Ajax begeeft zich op Chinese markt

Ajax tekent zondag een ‘letter of intent’ tot samenwerking met de Chinese voetbalbond, de Chinese topclub Beijing Guoan FC en de Chinese staatstelevisie....

De leiding van de koploper van de eredivisie wil het merk Ajax in China promoten. De Amsterdamse club is van plan om de Chinese voetbalbond en topclub Beijing Guoan FC meer inzicht geven in de bekende jeugdopleiding.

De bedoeling is dat Chinese trainers op jeugdcomplex De Toekomst stage komen lopen. Jeugdploegen kunnen een invitatie voor Nederlandse toernooien tegemoet zien.

Ajax wil niet alleen het eigen merk commercieel uitbuiten in China. De belangrijkste geldschieters van Ajax, de Nederlandse overheid en de gemeente Amsterdam en de KNVB moeten ook van het samenwerkingsverband profiteren.

Aegon, de toekomstige hoofdsponsor van Ajax, is heel blij met de stap die Ajax in China wil maken. ‘We kijken al heel lang hoe we in Azië naam kunnen maken’, liet een woordvoerder van de nieuwe geldschieter van Ajax twee maanden geleden al weten. ‘Het is voor ons echter heel moeilijk om met Chinese ministers en topzakenmensen in gesprek te komen.

De naam Ajax maakt die dingen allemaal wel mogelijk. Ajax opent alle deuren. Dat is heel belangrijk voor ons.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden