Hoogwater op het San Marcoplein in Venetië.
Hoogwater op het San Marcoplein in Venetië. © AP

Venetië is ratelende rolkoffers zat, wil verbod

Het geluid van rollende wieltjes ratelt constant door de smalle steegjes van Venetië. Asfalt is er nauwelijks in de drijvende stad, toeristen zijn er voortdurend. En als die allemaal met hun rolkoffers over de stenen straatjes lopen, klinkt het volgens de inwoners haast alsof er een mitrailleur wordt afgevuurd. De gemeente is daarom van plan rolkoffers in Venetië te verbieden.

Als het plan van de gemeente doorgaat, maken de toeristen vanaf mei een stuk minder lawaai

Zoals een bar na een bepaald tijdstip moet sluiten om overlast te voorkomen, moeten ook de rolkoffers wegens 'geluidsvervuiling' uit de stad worden verbannen. De rolkoffers wekken niet alleen de Venetianen als een laat arriverende toerist komt inchecken bij een hotel maar beschadigen ook de stenen in de stad, meent de commissaris die de stad bestuurt.

De Calatrava-brug bij het station is volgens Italiaanse kranten al verschillende keren gerepareerd wegens schade veroorzaakt door toeristen die hun koffers te lomp over de traptreden trokken.

Boete

Ieder jaar lopen ongeveer 25 miljoen toeristen door Venetië en de inwoners van de stad voelen zich overspoeld. Ze protesteren al jaren tevergeefs tegen het toerisme van cruiseschepen zo groot als flatgebouwen, die recht op het San Marcoplein afvaren om hun duizenden passagiers de stad in te spuwen. Die kopen vaak een maskertje en een pizzapunt, bezoeken een eiland, schieten foto's van gondels en moeten dan al weer aan boord. Echt geld verdienen ze niet aan de toeristen, klagen de Venetianen. Maar de horden toeristen versperren wel de smalle steegjes of er staat ineens weer iemand stil voor een foto op een brug waar je als gehaaste stadsbewoner tegenaan loopt.

Als het plan van de gemeente doorgaat, maken de toeristen vanaf mei een stuk minder lawaai. Alleen koffers met wieltjes gevuld met lucht zijn dan toegestaan. Wie toch zijn trolley meeneemt, riskeert een boete van tussen de 100 en 500 euro. Behalve als ze een inwoner van de stad zijn. Die mogen hun gewone rolkoffers naar het station of vliegveld rollen voor hun eigen vakanties.

Amsterdam

Kofferfabrikanten pakken de klachten wel op en beconcurreren elkaar op internet met 'stille' koffertjes

In Amsterdam wordt ook geklaagd over de rolkoffer in de straten. 'Rollende rolkoffers over de klinkers, een geluid dat met de dag heftiger wordt, waaraan je niet kunt wennen, waarvan je wilt vluchten', schreef inwoner Lein Bakker Emmelot in september in een brandbrief in Het Parool. Volgens haar kraakt de stad in haar voegen door de vele bezoekers. En zaterdagochtend komt niet de buurman aanlopen met vers brood en de krant, maar een toerist met rolkoffer aan wie hij voor het weekend zijn huis heeft verhuurd.

De Amsterdamse is niet de enige die het reiskoffertje associeert met overlast. Het Amsterdamse Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag illustreert zijn klachtenformulier over vakantieverhuur ook met koffers op wieltjes. Overigens gaan de klachten die daar binnenkomen niet over koffers, maar met name over geluidsoverlast tijdens nachtelijke feesten door toeristen, laat een woordvoerder weten.

Kofferfabrikanten pakken de klachten wel op en beconcurreren elkaar op internet met 'stille' koffertjes. 'Als u tijdens de siësta in Europa aankomt kunnen lawaaiige koffers met wielen van nylon nogal gênant zijn', schrijft de Britse kofferfabrikant Tripp, die als alternatief wielen van rubber aanbiedt. Andere firma's zweren bij wielen gevuld met lucht. Koffermaker Samsonite zegt geen onderzoek te hebben gedaan naar het geluid van de wieltjes. 'Wij richten ons op duurzaamheid en stevigheid', zegt een woordvoerster.