2,4 miljoen Nederlanders lopen hard

Er wordt steeds meer hardgelopen; niet eens zozeer door meer mensen, als wel frequenter en vaker. In sportief Europa lopen naar schatting vijftig miljoen mensen hard. Dat is 10 procent van de Europese bevolking.

Marathondeelnemers lopen over het strand in Egmond aan Zee. Beeld anp

Het zijn uitkomsten uit het onderzoek van het Mulier Instituut te Utrecht en de Universiteit van Leuven (KU) dat in het boek Running in Europe is vervat. De onderzoekers baseren zich op de gegevens van elf Europese landen, met Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië en Spanje als omvangrijkste vertegenwoordigers. De elf onderzochte landen tellen 300 miljoen inwoners.

De toename van hardlopen door de gemiddelde sportieveling wordt door prof. dr. Koen Breedveld van Mulier 'de derde loopgolf' genoemd. De eerste golf ontstond in de jaren zeventig, de tweede aan het begin van deze eeuw. De derde wordt waargenomen in het tijdperk 2006-2012 dat is onderzocht.

Hardlopers geven veel geld uit. De vijftig miljoen joggers, trimmers en serieuze lopers in Europa geven 9,6 miljard euro per jaar uit. Daarmee is hardlopen een van de grootste en snelst groeiende markten ter wereld.

Vierde sport

De Nederlandse hardloopmarkt bestaat uit minimaal 2,4 miljoen hardlopers (14,3 procent van de bevolking). Dat peloton zet per jaar 500 miljoen om: 208 euro per deelnemer. Hardlopen, laagdrempelig, in 80 procent van de gevallen zonder een lidmaatschap van een sportclub, is in Nederland de vierde sport. Het wordt voorafgegaan door zwemmen (nummer één), fitness en wielrennen. Voetbal staat lager geklasseerd.

Breedveld: 'De aantrekkingskracht van hardlopen is groot. Het appelleert aan gezondheid. Het ziet er flitsend uit, je kunt er kek uitzien en je kunt het zo duur maken als je zelf wilt.

'Je ziet snel resultaat, als je gaat lopen. Dat past bij deze tijd. Het haalt de mensen over om te gaan lopen. Eerder dan zwemmen, waar zwangerschapszwemmen en 65plus zwemmen in het oog springen. Het gaat erom mensen te verleiden te gaan sporten.'

Stimulerende invloeden

Breedveld is van mening dat de sterk toenemende populariteit van hardlopen te maken heeft met de stimulerende invloeden van de fabrikanten en de evenementen. 'Mensen werken graag naar een evenement toe. Een tijd die ze willen halen, familie aan de streep, de verbruikte energie. Dat trekt.'

Opvallend is dat het afstandslopen in Nederland een icoon ontbeert en dat het niet uitmaakt voor de groei van de sport. Breedveld: 'Alleen voor de jongste jeugd maakt zo'n voorbeeld, zo'n held, iets uit.'

Andere belangrijke bevindingen zijn dat in Duitsland en Denemarken meer vrouwen dan mannen hardlopen. Dat de leeftijdscategorie 20-49 domineert en dat hoger opgeleiden oververtegenwoordigd zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden