Alles doen om de tv-kijker te boeien

Het was kil, winderig en op het einde van de dag begon het zelfs te miezeren. Maar wie trachtte op de Roggewoning de pret te drukken, werd in Wassenaar met een glimlach ontvangen en opzichtig in de watten gelegd....

Niemand zou beweren dat het openingsweekeinde van de Euro Hockey League (EHL) geen succes was geweest. Zelfs de kijkcijfers konden de geestelijke vaders van het evenement niet ontmoedigen. Dat de NOS met het schaatsen op zaterdagmiddag over de 800 duizend schoot en het hockey bij Net 5 op zo’n 9 duizend bleef steken, was ingecalculeerd.

Bij sportmarketingbureau Pro Sport, verantwoordelijk voor de organisatie, hebben ze geduld. Drie jaar is uitgetrokken voor de ontwikkeling van het product, drie jaar voor het uitbreiden ervan en drie jaar om te oogsten: zo zit het meerjarenplan van de Champions League van het hockey in elkaar. Dus of het kijkersaantal op de eerste dag nou op 100, 1000 of 10 duizend lag, bij de organisatie was nergens op gehoopt of gerekend.

Alleen voor het finaleweekeinde wilde Eric Treurniet, directeur van Pro Sport, wel een schatting doen. Met 100 duizend zou hij in mei volgend jaar méér dan tevreden zijn. Het leek na zondag ineens een optimistische voorspelling.

De ouverture van het nieuwe Europa Cuptoernooi was vooral een succes omdat de kijker die wel inschakelde op Net 5 niets te klagen had. ‘Dit moest niet het zoveelste hockeytoernooitje worden’, vertelde Treurniet. ‘Het moet in één keer goed, anders ben je alle aandacht meteen kwijt.’

Het ging in Wassenaar drie dagen lang om het brede perspectief. Het hockey is eensgezind in het nieuwe doel. Vermarkten, sponsoring, televisie en euro’s zijn de toverwoorden in de nieuwe Europese competitie. Uiteindelijk zijn het de tv-inkomsten die de sport winstgevend moeten maken.

Het was alleen jammer dat de hockeybond in de kalender geen gaatje meer vond om de nationale competitie stil te leggen en te verschuiven naar een andere datum. Het lokte veel toeschouwers weg van de ‘crème de la crème van het internationale hockey’.

‘Dat is heel raar’, vond HGC-doelman Guus Vogels. Treurniet en Maurits Hendriks, de bedenker van de EHL, toonden begrip voor de hockeybond. ‘Ik denk dat ze hebben gedacht: eens kijken wat er gaat gebeuren’, zei Hendriks. ‘Ze hadden waarschijnlijk niet verwacht dat de impact zo groot zou zijn’, vertelde Treurniet. ‘Het heeft met gewenning te maken.’

De spelers hadden daar beduidend minder moeite mee. Ze pasten zich moeiteloos aan de nieuwe opzet aan. Zondagavond klommen de spelers van het Duitse Crefelder zonder morren van de tribune om in een shoot-out tegen Reading uit te maken wie er als tweede ploeg uit poule G naar de volgende ronde door zou gaan. Beide teams eindigden de competitie met precies dezelfde cijfers, dus moest de shoot-out de beslissing brengen. Reading won.

Het gaf de ouverture van de EHL het gedroomde einde. Dat het hockey concessies moest doen voor de commercie, begreep iedereen. Jeroen Hertzberger, uitblinker bij Rotterdam, vond de extra rustpauzes na 17,5 minuten – een wedstrijd telt in de EHL vier kwarten – niet eerlijk omdat de fitte ploegen erdoor werden benadeeld. Maar ach, als het goed was voor zijn sport, wat zou hij dan zeuren over die twee minuten extra pauze?

Zo zei de coach het ook. Dat Robbert Paul Aalbregt met een microfoon op zijn revers de coaching moest doen, hinderde hem in het uiten van zijn emotie. ‘Maar daar wen je ook wel weer aan..’

De veranderingen die de voortgang van het spel moeten bevorderen en de tv-registratie spannender maken, zijn bedoeld om de niet-hockeyliefhebber aan het scherm te kluisteren. Een groene kaart die zonder consequenties is, valt voor een leek immers niet te begrijpen. In de EHL kon de ontvanger onmiddellijk twee minuten naar de kant.

Het leidde in 3 dagen hockey tot opmerkelijk weinig groene kaarten. Het was precies waar de voorzitter van de Europese hockeyfederatie, Leandro Negre, in een brief toe had opgeroepen. Hij wilde geen tuimelingen, theater en onsportief gedrag, waar andere sporten in zijn ogen patent op hebben, op het kunstgras zien.

Hockey wil en kan zich niet langs de meetlat van het voetbal leggen. Daar hebben ze lak aan de kijker, in het hockey heeft de kijker de macht. Het maakt of breekt de nieuwe competitie. Het was daarom mooi meegenomen dat Rotterdam en HGC, ploegen uit hockeymekka Nederland, zich plaatsten voor de volgende ronde.

Volgende week kan landskampioen Bloemendaal zich in Antwerpen nog bij dat duo voegen. Dat zou helpen om in mei de kijkcijfers naar de 100 duizend op te drijven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden