Allemaal willen ze iets van Max

Jong, oud, man, vrouw - Max Verstappen spreekt iedereen aan. Sinds zijn overwinning in Barcelona zijn de petten, T-shirts en polo's niet aan te slepen. Max is een goudmijn.

Max Verstappen, uiterst links boven in de hoek, deelt handtekeningen uit. Beeld Klaas Jan van der Weij / de Volkskrant

'Gekkenhuis', verzucht Ferry Verbrugge met een glimlach, terwijl hij de zoveelste doos openmaakt. Of hij misschien nog een XXL-shirt van Max Verstappens Formule 1-team Red Bull heeft, wil een man weten. Nee, uitverkocht. Na de eerste dag van de zogeheten racedagen afgelopen weekeinde op het circuit van Zandvoort heeft Verbrugge al tweederde van zijn voorraad verkocht.

Verbrugge bezit al een kleine twintig jaar een racewinkel in Zandvoort. Zijn kraam met fanartikelen staat op een ideale plek. De duizenden mensen die van station Zandvoort aan Zee naar het circuit lopen, wandelen er tegenaan. Velen houden even halt bij de petten, T-shirts en polo's. Daarna grijpen ze naar de portemonnee. Vooral petten en kinderkleding gaan hard.

Sinds hij de Grote Prijs van Spanje heeft gewonnen, een halve maand geleden, is Max Verstappen (18) in een klap een van de bekendste sportpersoonlijkheden van Nederland. De mindere race in Monaco heeft niets aan die status veranderd. Zaterdag en zondag was hij even in Zandvoort om vijf Formule 1-demonstraties van een kwartier te geven.

Max Verstappen maakt een 'donut.' Beeld Klaas Jan van der Weij / de Volkskrant

Alle accenten uit het land

De volle taluds rond het asfalt in de duinen en overvolle wegen en treinen richting de kustplaats doen denken aan de glorietijd van het circuit, toen het nog op de Formule 1-kalender stond. Ja, veel kaartjes zijn gratis uitgedeeld door Verstappens sponsors, maar alle accenten uit het land zijn hoorbaar onder de tienduizenden fans.

Allemaal willen ze iets van de Red Bull-coureur, en allemaal kunnen ze iets van hem krijgen. Nergens is het lang zoeken naar merchandise. Het deert racefans niet dat ze 30 euro voor een pet moeten neertellen, en voor een shirt al snel het dubbele.

Maurice Cruysberg (42) uit het Noord-Limburgse Reuver loopt in de ene hand met de Star Wars-rugzak van zijn 8-jarige zoon Coen en in de andere hand een oranje Verstappen-tas over het circuit. Hij heeft net drie donkerblauwe Red Bull-teampolo's gekocht. Een voor hemzelf, een voor zijn vrouw en een voor zijn zoon. De totaalprijs? 155 euro.

Tekst gaat verder onder de foto.

Fans staan in de rij voor artikelen van Red Bull, het team waarvoor Verstappen rijdt. Beeld Klaas Jan van der Weij / de Volkskrant

'Nee, dat geef ik niet iedere dag uit. Ik heb net het vakantiegeld binnen', zegt Cruysberg. 'Dit jaar gaan we naar de Grote Prijs van Duitsland. Daar moeten we natuurlijk wel goed gekleed zijn.' Verstappen spreekt jong, oud, man en vrouw aan. In combinatie met succes, maakt dat van hem een goudmijn.

Mensen komen op Verstappen-merchandise af als bijen op honing. Verkoopcijfers wil Roger Hermans, de man achter de officiële webshop van Verstappen, niet noemen. Wel vliegen de fanartikelen de deur uit. Zelf shirts en petjes van Verstappens oude team Toro Rosso doen het nog goed.

Hermans: 'Hij heeft er sinds Spanje veel fans bij. Die willen zo laten zien dat ze hem al langer volgen. Iedereen wil iets van Max', stelt Hermans. De Verstappens doen hun best de wildgroei aan onofficiële Verstappen-merchandise te stoppen. Want die is er, vooral sinds de zege in Spanje. 'Eerst benaderen we ze braaf. Daarna maken we er werk van', zegt Hermans.

Strenge controle

Twee mensen van zijn bedrijf houden het als haviken in de gaten. 'We moeten het merk van Max goed bewaken. Onze juridische mensen weten daar wel raad mee', laat de ondernemer weten.

De Zandvoortse winkelier Ferry Verbrugge hoeft zich geen zorgen te maken. Hij is partner van Red Bull en mag dus met een gerust hart de Verstappen-spullen verkopen. Toch wordt ook hij streng gecontroleerd. Hij merkte het toen hij eens een onofficiële Red Bull-vlag in zijn winkel had hangen. De bekende rode stier zag er net iets anders uit. 'Die moest meteen weg', aldus Verbrugge.

De Verstappen-hype na de overwinning in Barcelona is goed voor zijn omzet. Een uur na de race stroomden de bestellingen al binnen. Dat hield niet meer op. Via allerlei kanalen in het buitenland heeft Verbrugge zijn voorraad zo groot mogelijk proberen te maken.

Even vreesde hij vanwege slechte weersvoorspellingen met een megavoorraad te blijven zitten, maar de stralende zon beloonde zijn gok. Of hij het ooit zo druk heeft gehad? Verbrugge herinnert zich een keer een Marlboro Masters in Zandvoort, toen er ook kaartjes werden weggegeven. 'Dat kwam in de buurt. Dit is wel heel extreem.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.