Barrichello eert zijn schutspatroon Senna

De eerste overwinning van Ferrari-coureur Rubens Barrichello in de Formule 1 was de apotheose van de Grand Prix van Duitsland, die van begin tot eind in het teken stond van de koude oorlog tussen Ferrari en McLaren....

Hij stond nog maar net op het podium of Rubens Barrichello wierp een blik op de hemel en sloeg een kruisje. Niet om de weergoden te bedanken, maar om zijn eerste zege in 124 Grands Prix op te dragen aan zijn in 1994 overleden mentor Ayrton Senna. 'In 1984 heeft Ayrton mijn leven veranderd', vertelde Barrichello geëmotioneerd na de race. 'Vanaf de dag dat ik hem voor het eerst zag rijden, ben ik ook autocoureur. Ayrton heeft zo veel voor mij betekend. Als hij er niet was geweest, had ik hier niet gestaan.'

Zijn relatie met de weergoden zal lang niet zo innig zijn als die met Senna. Een dag voor de race leek Barrichello nog het voornaamste slachtoffer te zijn geworden van de onvoorspelbare weersomstandigheden die het circuit van Hockenheim het hele weekeinde teisterden. De Braziliaan kwam als enige van de 'grote vier', de coureurs van Ferrari en McLaren, achter op de startopstelling terecht.

Toch stapte hij zondagochtend vrolijk uit zijn bed. 'Ik had het gevoel dat er iets moois stond te gebeuren. Niet dat de warming-up vanochtend veel aanleiding gaf tot optimisme, maar ik had alle vertrouwen in de race.' De Braziliaan kon ook niet precies duiden waar hij zijn goede gevoel op baseerde. Voor gewone stervelingen zou het ook onmogelijk zijn geweest het even wonderlijke als absurde verloop van de Grand Prix van Duitsland te voorspellen.

In de eerste bocht na de start ontplofte de bom die het hele weekeinde al op scherp stond. Bij David Coulthard was de frustratie over het sluimerende conflict rond de interpretatie van het reglement tussen Michael Schumacher enerzijds en hemzelf, Jacques Villeneuve en Eddie Irvine anderzijds blijkbaar zo hoog opgelopen dat hij besloot Schumacher een koekje van eigen deeg te geven.

Direct nadat de rode lichten bij de start waren gedoofd, positioneerde Coulthard zijn McLaren pontificaal voor de Ferrari van Schumacher om in de woorden van de Duitser 'zijn positie te verdedigen'. Een legale manier van handelen, die volgens Coulthard, Villeneuve en Irvine echter tot gevaarlijke situaties kan leiden. Dat bleek, want de manoeuvre van de McLaren was de directe aanleiding tot de crash van Schumacher, die samen met Fisichella hard van de baan vloog.

Ziedend liep de Duitser de pitbox in. Als geen ander wist hij dat dit het gevolg was van de discussie die hij zelf uit de weg was gegaan. 'Ik had last van wielspin', verontschuldigde Coulthard zich later, maar hij kon nauwelijks verbloemen dat het een bewuste actie was geweest. De manier waarop Hakkinen profiteerde was te opvallend. 'Als de tactiek zo goed uitwerkt is dat enorm bevredigend', bekende de Fin.

De droom van Ferrari, een thuiszege voor Schumacher, was in duigen gevallen. Ferrari's laatste hoop was gevestigd op Barrichello, die dankzij een uitstekende start op dat moment reeds rond de tiende plaats bivakkeerde. De Braziliaan was met weinig benzine in zijn auto van start gegaan, met als doel in een zo kort mogelijke tijd zo veel mogelijk plaatsen goed te maken.

Een onnavolgbare reeks van gebeurtenissen leidde ertoe dat de Braziliaan de koppositie kon veroveren. Twee keer verscheen de safety car in de baan, een maal zelfs vanwege een eenzame demonstrant die zijn ontslag 'om gezondsheidsredenen' bij Mercedes-Benz in Frankrijk wilde aanvechten. 'De situatie was niet bedreigend', zei Barrichello na de race. 'Ik was alleen bang dat het om een zelfmoordenaar zou gaan.'

De regen die vanaf de vierendertigste ronde losbarstte, betekende de genadeklap voor de twee McLarens, die tot op dat moment tamelijk comfortabel aan de leiding gingen. Aangezien de buien zeer plaatselijk op het circuit vielen, besloot Barrichello een ronde langer door te rijden en af te wachten of regenbanden wel noodzakelijk waren.

'Als je in dit tempo doorrijdt, win je de race', liet technisch directeur Ross Brawn hem een ronde later weten. Barrichello nam de gok en werd beloond met zijn eerste zege in zijn acht jaar durende Formule 1-carrière, voor Hakkinen en Coulthard. Zijn wonderbaarlijke prestatie had bovendien tot gevolg dat Schumacher de leiding in het wereldkampioenschap in handen houdt, al is zijn voorsprong op beide McLaren-coureurs nu geslonken tot twee punten.

De opluchting bij Ferrari was groot. Als een trotse vader drukte teammanager Jean Todt Barrichello aan zijn borst, terwijl ook Schumacher, die verrassend genoeg nog niet de helikopter naar huis had genomen, zich in het feestgedruis stortte. Toch zal de Duitser zich niet echt op zijn gemak hebben gevoeld.

Schumacher viel tijdens de Grand Prix van Duitsland voor de vierde keer in vijf races uit en heeft zijn enorme voorsprong in het kampioenschap als sneeuw voor de zon zien verdwijnen. De nervositeit bij Ferrari loopt in hoog tempo op, want Schumacher moet dit jaar wereldkampioen worden. Zo niet, dan gaan er koppen rollen, heeft de Ferrari-leiding al laten weten. Dat het team naar aanleiding van de zegel-affaire in Oostenrijk zelfs een brief naar de FIA-jury heeft gestuurd met het advies beide McLarens te diskwalificeren, spreekt wat dat betreft boekdelen.

'Ongehoord', reageerde McLaren-teambaas Ron Dennis op die actie van zijn collega's bij Ferrari. 'En gelukkig was de jury dat met mij eens. De beschuldiging van Ferrari dat wij de software van beide auto's gemanipuleerd zouden kunnen hebben, is pertinente onzin. Het is onmogelijk dat te doen zonder sporen achter te laten.'

De regen betekende overigens niet alleen de ondergang voor McLaren, maar ook voor Jos Verstappen. De Limburger tolde in achtste positie de baan af doordat hij te laat op zijn rem trapte. Het betekende het einde van de voor hem nogal rommelig verlopen Grand Prix, waarin hij slechts bij uitzondering liet zien waartoe hij in staat is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden