AC Milan en Internazionale spelen 'Chinees' onderonsje

Inter Milaan en AC Milan zijn overgenomen door Chinese investeerders. Tot vreugde van Chinese supporters, die massaal zijn afgekomen op de eerste 'Chinese derby' in voetbaltempel San Siro.

Fans voor het stadion 'San Siro'.Beeld Nicola Zolin

Halverwege de dag van zijn leven staat Zheng Liang (29) opeens voor het stadion waar hij al twintig jaar van droomt. 'San Siro', zegt de Chinees glunderend. Opeens maakt het hem niets meer uit dat hij ruim 11 uur opgevouwen in een vliegtuig heeft doorgebracht, of dat hij morgenvroeg weer terug reist naar Shanghai. 'Het interesseert mij niets', zegt Zheng, 'want kijk nu toch: San Siro! De derby!'

Voor de poorten van de Milanese voetbaltempel San Siro lopen zaterdagmiddag tientallen Chinese tifosi rond. Voetbalgekken zoals Zheng, maar ook families in vers aangeschafte AC Milan-shirtjes, stelletjes op huwelijksreis met blauw-zwarte Inter-sjaals om, studenten die een jaar in Italië studeren, vriendengroepen op doorreis. Allemaal worden ze uitbundig begroet door hun Italiaanse medesupporters: 'Welcome new bosses! Let's make a selfie.'

Afgelopen donderdag was het zover. Na een jaar onderhandelen verkocht clubpresident Silvio Berlusconi zijn AC Milan aan de Chinese investeerder Rossoneri Sports Investment Lux, voor 740 miljoen euro. Een historisch moment, want vorig jaar kwam stadsgenoot Inter Milan ook al in Chinese handen. Van de circa twintig Europese clubs die de afgelopen jaren zijn overgenomen door Chinezen zijn dit de prominentste.

De twee trotse Chinese eigenaars, Zhang Jindong en Li Yonghongh, zitten zaterdag op de eretribune als het fluitje van de scheidsrechter door het bomvolle stadion schelt. De eerste Chinese derby van Milaan is begonnen. Naar schatting staan een half miljard televisietoestellen over heel de wereld afgestemd op het prestigeduel tussen de drievoudig (Inter) en zevenvoudig (AC) kampioen van Europa.

Vier kilometer verderop, in het hart van het Milanese Chinatown, het grootste quartiere cinese van Italië, is weinig te merken van het historische moment. In de belangrijkste straat laten welgeteld drie televisies de wedstrijd zien: twee wedkantoren en een bar (Diamante Club) met twijfelachtig uitziende 'VIP-areas', waar eigenaar Hu Wangyang Inter Milaan afwisselend in het Italiaans en het Chinees uitscheldt. Voetbal trekt in deze wijk nooit veel bekijks, zegt hij. De meeste Chinezen zijn naar Italië gekomen om te werken, niet om voetbal te kijken.

De Chinese eigenaar van AC Milan, Li Yonghong, bekijkt de derby tegen Inter.Beeld ap

Vette contracten

Clubeigenaren Li en Zhang zijn dan ook niet naar Milaan getogen om Italiaanse Chinezen te plezieren. Ze hopen hun miljoeneninvesteringen terug te verdienen in hun thuisland. Er liggen al vette televisiecontracten klaar met Aziatische zenders, net als afspraken voor lucratieve zomerse oefentoernooien in China. De dubbele rij reclameborden in San Siro toont vrijwel continu Chinese tekens.

Sommige Milanfans doet dat pijn. Ze hebben weliswaar behoefte aan een nieuwe financiële impuls - samen met Inter strijden ze dit jaar om een schamele zesde plaats in de Serie A -, maar ze nemen ook met pijn in hun hart afscheid van voorzitter Berlusconi, de geboren Milanees onder wie ze 29 prijzen wonnen in 31 jaar.

Dat afscheid zat er wel al een tijdje aan te komen, zegt bestsellerauteur en Berlusconikenner Beppe Severgnini. Namelijk vanaf het moment dat de man die het politieke landschap sinds 1992 domineerde, zich langzaam begon terug te trekken uit de politiek. AC Milan was een van zijn belangrijkste politieke wapens, zegt Severgnini. Dat wapen heeft de 80-jarige politicus niet meer nodig.

Beeld Getty Images
Beeld Nicola Zolin

Toen Berlusconi politicus werd, had hij als geen ander door dat het voorzitterschap van een winnende voetbalclub terug zou slaan op zijn imago als staatsman. Zeker in het voetbalgekke Italië. Niet voor niets noemde hij zijn politieke partij naar de populaire voetbalkreet Forza Italia. Dankzij zijn status als succesvol voetbalman verwierf hij populariteit onder zowel de arbeidersklasse als de voetbalminnende jeugd.

Berlusconi paste jarenlang zelfs Milans transferbeleid aan op zijn politieke agenda, zegt Severgnini. In de zomer van 2010 zat hij bijvoorbeeld in zwaar weer, zowel in de politieke als de voetbalarena. Stadsgenoot Inter had net de treble gewonnen (landskampioenschap, nationale beker en Champions League) en een onderzoek toonde aan dat Berlusconi een half miljoen stemmen van Milan-fans dreigde te verliezen als hij niet snel optrad. Subiet haalde hij de wereldsterren Zlatan Ibrahimovic en Robinho naar Milaan. Een jaar later was Milan kampioen, scoorde het transferduo 28 competitiegoals, en vooral: overleefde Berlusconi de politieke storm.

Beeld AP
Beeld Nicola Zolin

Verval

Het is ook geen toeval dat de laatste wereldster die naar AC Milan kwam, Mario Balotelli in 2013, arriveerde tijdens de laatste verkiezingscampagne waaraan Berlusconi actief meedeed. Sindsdien ging verval van Milan bijna hand in hand met het verval van de politicus Berlusconi, zegt Severgnini. 'Daarom vormt deze verkoop echt het einde van een tijdperk. Niet alleen voor Milaan, maar voor heel Italië.'

Vanuit San Siro klinkt een gebrul op. In de allerlaatste seconde van de wedstrijd is het AC Milan dat, na een idiote slotfase, de gelijkmaker scoort: 2-2. 'Het is mooi dat er nog jongeren zijn die in dromen geloven', waren de eerste woorden die Milan-president Silvio Berlusconi in de lente van 1986 sprak tegen de supporters. Kijkend naar de intense pret in de ogen van Zheng Liang , vlak nadat hij zijn eerste stadsderby heeft verlaten, hebben die woorden 31 jaar later nog weinig aan zeggingskracht ingeboet. Het enige verschil: Milanese dromen zijn sinds zaterdag vooral Chinese dromen.

Beeld Nicola Zolin
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden