Betaald voetbal zet irritatie langzaam om in inspiratie

Vijf eredivisieclubs vormen kopgroep in sociaal traject...

UTRECHT Zes jaar nadat de clubs in het betaald voetbal zich in De Kuip bogen over het aanzwellende kwaad van het hooliganisme troffen ze elkaar woensdag in Utrecht in vrijwel dezelfde samenstelling bij een debat over hun maatschappelijke verantwoordelijkheid.

‘We waren, als clubs, door het supportersgeweld een bron van irritatie en we zijn door onze maatschappelijke opdracht te nemen een bron van inspiratie geworden', concludeerde Jan Willem van Dop, voorzitter van FC Utrecht. ‘Meer dan 800 manuren per jaar steken we in deze rol, ik moet zeggen dat het werkt.’

Bij NAC weten de sponsors dat een vast percentage van hun financiële bijdrage wordt vrijgemaakt voor maatschappelijke activiteiten. ‘Dat voorkomt dat we nog een extra commerciële inspanning moeten leveren. En geen sponsor maakt bezwaar’, zegt algemeen directeur Theo Mommers.

‘Sinds we in 2004 zijn begonnen via de projecten Teamplay en Street League de leefomgeving in verschillende wijken van Breda te verbeteren, hebben we aantoonbaar minder problemen in het stadion. Speelveldjes en straatvoetbalcompetities binden de jongeren die graag met de naam en het etiket van NAC vereenzelvigd worden.’

NAC en FC Utrecht zijn twee van de vijf eredivisieclubs – naast FC Twente, NEC en Vitesse – die gisteren werden gepresenteerd als de maatschappelijke kopgroep van de eredivisie. Zij lopen voorop bij hun activiteiten in de wijken. ‘Zij benutten hun potentie maximaal', zegt Edu Jansingh, directeur van de Stichting Meer dan Voetbal, die clubs helpt op het maatschappelijk traject.

‘Voetbalclubs blijven allereerst voetbalclubs, zij kunnen ook niet alle problemen oplossen, maar ze kunnen wel een zetje in de rug geven’, aldus Jansingh. ‘Zeker op de plaats waar de gemeenschapszin groot is.’

‘Voetbal als vliegwiel voor de wijkaanpak’, luidde het thema van de door het ministerie van VROM georganiseerde debat. Geen club die zich de afgelopen jaren in dit opzicht zo heeft laten gelden als FC Twente. Met ‘Scoren in de Wijk' is het betaald voetbal in Enschede gangmaker van een proces met verbluffende resultaten, dat daarom ook een voorbeeld is voor elke Nederlandse club.

‘Scoren in de Wijk' staat voor voetbal, ambitie en solidariteit, vervat in een programma waarin iedereen meedoet. ‘Als het in de wijk niet goed gaat met de individuele burger, gaat het ook niet goed met de wijk’, zegt Bas Denters, hoogleraar Grote Stedenbeleid aan de Universiteit van Twente, dat de gang van zaken voortdurend evalueert.

‘Het geluk van een wijk zit niet in stenen stapelen’, zegt Denters. ‘Gezondheid, veiligheid en saamhorigheid zijn net zo belangrijk. Daarvoor is een coalitie nodig van betrokken partners. Van de school tot de woningcorporatie. Vaak zijn dat gescheiden werelden, met veel onbegrip en wantrouwen.’

FC Twente heeft volgens Denters voetbal ingezet om die gescheiden werelden bij elkaar te brengen. ‘Er is een band ontstaan tussen partijen die elkaar anders niet zouden zijn tegengekomen. De buurt leeft, in alle opzichten. Maar de ervaring in Amerika heeft uitgewezen dat duurzaamheid een serieuze bedreiging vorm.’

‘Het vliegwiel moet blijven draaien’, aldus Denters. ‘En dat gaat niet vanzelf. Nieuwe dingen betekenen nieuwe activiteiten en soms roept dat weerstand op, omdat partcipanten vinden dat ze zich in elkaars domein begeven.’

De voetbalaanpak vraagt topmanagement, zegt Denters. ‘Elke deelnemer vindt zijn eigen belang namelijk het belangrijkst.’ Tegen de clubs: ‘Weersta de redeloze roep om regie. Er komt veel op de clubs af en de eerste verantwoordelijkheid voor de club blijft voetbal, maar dat betekent niet dat je als voetbalclub niet op andere verantwoordelijkheden mag worden aangesproken. De maatschappij wordt er ten slotte beter van.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden