Alonso de snelste, maar Schumacher komt eraan

Als de eerste race van het Formule 1-seizoen 2006 maatgevend is voor de volgende zeventien, dan staat de fans nog veel moois te wachten....

De wedstrijd zondag op het circuit van Bahrein werd gewonnen door regerend wereldkampioen Fernando Alonso in de Renault, maar pas na een fraaie, de hele race durende strijd met de Ferrari van Michael Schumacher. Ook achter hen waren legio gevechten en inhaalacties te zien.

Ferrari lijkt terug na het zo teleurstellend verlopen vorige seizoen, want de rondetijden van Schumacher verschilden vrijwel niet van die van Alonso. De Duitser en zijn nieuwe teammaat Felipe Massa hadden zich zelfs als snelsten gekwalificeerd en vertrokken van plaats 1 en 2. Voor Schumacher zijn 65ste pole position, een evenaring van het record van Ayrton Senna.

Massa vergooide zijn kansen in de race echter al in de zevende ronde door een foute rem-actie, waarbij hij spinde en vroegtijdig de pits in moest voor nieuwe banden. Door een kapotte wielmoersleutel verliep die stop ook nog eens allesbehalve soepel. Massa eindigde als negende.

Schumacher leidde het grootste deel van de race, maar Alonso bleef in zijn spoor. De pitstop-strategie pakte uiteindelijk voor de Spanjaard het beste uit. Hij ging tot twee keer toe enkele ronden later dan Schumacher naar binnen voor banden en benzine, en de tweede keer, in ronde 38, bracht hem dat aan de leiding.

Terwijl Schumacher binnen stond, reed Alonso twee razendsnelle ronden, daarbij wanhopig gebarend naar de marshalls naast de baan. Die verzuimden met blauwe vlaggen te zwaaien naar de achterblijvers, het teken dat ze een snellere wagen moeten laten passeren. De achterblijvers gingen desondanks netjes aan de kant, zodat de Spanjaard niet werd opgehouden.

Toen Alonso na zijn pitstop de baan weer op kwam, ging hij zij aan zij met Schumacher de eerste bocht in. Omdat de Spanjaard aan de binnenkant reed, wist hij aan de leiding te komen, die hij niet meer uit handen gaf. Na afloop erkende Alonso dat hij zijn zege te danken had aan de pitstop, omdat hij nooit echt snel genoeg was geweest om de Ferrari in te halen. En omgekeerd, toen de Renault voor lag, was dat ook het geval geweest, aldus Schumacher.

Die klom ondanks zijn tweede plaats met een tevreden grijns uit zijn auto. ‘Een overwinning was natuurlijk mooier geweest, maar ik mag niet klagen. We hadden dit resultaat eerlijk gezegd niet verwacht.’

Veel kan ook nog worden verwacht van McLaren, als de auto’s tenminste heel blijven. Vice-wereldkampioen Kimi Räikkönen werd zaterdag tijdens de kwalificatie getroffen door mechanische pech, iets dat hem vorig jaar ook zo vaak overkwam. Door een gebroken achterwielophanging moest hij deze keer helemaal achteraan starten.

De Fin reed echter een schitterende inhaalrace, daarbij geholpen door een eenstop-strategie, en rukte op naar een derde plaats, nogvoor zijn teamgenoot Juan Pablo Montoya, die vijfde werd.

Van Honda werd op grond van de testresultaten veel verwacht. Jenson Button werd verdienstelijk vierde, maar voor Rubens Barrichello eindigde de eerste race voor zijn nieuwe werkgever teleurstellend. Door een defect aan de versnellingsbak kwam hij niet verder dan de vijftiende plaats.

Ook Williams, dit jaar voorzien van Cosworth-motoren in plaats van BMW’s, lijkt op de weg terug. Mark Webber kwam als zesde binnen. Zijn teamgenoot, nieuwkomer Nico Rosberg, reed een ijzersterke wedstrijd en werd zevende.

Hij zette zelfs de snelste ronde neer. Red Bull, het team waar Robert Doorbos testrijder is, had met een achtste en een tiende plaats ook een behoorlijke dag. Grootste tegenvallers waren de Toyota’s, die niet verder kwamen dan de plaatsen 14 en 16.

Op de betrouwbaarheid van de nieuwe V8-motoren is vooralsnog weinig aan te merken. De race kende slechts vier uitvallers, van wie de Nederlander Christijan Albers in de Midland de eerste was. Zijn race duurde ongeveer vijftig centimeter, want direct na de start brak de aandrijfas. Ook de tweede Renault, die van Fisichella, haalde het einde niet door problemen met het hydraulisch systeem.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden