Albers maakt kans op Duitse Formule 3-titel

Dit weekeinde heeft Christijan Albers (20) de kans om het Duitse Formule 3-kampioenschap te veroveren. En dat is gezien zijn verrichtingen in het begin van het seizoen verrassend....

Een heel verschil met enkele maanden geleden toen de jonge Nederlander, die nog maar drie jaar geleden bij toeval op een kartbaan ontdekte dat hij een goede coureur kon worden, de wanhoop nabij was. Zo goed en zo kwaad als het ging probeerde hij uit te leggen dat zijn auto zich als een zwabber over het circuit bewoog, maar de technici van zijn nieuwe team, BSR, konden niets vinden.

Ten einde raad besloot teamchef Bertram Schäfer hem tijdens een training in de auto van teamgenoot Sven Heidfeld te zetten. De getergde Albers greep de kans en realiseerde meteen de snelste rondetijd van iedereen. Overtuigender kon niet worden aangetoond dat de problemen bij de auto en niet bij de coureur lagen.

Na minutieus onderzoek bleek er een scheurtje te zitten in de monocoque van de Formule 3, het deel van de auto waar de coureur in zit. Dat scheurtje ondermijnde de stijfheid van de auto, waardoor het weggedrag van de Formule 3 belabberd was.

'Ik heb nooit aan Schäfer getwijfeld', vertelt Albers. Hij is sinds halverwege de jaren zeventig in dit kampioenschap actief, eerst als rijder, later als teameigenaar. Technisch is hij heel sterk. In het begin hebben we heel veel gepraat over de afstelling van de auto, nu hebben we aan een knikje of een blik vaak al voldoende.' Na de vervanging van de monocoque kon het seizoen pas echt beginnen.

In straf tempo liep Albers zijn achterstand in. Inmiddels heeft hij zes van de zestien wedstrijden gewonnen en staat hij 23 punten voor op de Zwitser Marcel Fässler. In het laatste raceweekeinde heeft hij aan een overwinning in twee wedstrijden genoeg om als eerste Nederlander sinds Jos Verstappen in 1993 het Duits F3 kampioenschap te veroveren.

Een titel die wel overschaduwd zal worden door het zware ongeluk van de Nederlander Wouter van Eeuwijk, eind augustus op de Nürburgring. Van Eeuwijk brak zijn tweede nekwervel en zal waarschijnlijk de rest van zijn leven aan een rolstoel gekluisterd zijn. 'Ik heb veel contact met zijn vader, ik wil precies weten hoe het met hem gaat', zegt Albers, die het moeilijk vindt om over het ongeluk te praten. 'Over veel dingen dacht hij hetzelfde als ik, waardoor we toch een band hadden. Ik mis hem echt.'

Maar Albers moet door. Zonder echte manager - zijn broer, die het jonge racetalent als een schaduw volg neemt de zakelijke beslommeringen voor zijn rekening - stippelt hij doelbewust zijn toekomst uit. Zijn naam wordt nu al veelvuldig in een adem met de Formule 1 genoemd. Of hij zoals Verstappen, die een jaar na zijn titel al in de Formule 1 zat, nu ook met zevenmijlslaarzen op de hoogste klasse in de autosport afstevent, is een vraag die Albers niet wil beantwoorden.

Hij weigert zelfs in te gaan op geruchten dat hij getest zou hebben in een ouder model Formule 1 van Minardi. 'Misschien heb ik dat niet gedaan, misschien wel. Mensen die iets van deze sport af weten, kunnen dergelijke verhalen het best op waarde schatten, zegt hij, zorgvuldig formulerend. Ik wil eerst een contract getekend hebben voor ik iets zeg. En dan lijkt het me duidelijk dat ik het niet over het rijden van Grand Prixs heb, maar over een testcontract.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden