'Kramer schaatst rustiger met de armen op zijn rug'

Jac Orie (49) gelooft niet in dé methode. Feit is wel dat pupil Sven Kramer na wat aanpassingen steeds beter wordt op de schaatsmijl.

Sven Kramer in actie op de 5000 meter tijdens het WK Afstanden. Beeld anp

Sven Kramer, de beste stayer van de wereld, heeft deze schaatsjaargang plots zijn kwaliteit bewezen op de 1.500 meter. Hij won de eerste wereldbeker en was tweemaal in eigen land de sterkste 'miler'. Het wekte verbazing, bij sommigen bevestiging. Kramer is zondag bij de WK afstanden kandidaat voor de wereldtitel, tien jaar nadat hij in Seoul zijn enige medaille (zilver) pakte op de afstand.

Veel van Kramers nieuw verworven overheersing op de schaatsmijl komt voort uit zijn veranderde lichaamshouding. Hij zwaait op de rechte stukken niet, zoals andere schaatsers, met de rechterarm, om te pushen. Kramer legt die structureel naast de andere op de rug, waarmee hij rust in zijn slag legt. De benen, machtige machines in dit geval, doen het werk.

Coach Jac Orie van Lotto-Jumbo zegt dat Svenhet vooral zelf heeft bedacht. 'Het is de interactie tussen mij, met mijn wetenschappelijke aanpak en hem, de praktische man. We hebben het erover gehad. Hij zei: zou het wat zijn, Jac? Ik zei: ja, waarom niet. Het is in ieder geval vermindering van de luchtweerstand, omdat hij met die armen op zijn rug rustiger schaatst.'

Was dat de beslissende factor?

Orie: 'Ik denk zeker dat het een belangrijke factor is geweest. De eerste 1.500 die hij op die manier reed werd hij meteen kampioen. Maar in het verleden had hij ook laten zien dat hij dat kon. Hij had de potentie, al een tijd. Het ging om de vertaalslag. Het geeft Sven meer rust. Het werkt dus ontzettend goed bij hem.'

Coach Jac Orie tijdens de training in de Gangneung Olympic Oval voorafgaand aan de WK Afstanden schaatsen. Beeld anp

Is het in de windtunnel van Marknesse getest?

'Dat verhaal zou ik wel graag vertellen. Maar nee, niet gedaan.'

Dat hoeft nu ook niet meer. Want het is bewezen.

'Nou ja, wat is bewezen. Bewezen is dat Sven er hard mee rijdt. Maar misschien is er nog wel een methode, waarbij hij nog harder gaat. Ik geloof niet in zo'n absoluut beste methode. Er is altijd weer iets dat beter kan. We hebben gewoon een hele goede oplossing die ontzettend goed werkt.'

Waarom werkt het bij Kramer?

'Je kunt van alles doen, maar als het vermogen er niet is, dan ga je het niet redden. Wij moeten met schaatsen nu eenmaal de luchtweerstand en glijweerstand overwinnen. We vechten altijd tegen weerstand. En daar hebben we een bepaald vermogen voor nodig. Het begint met die bak vermogen. Dan bedenk je: hoe snel ga ik die leegtrekken? Of heb ik de techniek om hem leeg te trekken? Maar je moet eerst die bak hebben. En als jij een half bakkie hebt, dan kan het per definitie nooit.'

Met een volle bak win je altijd?

'Nou, je kunt om een bepaalde snelheid te halen aerodynamischer gaan zitten, maar als je al die factoren voor elkaar hebt, dan wint toch degene met de meeste vermogens. En daar heeft Sven er toevallig de meeste van. Het is niet anders.'

En heeft Kramer de techniek?

'Ja, dat doet-ie natuurlijk geweldig. Je hoeft over zijn techniek niet in te zitten.'

Er zijn wel twijfelaars geweest?

'De beste stuurlui staan aan wal. Als ik me met alles bezig moet zijn wat ze in de tweede lijn zeggen, nou toedeledokie. Dat is niks voor mij.'

Nu roepen collega's dat Kramer nooit beter is geweest dan nu.

'Ik vind het heel leuk dat ze dat zeggen, maar ik luister niet zo. Heel eerlijk is er niet zoveel contact met andere coaches. Over inhoudelijke zaken heb ik het gewoon nooit. Ze mogen naar mijn aanpak kijken. Maar ik ben vooral bezig mijn schaatsers harder te laten schaatsen en dat is al moeilijk genoeg.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.