaagd

F1-coureur valt uit in de GP van Bahrein

De GP van Bahrein was nog geen tien ronden oud toen in de garage van Red Bull de gereedschapskisten werden ingepakt en kabels werden opgerold. Over een week wacht alweer de volgende race in China. In de woestijn had het team niks meer te zoeken. Daniel Ricciardo was in de eerste ronde uitgevallen met een accuprobleem. Max Verstappen parkeerde vijf minuten later zijn auto langs de baan toen bleek dat een touché te veel schade had veroorzaakt.

Max Verstappen nu nog voor Lewis Hamilton. Even later zou hij uitvallen na een touché van de Brit. Foto epa

Verstappen (20) hoopte verlost te zijn van races zoals in Bahrein, die hij vorig seizoen om de haverklap meemaakte. De auto is beter, motorleverancier Renault heeft de winter gebruikt om de krachtbron betrouwbaarder te maken en Verstappen lijkt door al die tegenslagen van vorig jaar een completere coureur geworden.

Na twee races valt te concluderen dat de spoken van vorig seizoen nog lang niet zijn verjaagd. Niet bij Verstappen en ook niet bij zijn team. In Bahrein werd Verstappen in de kwalificatie getroffen door pech dat voor hem moest voelen als een sarcastische sneer. Sinds hij Red Bull-coureur is, verhindert een gebrek aan vermogen in zijn Renault-motor hem om structureel te strijden om racezeges.

Een surplus aan vermogen zat hem zaterdag dwars. Door een softwaretechnisch probleem in zijn krachtbron kreeg hij bij het ingaan van een bocht plots 150 pk extra. Verstappen verloor door die onverwachte vermogenspiek de controle over het stuur, botste tegen de muur en daarmee was zijn kwalificatie mislukt. Hij startte de race van de vijftiende plaats.

Inhalen was zondag het devies om nog iets van het raceweekeinde te maken. De Nederlander startte gejaagd en reed na de eerste bocht al op de elfde positie. Het was dezelfde gejaagdheid die hij twee weken geleden bij de seizoensopening in Melbourne toonde, toen hij tijdens een onrustige openingsfase zijn vloer beschadigde, spinde en als zesde finishte - twee plaatsen lager dan zijn startplek.

In Bahrein ging het al mis in ronde twee toen regerend wereldkampioen Lewis Hamilton op zijn pad kwam. Verstappen plaatste zijn auto bij de eerste de beste mogelijkheid naast de Mercedes. Hamilton liet zich niet aan de kant zetten, de auto’s raakten elkaar en Hamiltons voorvleugel sneed onder meer de linker achterband van Verstappen open.

De schade bleek te groot om de race voort te zetten. Verstappen legde na zijn uitvalbeurt de schuld bij Hamilton, die volgens hem zijn positie te stevig verdedigde. ‘Er was plaats genoeg aan de linkerkant, maar hij wilde niet afgeven en reed tegen mijn wiel’, zei hij balend voor de camera van Ziggo Sport.

De vonken spatten van Verstappens wagen af. Foto afp

Hamilton, die startte als negende en ondanks de botsing met Verstappen nog knap als derde finishte achter zijn teamgenoot Valtteri Bottas en racewinnaar Sebastian Vettel (Ferrari), had na de race een andere mening. ‘Such a dickhead’, zei de Brit hoofdschuddend over Verstappen in de wachtruimte voor de podiumceremonie toen hij beelden van het incident zag op een scherm.

Voor het eerst sinds 2010 haalden beide auto’s van Red Bull de finish niet. Verstappens achterstand op WK-leider Vettel, die ook al de race in Australië won, is door zijn uitvalbeurt in Bahrein opgelopen naar 42 punten. De GP van China volgende week zondag is voor Verstappen cruciaal als hij dit seizoen nog een rol van betekenis wil spelen op de WK-ranglijst.

Voor beterschap zal hij in de tussentijd in de spiegel moeten kijken als het gaat om zijn teleurstellende resultaten in de eerste twee races van het seizoen. Gezien de historie zou de Chinese Grand Prix voor hem het ideale keerpunt kunnen zijn in een vooralsnog rommelig seizoen. Vorig jaar vertrok Verstappen in Shanghai in de regen vanaf de zestiende plaats. Hij finishte als derde.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.