‘Bavaria moet onmiddellijk stoppen¿
Bierbrouwer Bavaria moet onmiddellijk stoppen met de marketingstunt op het WK Voetbal met de oranje bierjurkjes, voordat de stemming omslaat en het bedrijf schade oploopt Dat zegt sportmarketing-deskundige Frank van den Wall Bake, net terug uit Zuid-Afrika.
‘Het was een redelijk briljante actie, die veel mooie publiciteit heeft opgeleverd. Maar als er mensen gearresteerd worden en in de cel dreigen te belanden , moet je erg oppassen. Dan kan de emotie die je wilt oproepen met de actie snel omslaan in heel negatief. Bavaria moet niet hoogmoedig worden.’
Geschrokken
De politie in Zuid-Afrika hield in de nacht van dinsdag op woensdag twee Nederlandse ‘Bavaria-vrouwen’ in hun hotel aan. Ze waren maandag tijdens de wedstrijd Denemarken - Nederland met andere vrouwen het voetbalstadion in Johannesburg uitgezet omdat ze oranje jurkjes droegen van het biermerk.
Bavaria liet woensdagmiddag weten ‘erg geschrokken’ te zijn en hulp te bieden via medewerkers ter plekke. Er is nog niet besloten of de actie met de ‘Dutch Dress’ zaterdag bij de volgende wedstrijd van het Nederlands Elftal wordt voortgezet. Maar Van den Wall Bake is duidelijk: ‘Zeker niet doen. Stoppen met de actie, nu onmiddellijk’.
[VIDEO]
Verkapte marketing
De FIFA heeft vandaag een klacht ingediend tegen Bavaria vanwege verkapte marketing. Budweiser is de exclusieve sponsor van de FIFA. Volgens Van den Wall Bake betaalt het Amerikaanse biermerk de wereldvoetbalbond 50 tot 70 miljoen dollar per jaar (41 tot 57 miljoen euro) voor dat recht.
‘De belangen zijn dus groot, en het is begrijpelijk dat Budweiser en de FIFA geïrriteerd zijn. Maar misschien had de FIFA het wat subtieler aan moeten pakken. Nu staat Bavaria internationaal overal op de voorpagina.’